Strategi for Nord universitet 2020

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Advertisements

Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Hva er utdanningskvalitet?
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Modell 1 Struktur og innhald
Undervisnings- og vurderingsformer
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Effektiv undervisning
Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer
Kvalifikasjonsrammeverket
Samarbeid om kunnskapsoverføring, forskning og fagutvikling
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Statssekretær Jens Revold
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Utdanning som sprenger grenser
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Gjennomføring av tilsynet
Hjertelig velkommen til utdanningsseminar for Nord 2017
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Studiedirektør Jan Atle Toska
Forskning og innovasjon
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Overordnet strategi SV-fakultetet
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Prodekan bachelorutdanning IV
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
PRAKSISMØTE.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Velkommen til infomøte om desentralisert lærerutdanning i Nord-Troms
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Internasjonalisering
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Satsing på utdanning, oppsummering etter seminar på Losby Gods, februar 2018, revidert etter innspill fra utdanningskomiteen.
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Nye tider – nye utfordringer
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Utdanning som sprenger grenser
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
Canvas-prosjekter 2017/2018 Det nedsettes en prosjektgruppe + en referansegruppe som skal legge til rette for administrativ og pedagogisk support og opplæring.
Studieledernettverket 15. februar 2019
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Gevinstrealiseringsstrategi
Utskrift av presentasjonen:

Strategi for Nord universitet 2020 Utdanning Nord skal gjennom forskningsbasert undervisning utdanne kandidater som har en sterk faglig trygghet, er nysgjerrige og innovative og har evne til kritisk tenkning og etisk vurderinger. Dette vil gi dem kompetanse til å bidra til samfunnsutvikling og nye løsninger i arbeidslivet.

Hvordan jobbe videre med rollen som studieprogramansvarlig? Hva er de største utfordringene? Hvilke metoder skal vi bruke?

Utfordringer Mandat til studieprogramansvarlig   Skape sammenheng i studiene, samhandling mellom de emneansvarlige. Bygge team om studieprogrammet Kultur – det kollektive kontra det individuelle Ansvarsfordeling av ulike oppgaver innen studiene mellom flere (faggruppeleder, prodekan, studieleder, studieprogramansvarlig, emneansvarlig) på fakultet Ansvarsfordeling mellom fag og administrasjon Sikre og systematisere studentmedvirkning Utarbeidelse av studieplaner og studieprogramdesign Læringsutbyttebeskrivelsene

Arbeidsmetode Årlig utdanningsseminar   Utviklingsprogram. Utfordringene kan tas i rekkefølge og med progresjon – 3-4 samlinger i mindre grupper for studieprogramansvarlige. Samlinger på tvers av fakultetene Korte skypemøter med konkrete tema Tematiseres og løses i de fakultetsvise utdanningsutvalg Informasjon/veiledning på nett Bygge et team med ressurspersoner (superbukere) Andre forslag til arbeidsmetoder

Kvalitet i studieprogrammene Kvalitetssystemet er bygget rundt studentenes læringsbane Vi må alle lære oss vår egen rolle i systemet Vi vil få tilsyn på kvalitetsarbeidet SNART Akkreditering/reakkrediteringsarbeidet er et nav i kvalitetsarbeidet Faglig vurderinger som ligger til grunn for beskrivelser og dokumentasjon Det vil bli tydeligere krav til kvaliteten av praksisopplæringen i studiene Forskningsmiljø og forskningsaktivitet rundt masterstudiene må løftes Større bredde i masterutdanninger

Utdanningsledelse Hovedoppgaven er å skape et godt sammenhengende studium – med alle de elementene som hører til Studieprogramansvarlig er den vanskeligste og viktigste rollen for at studentene skal lykkes Det bør lages et mandat til studieprogramansvarlig og rollen må videreutvikles Tilrettelegger- oppgavene er viktige Det bør bygges et team som har ansvaret for studiet Samarbeid mellom administrasjon og fag

Læringsutbytte, undervisning og vurdering Bruk systematikken i kvalitetssystemet for å jobbe med læringsutbytte- undervisning og vurdering Læringsutbyttebeskrivelser – utforming og nivå Relevans for praksis og videre utdanning Kobling av forskning og utdanning – forskning på egen praksis (SFU) Definisjon av sentrale deler av studiet Samhandling adm og fag Se mulighetene og gjør noe med dem Første studieår – reduser frafall Om å lære ved å gjøre Organisere og undervise på store kurs på tvers av campus

Internasjonalisering Hva vil vi med det? Utvikle det kvalitativt nyttige samarbeid. Ha en mening for alle som er med Alle skal bli rustet til å møte et globalt samfunn og arbeidsliv Personlig utvikling Kobling av forskning og utdanning i samarbeidet i avtalene. Avtalene er basert på menneskelig relasjoner Forskningssamarbeid. Hva er internasjonalisering i praksis. Prøv å beskriv hva man gjør Nettstudier med internasjonal deltakelse – virtuell internasjonalisering Det er mulig å få til også for oss