JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Advertisements

Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
1. Personalet har kompetanse på rammeplanen. Barnehagene i Bærum: Satsningsområde 2006 – 2009: Implementere rammeplanen i alle barnehagene HOVEDMÅL.
Rolighetsmoen barnehage
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
VELKOMMEN Vedtektene sier blant annet:
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
"God bagasje på livets reise."
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Hommelvik barnehage ”Sammen om samhandling”
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Styrermøte 16.september 2010.
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Grunnleggende verdier for oss:
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TLF: –
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Velkommen til foreldremøte. Stavangerbarnehagen  kompetanse heving av alle ansatte i stavanger kommune sine barnehager.  En felles kompetanse plattform.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
VELKOMMEN Vedtektene sier blant annet: Endring av oppholdstid etter søknad,  3 mnd oppsigelsestid, - via kommunen sine sider Permisjon kan gis etter.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Kompetanse for mangfold
Barnesyn og barns medvirkning
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Samisk barnehagekonferanse i Karasjok
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bjørnsgård barnehage.
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
Foreldremøte Hamretun barnehage 26. September. 2017
FORELDRERÅDET, FAU OG SAMARBEIDSUTVALG
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
«Saman set me spor» Fleksibilitet Respekt Omsorg Glede
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Velkommen til foreldremøte
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Velkommen til foreldremøte!
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Velkommen til foreldremøte
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Voldsforebyggende opplæring
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE Foreldremøte 14.09.2017

Lov om barnehager § 1.Formål Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering. Jordbærveien barnehage

Ny rammeplan 01. august -17 Tydeligere forpliktelser for barnehagen Styrking av: Mangfoldperspektivet, Helseperspektivet, Språkarbeidet Overganger. Inn, i -og fra barnehagen til skole/ SFO Presisert ansvar for å forebygge, stoppe og følge opp mobbing Økt oppmerksomhet på de yngste barna Ansvar og roller er tydeligere beskrevet Eget kapittel om arbeidsmåter (m. progresjon og digital praksis) Oppdaterte fagområder Fortsatt lokalt handlingsrom og behov for faglige vurderinger Jordbærveien barnehage

Implementering Alle styrerne møte 17.8 Barnehagelærerne på Jordbærveien har tilpasset progresjonsplanen med ny rammeplan Alle barnehagene i sone Øst skal jobbe med hovedoverskrift BARNESYN dette bhg-året Bruke personalmøter, avdelingsmøter og planleggingsdager Planleggingsdag 20. oktober «Se barnet innenfra» Kurs for alle ansatte 13.november «Trygg i egne uttrykk- gutter - jenter og alle andre» Kurs for barnehagelærere 25. november « Blikk for barn» hva er kvalitet i barnehagetilbudet for små barn? SU Kontinuerlig arbeid Jordbærveien barnehage

Allsidig og variert innhold tilpasset enkeltbarn og barnegruppen • Barnehagen skal ivareta barns behov for omsorg • Barnehagen skal ivareta barns behov for lek • Barnehagen skal fremme danning • Barnehagen skal fremme læring • Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap • Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk Jordbærveien barnehage

FLiK-verdiene og Rammeplanen Barn, unge og voksne har en absolutt verdi Barn og unge vil lære, og vil vise at de har lært Barn og unge vil når de kan Barn og unge som finner mening, deltar Barn og unge som får medopplevelse, samarbeider Alle barn og unge har noe å tilføre fellesskapet Alle barn skal realisere sitt potensiale for læring og utvikling! Vi skal tilrettelegge det almen pedagogiskplan i forhold til alle barn ut fra deres forutsetting og behov. Barn lærer i alt de gjør! Jordbærveien barnehage

Kompetanse for mangfold Satsing fra Kunnskapsdepartementet og Udir (Utdanningsdirektoratet), ledet av Fylkesmannen i samarbeid med UIA. 5-årig kompetanseløft i hele Norge ( 1 år på hver arbeidsplass) Både skoler og barnehager. Vest-Agder: Kristiansand (3 bhger + 2 skoler), Lyngdal og Mandal. Praksisorientert utviklingsarbeid i Jordbærveien barnehage knyttet til barnehagebarn med norsk som andrespråk. Bidra til at ansatte i barnehager og skoler får økt sin kompetanse innenfor det flerkulturelle området. Målet er at vi skal være i stand til å støtte barn og voksne med flerkulturell bakgrunn på en måte som bidrar til at disse fullfører og består utdanningsløpet Utviklingsarbeid og Kompetanseheving. Kurs, veiledning (3 g. fra UIA), Jobbe med i alle møter. Info på SU-møter. Ressursgruppe. Prosjektskisse – FORELDRESAMARBEID OG SPRÅK Knytte opp mot Rammeplanen- språk, mangfold og foreldresamarbeid Jordbærveien barnehage

Samarbeidsutvalget i Jordbærveien barnehage Barnehagen skal ha Samarbeidsutvalg og foreldreråd Rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ Saker SU skal ha info om er: økonomi, driftsendringer, godkjenning av årsplan, utnyttelse av inne- og uteområdet, godkjenne tilsyn 3-4 møter pr. barnehageår. Jordbærveien barnehage

BIDRA TIL KVALITETSSIKRING SU – en repr fra hver avdeling – bindeledd mellom barnehagen for foreldrene. Setter pris på at hvis det er noe dere lurer på, så kom direkte til ped.leder eller meg! Velge repr og vara Velges for 1 år av ganga. Kan gjerne sitte flere år  Leder pleier å være en foreldrerepresentant – en sekretær Referatene blir lagt ut på hjemmesida Jordbærveien barnehage

Tilslutt ……….. Parkering og brøyting Oppfordre til å abonnere og bruke hjemmesida www.minbarnehage.no/jordbaerveienbhg Årsplan og progresjonsplan på hjemmesida Jeg kan kontaktes direkte, på telefon eller epost. Jordbærveien barnehage