Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samspill og Samhandling
Advertisements

KLASSELEDELSE.
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Kampen skole Vår visjon:
Velkommen til et nytt skoleår!
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. M ÅL FOR FORELDREMØTET Dere skal bli bedre kjent med oss Dere skal få god informasjon fra SFO Dere skal få.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Hvordan kan vi arbeide med innovasjonsarbeid i egen kommune?
Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Langhus skole Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Langhus skole Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Liv Glemming Inspektør.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
OPPSUMMERINGSSAMLING ELEVVURDERING 28. april 2009 SKULEEIGARS TANKAR OM VEGEN VIDARE.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Fylkesmannens rolle for ungdommen i OT sin målgruppe
Kommunestyremøte - skolestruktur
Avd. for helseopplysning - SiA
VIP-Makkerskap ved AVGS – år 2…
Barnesyn og barns medvirkning
Fra visjoner og verdier til praksis i klasserommet
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Gruppeveiledning i praksis
Grunnlaget for innspillet
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Opplæringslova kapittel 9A
Fremtiden. Fremtiden Ressursfokus vs mangelfokus.
31. mai 2017 bmt.
Øvelser med kommunal kriseledelse
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Relasjonskompetanse DEL 2
- For ansatte og folkevalgte i Rana kommune
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Velkommen!.
Kva har barn eigentleg rett til?
PALS.
VIP-Makkerskap ved AVGS – år 2…
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Velkommen til skoleåret 2016/17
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Velkommen til skoleåret 2016/17
Velkommen til skoleåret 2016/17
Velkommen til 1.trinn foreldremøte bmt 30.Mai 2018.
Velkommen til skoleåret 2016/17
alle barna sin rett til god omsorg
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
«Den gode timen på Saltvern»
KrFs skolepolitikk.
Velkommen til foreldremøte
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Oslostandard for samarbeid hjem–skole
Overordna del – verdiar og prinsipp i grunnopplæringa
Inkluderande barnehage- og skulemiljø
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Opplæringens verdigrunnlag
ATV 14.desember 2018.
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring

Mål Forholdet mellom voksne og elever blir så robust at elever blir trygge på å kunne gi sine tilbakemeldinger til de voksne Alle blir bevisst egen relasjonskompetanse Elevers tilbakemelding blir en del av vår vurderingspraksis Kollegaers tilbakemeldinger blir en del av vår vurderingspraksis Vi endrer praksis der det er hensiktsmessig og nødvendig. Gi elevene medvirkning i egen læring

Formål - Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. - Elevane og lærlingane skal ha medansvar og rett til medverknad. - Skolen skal møte elevane med tillit, respekt og krav og gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast. opplæringsloven §1-1

Formål Målet for opplæringa er å ruste barn, unge og vaksne til å møte livsens oppgåver og meistre utfordringar saman med andre. Ho skal gi kvar elev kompetanse til å ta hand om seg sjølv og sitt liv, og samtidig overskott og vilje til å vere andre til hjelp. læreplanverket for kunnskapsløftet, generell del

formål Robuste klasserom Tørre å endre Trygge voksne og elever Ta i mot tilbakemeldinger på en god måte( hva vil det si)

Relasjonskompetanse Hva er relasjonskompetanse? Hvorfor trenger vi relasjonskompetanse? Kan denne kompetansen læres? Hva er forskjellen på å si takk og å vise takknemlighet?

Relasjonskompetanse Relasjonskompetanse er ferdigheter, evner, kunnskap og holdninger som etablerer, utvikler, reparerer og vedlikeholder relasjoner mellom mennesker. Kompetansen er avgjørende for samarbeid, læring, arbeidsmiljø og effektivitet Noe av kompetansen er utviklet gjennom livets sosiale trening, men mye kan forbedres gjennom øvelse. Det å si takk er en intellektuell innøvd reaksjon, det andre er en emosjonell og ekte overbevisende reaksjon. (Spurkeland og Lysebo 2016)

radarhjulet

Relasjonskompetanse Overordnede dimensjoner Menneskeinteresse, selve inngangsporten til relasjonskompetansen. Denne er basis for alle de andre dimensjonene. Tillit danner kjernen og bærebjelken i en positiv relasjon. Uten tillit er relasjon kraftløs eller negativ. Emosjonell modenhet, erfaring viser at emosjonell kompetanse og intelligens er avgjørende for suksess i arbeidslivet g for elevenes læring. De andre er støttedimensjoner

Oppdrag 1 Basert på radarhjulet, hva er dine styrker og hva mener du at du kan utvikle til noe bedre? Hvor tror du at du er om et år?

Oppdrag 2 I løpet av uken. Velg en undervisningsøkt hvor du ber om tilbakemelding på undervisningen fra elevene.