Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Tilsyn og lovverk – «Hvordan kan tilsyn og lovverk fremme utvikling?»
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.
Tilsyn med kommunale helse- og omsorgstjenester til voksne personer med psykiske lidelser og samtidig langvarig rusmiddelmisbruk. Seniorrådgiver Arild.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Prosjekt BLINK Prosjekt BLINK – nye omsorgsboliger i Bodø.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
LANDSOMFATTENDE TILSYN 2015 TILSYN MED KOMMUNENS HELSE- OG OMSORGSTJENESTER TIL MENNESKER MED UTVIKLINGSHEMMING.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Vannskuterforvaltning KS
Andøy kommune Pleie og omsorg
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Fokus på koordinerende enhet
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Journalføring.
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Berit Lien seniorrådgiver
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Fellesmøte Fellesmøte.
Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
montessoriforbundet, februar 2018
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Oppstart SU Jevnakerskolene
Data om kommunal innsats innen PSYKISK HELSEARBEID og RUS
Arbeidsmiljøkurs (40 timers HMS-kurs)
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Innledning om KFF-KSS.
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Kurs for brukere av KFF-KSS
Kompetanse Pasientsikkerhet Styring og ledelse
Hvordan skriver vi så folk forstår?
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Ledelse og kvalitetsforbedring
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Ledelse og kvalitetsforbedring
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Bufetats bistandsplikt
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken, 18.10.17 Dette innlegget skal jeg gjøre litt upedagogisk, jeg kommer til å presentere funnene vi har gjort som innebærer aller først. Fylkesmannen gjennomfører tilsyn ut i fra veilederen som Statens helsetilsyn utarbeider. Denne baserer seg på eksisterende lover og forskrifter vedtatt av Storting og regjering, samt etablerte samfunnsrelaterte normer og fortolkninger. Vi snakker med masse mennesker som gjør en fantastisk jobb, og det vi avdekker i tilsynet er mangelfull ledelse og styring. Det er en gjennomgang av de styringssystemene som er en systemrevisjon. Samtidig må jeg si at jeg av og til får en følelse av at vi kommer ut og lager mye bry for dere. Jeg har mange ganger, ved de anledninger jeg har hatt, presisert at tilsyn handler om ledelse og styring på den ene side og brukernes rettigheter og rettssikkerhet på den annen side. Det er liten tvil om at mange brukere i Buskerud får gode tjenester, men tilsynet viser dessverre også at altfor mange ikke får de tjenestene de har rett på. Wenche Jensen, seniorrådgiver

Hva har vi funnet? Det er i liten grad etablert systemer for å gjennomføre kartlegginger knyttet til endringer i atferd, medisiner og helse for øvrig. Kartlegginger blir heller ikke fulgt opp systematisk. Det er ikke systemer for å sikre at fastlege får tilgang til nødvendige kartlegginger og observasjoner, uavhengig av hvem som har ansvaret for helseoppfølgingen. Journalføringen oppfyller ikke krav i lov og/eller forskrift, og omsorgstjenester som bruker har rett på blir ikke systematisk dokumentert.

Mange kommuner har ikke tilstrekkelige rutiner for samhandling med den enkelte bruker. Det blir ikke utarbeidet miljøterpeutiske mål, og det er ingen systemer for å evaluere samhandlingen . Vedtakene som skal være utgangspunktet for tjenesten er lite spesifikke. Det er ofte mangelfulle rutiner for å evaluere tjenestetilbudet. Behovet for individuelle aktiviteter blir ikke systematisk kartlagt, og mange får heller ikke tilbud om dette. Mange brukere tjenester etter bemanning og det meldes svært lite avvik på tjenestetilbudet. Ledere etterspør ikke avvik på tjenester.

Det er noen systemer for brukermedvirkning, men dette gjelder ofte valg som ofte ikke er knyttet til fritid og aktiviteter utenfor boligen. Flere steder er det ikke laget systemer for å kommunisere med bruker ut i fra deres forutsetninger. Ved innhenting av informasjon opplyste kommunen at det er oppnevnt koordinator, men de som er oppnevnt er i liten grad kjent med at de har denne funksjonen. Tjenestene blir i liten grad koordinert slik lov/forskrift regulerer.

Forberedelser Foruten overordnet dokumentasjon og rutiner på området, har Fylkesmannen i Buskerud også innhentet: Vedtak etter helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 nr. 6 bokstav a og b for brukere vi har tatt ut i tilsynet + Iplos Tiltaksplaner (eventuelle dags- og ukeplaner) Utskrift av journal for to måneder Navn på koordinator, fastlege, pårørende Befaringer og/eller stedlige tilsyn Litt bakgrunn: 3 landsomfattende tilsyn i 2016, videreført i 2017 i modifisert form med 2 tilsyn hvorav det siste også var med utvalgte deler av kapittel 9.

Informanter i de fem tilsynene 83 ansatte Pårørende til 31 brukere – har glippet noe, slik at færre pårørende enn vi hadde ønsket, ble informert om tilsynene 20 brukere (Fylkesmannen plukket ut, men fikk også henvendelser fra brukere som ønsket å snakke med oss)

Hva har vi avdekket? Vi har gjort 117 observasjoner – gjennomsnitt 23,4 observasjoner pr. tilsyn Observasjoner er funn som underbygger avvik, og er i seg selv et tegn på ulovlig drift Vi har gitt 13 avvik – gjennomsnitt 2,6 Avvik er ulovlig drift, dvs at kommunen har en praksis som er i strid med myndighetskravene som gjelder Sett hen til antall observasjoner viser dette at vi gjør store, men gir relativt sett få avvik. Kommunen kan ikke bare telle antall avvik.

Hva er positivt? Vi har ikke mange funn på legemiddelhåndtering Det er etablert systemer som sikrer at brukere får jevnlig oppfølging hos fastlegen, og de får følge Det er et godt samarbeid mellom fastlegen og kommunen Brukerne får oppfølging av spesialisthelsetjenesten i den grad de trenger det De får helsehjelp når det er akutt De får bistand til renhold, ernæring og nødvendig tilsyn Husk at dette er overskrifter, og alt er ikke så svart hvitt som det jeg nå skal presentere. Dette er falkeblikkett