Telemark Kan ledere lære?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strømmen 3. januar 2013 Beate Børresen Høgskolen i Oslo og Akershus
Advertisements

Levninger og beretninger Av Karsten Korbøl, Hartvig Nissen vgs
Akershus 13. Februar 2014 Tore Skandsen, IMTEC.
Albert Bandura (f. 1925)
Utviklingen av motiver og emosjoner C.Dweck (1999): Self-theories Their role in motivation, personality and development.
«Entusiasme for endring»
1 Jon Sandvik, seniorrådgiver
Hamar 25. April 2013 Tore Skandsen, IMTEC.
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
«Fra planer til gode mål og tiltak»
OPPLAND 25. MARS 2015 Tore Skandsen, IMTEC.
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
PMI Norway Chapter – Stavanger Nettverk “Project management is the value driver that helps your organization get the most out of its performance”
Modul 5: Håndtere atferd og følelser 1 Illustrations by Erich Ippen, Jr. Used with permission.
«Byen» - et læringsspill for elever i ungdomsskolen om samfunn, skatt og arbeidsliv.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Velkommen 1. Rus i et relasjonelt perspektiv Titti Huseby.
ULIKHETSKARTET. Hva betyr fattigdom, og hva er det som avgjør om en person er fattig? Finnes det fattigdom i Norge ? Primær fattigdom: Helt essensielt.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Pedagogiske smakebiter 6. sept Sitat: According to most studies, people`s number one fear is public speaking. Number two is death. Death i number.
Nettverk Hvorfor nettverk? Nettverksarbeid i høst Anne Gunn Svorkmo, Svein H. Torkildsen.
Kalibrering av passbiter ved komparering:
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Grunnlaget for innspillet
Hundetrening skole Levert av:
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Intro om lærende nettverk - videreføring av utviklingsnettverk
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Vurdering i Kunnskapsløftet
Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC.
Using nursery rhymes and songs
Hvordan forberede meg til tentamen?
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Et kognitivt perspektiv på læring
Kapittel 1 Helse og sykdom
Professor Kjell-Åge Gotvassli DMMH
4. og 5. Februar 2016 Kvalitetsarbeid og endringsledelse i barnehagen
Prosjektledelse -fra initiering til gevinstrealisering
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Kapittel 11 Læringsteori.
Moderne psykologi.
Ved å stille spørsmålet får vi nyttig informasjon og innsikt i brukernes ønsker og behov.  Vi ønsker å gi brukerne en bedre hverdag ved å tilby tjenester.
«Når alle er like viktige»
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Lytteforståelse Rammeverket
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Nå er vi spente!.
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
ATV 14.desember 2018.
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Utskrift av presentasjonen:

Telemark Kan ledere lære? 26. OKTOBER 2015 Tore Skandsen, IMTEC

Kompetanse Tore Skandsen, IMTEC

Panic zone Learning zone When did you last learn something that took you out of your comfort zone? Learning zone Comfort zone Senninger (2000)

Refleksjonsarbeid – PROFESJONSUTVIKLING Forstår «Eksformasjon» Hører Skaper mening «Eksformasjon» «Eksformasjon» MENINGSBÆRENDE INFORMASJON Hjerneforskning av Chris Argyris

Tore Skandsen, IMTEC

Arbeid med motivasjon og eierforhold Tore Skandsen, IMTEC

Tore Skandsen, IMTEC

Tore Skandsen, IMTEC

Tore Skandsen, IMTEC

Kilder til mestringsforventninger I.Syse og G. Söderlund Tidligere erfaringer som man kobler opp mot de mestringsforventninger mot liknede utfordring Vikarierende erfaring, opplevelse at andre får til. Forutsetter at man har sammenligningsgrunnlag med den man ser til. Sosial oppmuntring: forklare hvorfor man fikset det. Ikke tall eller tegn Fysiologiske reaksjoner: Tolkning av disse reaksjoner. Dette kan tolkes negativt. Avhengig av elevene sine tolkning av disse opplevelse. Tore Skandsen, IMTEC