BILDEANALYSE Marie Moen Liane.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra ord til liv Mars 2011.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
DIKT virkemidler.
Introduksjon til objektorientert programmering i PHP
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
I Dibrastan bor dubridene…
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Om å skrive om litterære tekster
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
Hvordan Kan Vi Stoppe Dumping Vår Mening Vår mening er at ingen skal hive ting/Gift I havet som om du er på Piknik og mister/hiver noe i havet. Alle.
12 Reflekterende lesing.
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Kulturteori
Avdeling for medier og kommunikasjon 2008 Reklame AIDASAIDAS ttention nterest esire ction atisfaction.
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse.
Foreldremøte 2. trinn
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Post 1 Sett deg ned ved et bord i kantina. Velg deg ut en tilfeldig person som sitter i kantina. Skriv noen setninger med personal synsvinkel, tredjepersonsforteller.
Leve lykkelig alle dager til ende…
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Språkløyper i Mylingen barnehage
Lys og farger Jeg skal lære om: hva lys er hvordan vi kan se farger.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Elektrisk krets og ledning
Elektrisk krets og leidning
SAMSPILLMETODEN DIALOG
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
I Dibrastan bor dubridene…
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Virkemidler - i reklame.
Estetiske virkemidler
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Stress Hva betyr det å være stresset? Hva gjør deg stresset?
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Noen tanker før medarbeidersamtale på din arbeidsplass
Smerteuttrykk og smertemestring
Kommunikasjonens betydning for et godt arbeidsmiljø
Beskriv himmelen med tolv ord
Anmelderkurs.
Lyrikk og poetisk språk
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

BILDEANALYSE Marie Moen Liane

Et bilde. Hva ser dere her? - Hva ser dere her? - Hva tenker dere om bildet? - Hva tror dere det handler om?

BILDEANALYSE Trekke meningsfull informasjon fra bildet Denotasjon og konnotasjon Hensikten med en bildeanalyse er å trekke ut meningsfull informasjon fra bilder. Det kan man gjøre ved å først beskrive bilde, deretter analysere og tolke. Og det er da vi kommer inn på dette med denotasjon og konnotasjon.

DENOTASJON DET DU SER Beskrivende Du kan kommentere bla.: - Objekter - Farger - Former - Lys MEN  ikke effekten det har/tolkningen - Deles i to slags nivåer, det første er det denotative. Denotasjon er DET MAN SER. - Det betyr at i denne delen av analysen tar man for seg det man kan se helt konkret, en beskrivelse av bildet. - Her kan man kommentere for eksempel hvilke farger det er i bildet, hvordan ting ser ut i bildet og hvordan lyset er. Her er det veldig viktig å kun være beskrivende, man skal ikke tolke i denne delen av analysen. Med andre ord kan man si at det denotative er det som hvem som helst kan si om et bilde.

KONNOTASJON TOLKNINGEN AV DET DU SER Meninger, betydninger, assosiasjoner Eks: reklame

Et bilde. Hva ser dere her? Meninger, betydninger og assosiasjoner som bildet vekker hos hver enkelt. Hvilke meninger, følelser og inntrykk gir et bilde deg, og ikke bare hva det er du ser? Kvikk lunsj: Jeg som nordmann forbinder dette bildet med tur, påske, snø og sol i norske fjell. Mens kanskje en mann fra Kina kun ser dette og tenker sjokolade med et navn på et språk han ikke forstår.

OPPGAVE BILDEANALYSE Tenk på det dere har lært om denotasjon og konnotasjon, og analyser bildet ved å svare på spørsmålene. Oppgaven leveres inn på slutten av timen og blir vurdert som bestått/ikke bestått

Bildet de skal analysere