‘Inkludering og gode relasjoner i skolen’
Breidablik
Håvåsen «Penalty-killers» finnes på alle skoler!
«adle voksne ska vera rauhål av å te» Fagerheim Ekskludering –inkludering? Dominerende interesse. «adle voksne ska vera rauhål av å te» Forstå – stå for noe Vygotskij; vi lærer med og av andre Vi lykkes med mange, men slett ikke alle
Brakahaug
Planer, rutiner osv. Alle har ansvar for alle elevene – alltid! Lærere som ber om å bli sett og fulgt opp individuelt Anti-mobberegler Miljøretta helsevern Rydding , med ryddepoliti Trivsel Følg hver elev hver dag – fraværsmelding All verdens rutiner og sjekkark Elevundersøkelser og foreldreundersøkelser (90% svar!) følges opp Alle elever oppgir at de trives på skolen 5-årsplan Grunnmur Elevsyn Kunnskapssyn Tilpassa opplæring Sosial kompetanse Trivselsregler Visjoner for skolen og elevene Kvalitetsbeskrivelser kombinert med skolevandring Alle har ansvar for alle elevene – alltid!
Prosessen er minst like viktig som resultatet; -alle er med i refleksjonen, -alle eier produktet, -alle blir involvert i kulturen.
grendahusbilder
aktivitetsbilder
Trøstemelding på Facebook da det lynte og tordna!
Hvordan tenker vi i dag? Solidaritetssamfunnet konkurranse- og måle- samfunnet Matthew Syed «Bounce» Carol Dweck; «Six little words» Growth – fixed mindset Hardt arbeid, stå i problemene Nottingham; visjonstanke, være bevisste på hvilken skole vi ønsker. Kulturen opprettholder seg ikke selv
Honnørord, men med innhold -menneskesyn -se eleven! På skolen, på fritida, i avisa osv. -alle liker oppmerksomhet -forventning -tydelighet -smil, godt humør -oppmerksom -ikke tell timer -våg å stå i konflikter -balanse; vær den voksne -by på deg sjøl -våg å ta opp vanskelige saker -Haugesund kommunes verdier; åpen, ærlig, raus og troverdig
Oppsummering fra Afrika