Teampresentasjon Innhold: Hva er et team?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Effektivt arbeid i lærergruppene
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
Grupper og gruppepsykologi
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Tema: grupper og gruppeprosesser (Sjøvold 2006)
Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Teamarbeid ved Avdeling for IT: Utarbeidelse av handlingsplaner Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
NESO Formannsskole Teamarbeid
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Nye arbeidsformer: Team og teambygging Bergen kommune
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Lederstil og Motivasjon.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Horten vidergående skole
Effektive lederteam og dialogkompetanse
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Modum Rotaryklubb RUS-INFO
Modellkommunene Hva er unikt?
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Tema: grupper og gruppeprosesser
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Liv M. Lassen og Nils Breilid
PÅRØRENDEKURSET i ……………………… Innføring i temabaserte gruppesamtaler - faglige og praktiske tips Målgruppe: Ansatte og frivillige gruppeledere.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet Dynamikk i godt arbeidsfellesskap Meningsfull fritid Glede og humør!
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Einar Lie Hva er god forskningsledelse i en presset hverdag?
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
Framtid - Samspill - Skaperglede
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Fjes til Fjes innsamling Røde Kors
LOGO OG MOTTO FOR
Ressursfokus vs mangelfokus
Helsesøsterkongressen 2017
Skole- hjem samarbeid.
Profesjonelle læringsfellesskap
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
GIL-KONFERANSEN – flest mulig, lengst mulig
Foredrag for VIRKE Lederskap og teamarbeid mot nye mål
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Fra valg til læring.
Utskrift av presentasjonen:

Teampresentasjon Innhold: Hva er et team? Forskjellen mellom team og arbeidsgrupper Utviklingskurve for team Kjennetegn på gode team Teamets evige dilemma Kilde: Katzenbach og Smith (1993) ”The wisdoms of teams”, Harvard Business School Press. Katzenbach og Smith (1993) har studert mangfoldige bedrifter og team-organisasjoner i USA. De har studert hva som kjennetegner gode team og hva som kjennetegner team som har et større potensiale både i forhold til effektivitet og resultat. De presenterer også hvordan en best skal lede team til å bli høyt presterende team. Ledelse av team tas ikke med her, kun grunntankene omkring team. Katzenbach og Smith er en av hovedlitteraturene/rammeverket som benyttes i masterstudiet ”Teamledelse og lederteam” på BI.

Vi deltar i mange ulike team / grupper Lederteam Vg1 Team Avdeling Fagrupper Fagrupper Vi deltar i mange ulike samarbeidsformer, grupper og team på Jåttå. Vi bruker benevnelsen ”team” om de fleste samarbeidsformene, men er vi egentlig et ”team” og når er vi et ”team” pr definisjon til Katzenbach og Smith? Vg2 Team Klasseteam Teamledersamarbeid Vg3 Team Fagrupper

Hva er et ”team”? Det finnes mange definisjoner på team…elementer som går igjen er: En liten gruppe mennesker som jobber sammen Medlemmene har komplementære ferdigheter Gjensidig ansvarlige for resultatet Forpliktende engasjert Kollektiv følelse Felles mål

Hva er en ”arbeidsgruppe”? Antall deltakere tilpasset oppgaven Ferdigheter tilpasset oppgaven Koordinering og informasjonsdeling Avgrenset felles formål Individuelle roller og ansvar Ikke kollektiv følelse

Er vi et ”team” eller en ”arbeidsgruppe”? Antall deltakere tilpasset oppgaven Ferdigheter tilpasset oppgaven Koordinering og informasjonsdeling Avgrenset felles formål Individuelle roller og ansvar Ikke kollektiv følelse En liten gruppe mennesker som jobber sammen Har komplementære ferdigheter Forpliktende engasjert Felles mål Gjensidig ansvarlige for resultatet Kollektiv følelse

Teamprestasjoner utkonkurrerer individprestasjoner (Ytelse/resultat) Teamprestasjoner utkonkurrerer individprestasjoner K &S utarbeidet en graf som viser 5 ulike grupperinger av team, henholdsvis arbeidsgruppe, pseudo-team, potensielt team, virkelig team og høyt presterende team. Horisontall akse viser teamenes effektivitet, loddrett akse viser resultat.

Team effektivitetskurven Arbeidsgruppe: Medlemmene utveksler info Gir råd Deler erfaringer Ikke samarbeid om felles prestasjoner/samytelse Jobber individuelt innenfor sitt potensiale Resultat måles av hvert medlems resultat Pseudo-team: Svakeste formen for teamsamarbeid Behov for kollektivt samarbeid Klarer ikke etablere felles arbeidsmetoder Bygger ikke gjensidig ansvarlighet Yter mindre enn både arbeidsgrupper og den enkeltes potensiale Arbeidsgruppe er alle gruppers ”mor”.

Team effektivitetskurven Potensielt team Behov og ønske om samarbeid Forsøker å få til et godt teamresultat Hemmes av uavklarte mål Manglende forståelse for metode, samarbeid og disiplin Produserer noe mer enn foregående team De fleste team er ”potensielle team” – trenger god ledelse for å bevege seg oppover kurven Virkelige team Komplementære ferdigheter og kompetanse Medlemmene er innstilte på å realisere felles mål og teamsamarbeid Etableres felles arbeidsmetoder Ansvarlighet De fleste team K&S studerte var i kategorien ”potensielt team”. Med god ledelse, etablering av felles arbeidsmetoder, ansvarlighet og andre kjennetegn som gode team har, kan føre til at teamet utvikler seg og blir ”virkelige team” eller ”høyt presterende team”.

Team effektivitetskurven Høyt presterende team: Felles mål Høyt engasjement Komplementære ferdigheter Gjensidig ansvarlig for resultatet Sterk kollektiv følelse Føler omsorg for hverandre Ytelsen overgår det man kan forvente av individprestasjoner Ifølge K&S er det ikke mange høyt presterende team i organisasjoner, men de fant en del team som presterte merkbart bedre enn andre. Kjennetegnene på disse vist ovenfor.

3 hovedingredienser for høyt presterende team:

3 hovedingredienser for gode team: Ferdigheter: Sosiale, tekniske/faglige, problemløsing Ansvarlighet: Gjensidig ansvarlighet, til å stole på, ikke for mange i gruppen Engasjement: Klare mål for oppgaven, meningsfulle formål, en felles tilnærming Engasjement kan også påvirkes av private forhold, arbeidsmetode, rammeforhold, personlig kjemi, omorganisering m.v.

Den mest avgjørende faktoren i teamprestasjoner Den mest avgjørende faktoren i teamprestasjoner? Fra arbeidsgruppe til høyt presterende team T i l l i t

Teamets evige dilemma… Velfungerende team i kunnskapsorganisasjoner kreves at det er rom for individuelle behov og jobbautonomi. Fellesskapet må ikke være for rigid, da vil det oppleves som begrensende. Individbehov kontra fellesskapsbehov – Balanse! Ved å delta i team, må du gi slipp på noe frihet! Viktig å oppleve at teamarbeid er meningsfullt ”What´s in it for me…” Innsats og engasjement i team for å få mest mulig ut av arbeidet personlig og for gruppen. Leders ansvar å formulere oppgave og formål Den privatpraktiserende læreren er ”ut”. Alle organisasjoner i dag legger til grunn et visst form for samarbeid, også skolen. Kunnskapsarbeidere trives med å jobbe alene og utvikle prosjekter selv, men ytelsen er bedre i et godt samarbeid med andre personer dersom forholdene ligger tilrette for et godt team-samarbeid som tidligere vist.

Marit Breivik: ”Du fortjener ikke å være med på et bedre lag enn det du bidrar til selv”