BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m 21.08.17 gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Advertisements

Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Foreldremøte SFO høsten 2015 Onsdag den 2.september 2015.
Velkommen til nytt barnehageår! Spesielt ønsker vi de barna som er nye på avdelingene velkommen til oss- vi ser frem til å bli godt kjente med dem og familiene.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Hva har vi gjort i August? - Vi har blitt kjent med de barna og voksne som har begynt på Regnbuen. - Vi har gått tur og sett hvor alle barna på Regnbuen.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud ut fra behov Forum for kompetanse og arbeidsliv.
 ”Noen vet kanskje hva et barn er, men ingen vet hva det kan bli.  Noen vet kanskje hva en barnehage er, men ingen vet hva den kan bli.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
Andøy kommune Pleie og omsorg
Barneverntjenesten i Åmot
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Brukerveiledninger her:
Eilert Sundt videregående skole
Fagvalg Studiespesialisering
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Erfaringer med VIPS praksismodell Camilla Lien Johansen Valborg Misund
Rådgiversamling 2. november 2016
Hovedopptak i barnehagene 2016
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Møte for foresatte 10.trinn
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Velkommen til Osloskolen og Trosterud skole
Fylkestinget 12. desember 2017
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Den matematiske samtalen
Velkommen til Osloskolen
Status lærlingordning
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
BARNEHAGE- STRUKTUR HARAM KOMMUNE
Velkommen til foreldremøte
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Digitalt læringsmiljø
Atrå barne- og ungdomsskole
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Gjennomføring etter 5 år
NY STRUKTUR.
Kompetanse for mangfold
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Seniorrådet Helse og Velferd Helse og velferd 2019.
Formidling til læreplasser/opplæringsplasser 2019
Utskrift av presentasjonen:

BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m 21.08.17 gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt på Myrulla, Måsungen og Wigwam barnehage. Det har vært en krevende prosess, men mener vi har klart å ivareta personalet, barn og foreldre på en god måte. Inventar og utstyr fra barnehagen er blitt fordelt på de andre barnehagene ut fra ønsker og behov.

Utelekeplassene Barnehagene har fått tildelt midler til lukking av avvik og oppgradering av uteområdene. Arbeidet med montering av utstyr pågår nå. Dette er et positivt løft for barnehagene. Det vi også ser er at det er mange barn i nærmiljøet til barnehagene som bruker uteområdet til lek på ettermiddagene. Dette er positivt, men gjør også at slitasjen og behov for vedlikehold vil bli større.

Endringer/nye utfordringer: Innføring av ny Rammeplan vil kreve økt tid og ressurser til implementering av denne hos alle ansatte. -> Behov for økt kompetansemidler lokalt da det bevilges lite kompetansehevingsmidler fra staten til dette arbeidet. Eventuell innføring av ny lovfestet pedagognorm i barnehagene: -> Maks 14/7 barn pr. barnehagelærer vil kreve flere pedagoger i barnehagene. -> Assistent/fagarbeiderstillinger må omgjøres til pedagogstilling- Økt lønnskostnad for kommunen, kravet er ikke fullfinansiert fra staten. -> Pedagoger i barnehagene skal ha min 4 t/u planleggingstid. Økt pedagogtetthet vil heve den faglige kvaliteten men gi færre voksne inne på avdelingen sammen med barna i løpet av en uke. Økt andel flerspråklige barn i barnehagen -> Krever ekstra oppfølging både i f t språkutvikling og sosial kompetanse/adferd. Økt behov for ressurser til bl. a materiell og kjøp av tolketjenester for å ivareta utvikling og foreldresamarbeid. -> Nye beregningsordninger gjør at vi ikke oppfyller kravet ift å få ekstra midler til dette arbeidet.

hvordan løse utfordringene: Ingen ny, men vedvarende utfordring -> tilgang på kvalifiserte vikarer Ledige barnehageplasser : -> skal det være ledig kapasitet i barnehagene slik at folk som ønsker å flytte til kommunen får tilbud om barnehageplass utenom hovedopptak.? Muligheter/ hvordan løse utfordringene: Rammeplanen: -> Økt samarbeid mellom barnehagene – kompetansedeling -> Tettere samarbeid med RKK i f t kurs -> Økte kompetansemidler lokalt Pedagognormen: -> Fullfinansiering fra staten -> Øke bemanningen slik at det er nok ansatte sammen med barna når pedagogene har planleggingstid. -> Drøfte organiseringen av planleggingstiden i hver enkelt barnehage slik at det går minst mulig utover tid til barna og gir gode arbeidsforhold for øvrige personale.

Ledige barnehageplasser Økt andel flerspråklige barn: -> Øke kompetansen i barnehagen – få inn personale med videreutdanning i mangfold og mestring/migrasjonspedagogikk. Bygge opp et fag/kompetansemiljø i andøy rundt dette. -> rekrutteringsordning med stipend/lønnsplassering -> fortsatte styrke bemanningen i de barnehagene som har mange flerspråklige barn, samt øke budsjett til materiell/tolketjenester Kvalifiserte vikarer -> Ansette faste vikarer Ledige barnehageplasser -> Gå med venteliste på de barna som ikke har krav på plass -> Dersom man ikke fyller opp barnehagene ved hovedopptak –ansette folk slik at man har personalet på plass når søknadene kommer ila året -> Dersom kapasiteten på plasser er for liten utover de barna som har lovfestet rett på plass må man utvide kapasiteten ved event. nybygg/utvidelse av eksisterende bhg. -> Opprette ” nøkkelplasser ” for å kunne rekruttere ansatte innen fagområder som er viktig for oss å ha på plass

LÆRLINGER Bedre samarbeid med VGS ift. søkere på læreplasser -> Tettere dialog og samarbeid ift å veilede og følge opp elever som skal søke læreplass i kommunen – hindre feilvalg Ta i bruk OLKWeb - e-plattformprogram til bruk overfor lærlinger og instruktører -> sette av midler til innkjøp av program + opplæring i dette.