Barnehagens egensart – hva må til?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra kvinnekultur til hva
Advertisements

Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Rolighetsmoen barnehage
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Studielederkonferanse Oscarsborg Konferansesenter 27. og 28. juni 2006.
Framtidens barnehage.
VELKOMMEN TIL ROGNAN BARNEHAGE StorsiaSmåsia.  Blå:  Rød:  Gul:  Grønn:  Felles PERSONALET Gretha Lise Lisbeth Brit Oddrun Kristine Hilde Nina Si.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
Sammen om den gode utdanningsledelse Et fellesprosjekt fra KS og Utdanningsforbundet Lærernes hus, 9. februar 2011 Mimi Bjerkestrand, leder i Utdanningsforbundet.
Barnehage i Bjerkreim. Utvikling avdeling Bjerkreim avdelinger 1999Skjeraberget bhg 3 avd 2006Røysekatten bhg 3 avd 2007Røysekatten bhg.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Bonde i medgang og motgang. Kleiva Halle Arnes Distriktsleder HMS Nord Norge. 1.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS september 2015 Velkommen til nytt barnehageår! Dette månedsbrevet kommer seint, men som man sier: Bedre seint enn aldri Først av.
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Samfunnskunnskap Emne 5: Utdanning og kompetanse Vaksenopplæringa i Vestnes Vinteren 2014.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Å stimulere og videreutvikle barns nysgjerrighet i matematikk/antall, rom, form Realfagsatsning Vestre Toten Kommune, 25. februar 2016.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
Kunnskapsnettverk Bruker og driftstøtte. kunnskapsnettverk VVirksomheter er opptatt av kunnskap og vil gjerne fremstå som kunnskapsbedrifter eller kunnskapsorganisasjoner.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Ivar aasen. Ivar Andreas Aasen Født 5.august i 1813, i Sunnmøre. Død 23.september 1896 (83 år), i Christiania.
Behov og utviklingsfaser
Barnesyn og barns medvirkning
Utforming av skolebygg
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
PRAKTISKE OPPGAVER.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Samisk barnehagekonferanse i Karasjok
RÅDGIVINGSUNDERSØKELSEN
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bjørnsgård barnehage.
METODE VED GJENNOMFØRING AV TILSYN
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Venner & valg Avslutning.
Behovet for arbeidskraft
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Barnehagepolitisk offensiv
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Status lærlingordning
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Evaluering av PK-nettverket
Den kulturelle skolesekken
Alle lærere er leselærere. Vi starter planen med en kortfatta teoridel om lesing Vi starter planen med en kortfatta teoridel om lesing. Hva vil det.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Orientering fra administrasjonen
Rekruttere elever til å lage innhold
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Utskrift av presentasjonen:

Barnehagens egensart – hva må til? Ved Mette Henriksen Aas, Fagforbundet og Mimi Bjerkestrand, Utdanningsforbundet

Barnehagen skal spille en viktig rolle i barnas liv her og nå, for barnas videre læring og utvikling, og i arbeidet med å utjevne sosiale forskjeller. Barnehagekonferansen 2008

Barnehagen er for barna et sted der barndommen gis egenverdi, en arena fylt av lek og læring et sted å lære å være – seg selv alene og sammen med andre Barnehagekonferansen 2008

Personalet er barnehagens viktigste ressurs hele personalet må ha kunnskap og kompetanse om barn og barnehage hele personalet må kjenne mandatet og kunne omsette det i praktisk arbeid hele personalet få bruke og utvikle sin kompetanse Barnehagekonferansen 2008

Derfor må vi få Flere førskolelærere Flere fagarbeidere Kvalitets- og kompetanseutvikling må sikres Barnehagekonferansen 2008