Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
VIP-Makkerskap ved AVGS – år 2…
2
Oppgave – «to løgner og En sannhet»
Skriv ned tre påstander om deg selv. To av dem er løgn og en av dem er sant. - Ca. 2 min. Les deretter opp, en og en, av dine påstander høyt og så skal de andre gjette hva som er løgn og hva som er sant. - Ca. 2 min. per person.
3
Evaluering skoleåret 2015 - 2016
4
Spre det gode budskap Videokonferanse Volda vgs 15. mars 2016
Rådgiverkonferanse 21. april 2016 VIP makkerskapsseminar 28. april 2016 Frei ungdomsskole 26. mai 2016 Surnadal vgs 16. august 2016
5
Skoleåret MEN
6
Variabler hvert år Ny elevgruppe – endring hvert år! Nye kontaktlærere
Klassesammensetningene
7
Erfaringer fra Innføring av strukturen, det enkleste i klassene og hos kontaktlærerne. Relasjonen til medelever og læreren den største utfordringen.
8
Øke elevenes Relasjonskompetanse
Relasjonskompetanse: Ferdigheter, evner, kunnskaper og holdninger som etablerer, utvikler, reparerer og vedlikeholder relasjoner mellom mennesker (Spurkeland 2012) 3 overordnede dimensjoner: Menneskeinteresse Tillit Emosjonell modenhet Hele mennesket
9
Revitalisering av makkerskapet
Mer fokus på relasjonsbygging Flere definerte relasjonsoppgaver Tydeligere makkerkontrakter Tettere lederstøtte og oppfølging Evaluering i juni 2017
10
Forskningsstudie NTNU – M&R
Alle 12 skolene blir forsket på i løpet av skoleåret gjennom spørreskjema til elevene 3 ganger. Spørsmålene vil omhandle: fravær, frafall, ensomhet og psykisk helse. Datainnsamling 1 – rett etter igangsetting Datainnsamling 2 – rett etter fullført tiltak Datainnsamling 3 – noe tid etter fullført tiltak.
11
Konklusjon etter 1 ½ år DET ER ITJNÅ SOM KJEM TÅ SEG SJØL …
Å itjnå likar vart det da alfabete kom Æ spikulert så tanken vart både tynn og tom D e itjnå som kjæm tå sæ sjøl Å tallrekka va ennja vær med brudden brøk Å ja, lærarn min kom å bøyd sæ over mæ å sa D e itjnå som kjæm tå sæ sjøl ( Vømmlingen Vømmøl Spellmannslag)
12
Videreutvikling av makkerskapet
Fagmakker VG2 UOY-/motivasjonsmakker VG3
13
Hvorfor FAGMAKKER? Videreføre og videreutvikle det gode fundamentet knyttet til klasseledelse, trygt læringsmiljø og økt læringsutbytte innarbeidet i klassene gjennom VIP makkerskap.
14
Hvorfor en fagmakker Høyere krav til ny fagkompetanse i VG2.
Nye selvvalgte fag – programfag. Støttende relasjoner: Skape trygghet i møte med nye elever. Alle har en naturlig arbeidsmakker ved siden av seg. Arbeidsgrupper er allerede etablert i klasserommet. Elevinvolvering.
15
UOY-/motivasjonsmakker
…
16
Lykke til videre
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.