Grunnleggende om veiledning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Advertisements

Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
Velkommen til opplæring- en ny start!
Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
1 Til diskusjon etter forelesningen På hvilke måter elsker du bøker? På hvilke måter elsket du bøker da du var barn/ung? På hvilke måter elsker du bøker?
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Seminar Kvam 2009 Building a relentless team Rene Changuion CMA.
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Du er saken!, Det er bare du som kan endre deg Søren Kirkegaard: Hemmeligheten i all hjelpekunst er å finne et menneske der hvor han er og begynne der.
”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Spillermøte G april.
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Undervisnings- og vurderingsformer
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
ABC Psykiske sykdommer i eldre år Omsorgskultur, ledelse og veiledning
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Bjørnsgård barnehage.
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Familieråd En for alle, alle for en
Hvilket planstadie er klubben på?
Muntlig vurdering – å veilede andre
Samarbeid og medbestemmelse
En positiv skoleforelder.
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Tilbakemeldinger som fremmer læring
«Alle med… Går ikke på bare 123»
Om å disponere masteroppgaver
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Matematikk på ungdomstrinnet
Sinne Kraivalee Arnesveen.
1. Innledende påstander om organisasjoner
Velkommen til foreldremøte
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Bra for legen – bra for pasienten
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Frivillig/skap/e? Muligheter og utfordringer i frivillig arbeid i dag
Helge Svare: Kunsten å stille spørsmål Blindern 7 februar 2019
Relasjonen mellom fastlege og pasient
Autoritativ barnehage
Danning og voksenrollen i barnehagen
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Velkommen til foreldremøte
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
«Å være sin egen bestevenn»
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
Konkrete aktiviteter.
Utskrift av presentasjonen:

Grunnleggende om veiledning Lise Barsøe 19.09.17

Forskjellen på rådgivning og veiledning Rådgivning når det fins et fasitsvar, en måte å gjøre det på Rådgivning kan gi raske resultater, veiledning kan ta lenger tid. Men hva er mest effektivt i lengden? Veiledning når det handler om at den andre skal finne ut hva han/hun vil og/eller hvordan komme dit han/hun vil Veiledning hjelper den andre til å finne sine svar, den beste måten å gjøre det på for dem. Det er det bare den andre som vet fordi vi ikke kjenner hele situasjonen.

Kierkegaard (1859) om veiledning ”At man når det i sannhet skal lykkes en at føre et menneske hen til et bestemt sted, først og fremst må passe på at finne ham der hvor han er. Og begynne der. Dette er hemmeligheden i all hjelpekunst. Enhver der ikke kan det, han er i seg selv en innbilning, når han mener å kunne hjelpe en annen. For i sannhet å kunne hjelpe, må jeg forstå mer enn ham, men dog først og fremst forstå det han forstår. Når jeg ikke gjør det så hjelper min merforståelse ham slett ikke. Vil jeg allikevel gjøre min merforståelse gjeldende, så er det fordi jeg er forfengelig eller stolt, så jeg i stedet for å gavne ham egentlig vil beundres av ham.” (fornorsket av meg)

Grunnleggende holdninger og verdier i veiledning Den andre i sentrum – med sin måte å forstå på, sine spørsmål og sin usikkerhet. Gå veien sammen med Ha tillit til den andre Gi den andre økt bevissthet om gode måter å løse utfordringer på, gir økt selvstendighet Likeverd – men ikke likhet. Asymmetriske roller. Anerkjennelse

Veilederrollen Må både ha kunnskap om området og veilederkompetanse. Ansvar for strukturen og fremdriften i samtalen, men ikke innholdet. Hjelpe veisøker til å finne sine svar Gi veisøker rom og tid (70%/30%). Være der for den andre. Greie å skille mellom den andre og seg selv. Veileders følelser er lite relevante.

Veiledningssamtalen Struktur på samtalen: Forberedelse – innhold, tilstedeværelse Rammesetting – felles oppfatning av hensikt med veiledningen og den enkelte samtale, tid, roller, sted. Første del av samtalen – innramming, nyinnramming; hva handler det egentlig om Andre del av samtalen – velge hva som er viktigst, hva som skal skje. Vurdering – av innhold og prosess

Noen viktige veiledningsferdigheter Forståelse for at vi kommuniserer med mer enn ord, og at det er umulig å ikke-kommunisere Evne til å forsøke å forstå den andres virkelighetsforståelse (jfr Kierkegaard) Aktiv lytting Stille åpne spørsmål Oppsummere Legge til rette for å velge ut det viktigste Hjelpe til med å lage en handlingsplan