Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står."— Utskrift av presentasjonen:

1 Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
Det myndige NAV-kontoret – en ny ramme for utvikling av tjenester lokalt Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står. Linn Ullmann 2016

2

3 Myndiggjorte NAV kontor har….
Nødvendig kompetanse til å utnytte eksisterende handlingsrom. Kompetanse = kunnskap, holdninger og ferdigheter.

4

5 Målsetting for vår organisasjonsendringen
”Organisere kontorets virksomhet på den måten som best legger til rette for helhetlig oppfølging av brukerne, og effektiv utnyttelse av de tilgjengelige ressursene.”

6 Organisering NAV Fredrikstad pr. 01.02.2011 Jobb, service og karriere
NAV- leder Nestleder Stab/støtte Teamledere Økonomi, IKT og personal, Arkiv, Telefon, Post/epost, Administrative funksjoner sosialhjelp, forvaltning Tiltak/ Controller Økonomirådgivning. Kantine SYFO-avdeling Standard, situasjonsbestemt og spesielt tilpasset oppfølging overfor: Sykmeldte med arbeidsgiver på henvendelsestidspunktet Øvrige sykmeldte med sykepengerett. Rettigheter/ytelser: Sykepenger AAP Vilkårsvurdering 1 UP IA-arbeid mot arbeidsgivere . Oppfølgingsavdeling Standard, situasjonsbestemt og spesielt tilpasset oppfølging overfor brukere med behov for oppfølging. Rettigheter/ytelser: Dagpenger/individstønad Økonomisk sosialhjelp KVP - AAP Vilkårsvurdering 1 UP Enslig mor eller far . Jobb, service og karriere Publikumsmottak Selvbetjeningsordningene Serviceoppgaver ifht ytelser uten oppfølgingsbehov. Behovsvurdering av alle nye brukere 14a-vedtak Formidling Informasjonsmøter/Kurs Karriereveiledning

7 NAV Fredrikstad 2016 NAV-leder Nestleder STAB/STØTTE
Økonomi, IKT, personal, arkiv, post/epost, forvaltning, økonomirådgivning, kantine SYFO-avdeling Sykmeldte og AAP-mottakere med forutgående sykepengerett Oppfølgingsavd. (OF) Brukere med tilpasset innsatsområde, brukere uten syke-/dagpengerett Jobb, service, karriere (JSK) Mottak, ytelser uten oppfølging, brukere med stand./sit.bestemt innsatsområde SYFO 1 STS 1 STS 2 SYFO 2 OF 1 OF 2 JSK 1 JSK 2 STS 3 Markedsteam OF 3 TTO JSK 3 Prosjekt

8 Hva mener vi med team? Vi har valgt å legge Katzenbach & Smith sin versjon til grunn: ”En liten gruppe mennesker med utfyllende kompetanse, forpliktet på en felles og delt hensikt, med klare mål og med måter å samhandle på, som gjør at alle holdes gjensidig ansvarlig for prosessene og resultatene” Litt fritt oversatt fra boka: The Wisdom of Teams

9 Vi starter med forventningsavklaring på aktiviteter og oppgaver og nøkkeltall
Adferd, holdninger, egenskaper og forhold til arbeidsprosesser Resultater og prestasjoner Ferdigheter og kompetanse Her beskrives tydelig hvilke krav det er til aktiviteter som skal gjennomføres, og hvilke oppgaver som skal løses. Her beskrives krav til hvordan man skal arbeide og te seg som ansatt i NAV. Dette er ofte nedfelt i styrende dokumenter. (Visjon/verdier/strategi), og beskrevne prosesser. Her beskrives hva som er forventet levert i stillingen. Både kvalitets- og kvantitetsbeskrevet. Omfatter både aktiviteter/oppgaver/samt adferd/holdning/ egenskap/prosesser. Her beskrives krav til dagens- og morgendagens rolleinnehaver. Her beskrives beste praksis.

10 Vi søker ledere som er høye på å……
Vise omtanke Etablere strukturer E.A.Fleishmann, Ohio State University

11 ROS - en kontinuerlig prosess for omtanke og struktur i praksis
Oppgaver Holdninger Kompetanse Resultater/prestasjoner Opplæring/utvikling justeringer * ROS – Resultat og oppfølgingssamtaler

12 - Litt bedre hver dag  GJENNOMBRUDD Oppbyggingsfasen Hva Iverksett
Konfronter fakta Iverksett tiltak TID

13 Nytt handlingsrom Innsatsgjengen Arbeidstrening Ordinær jobb

14 Innsatsgjengen Nye brukere økonomisk sosialhjelp 2013 -2015
Kilde: Fredrikstad Blad Nye brukere økonomisk sosialhjelp Nedgang nye ID’er totalt: % Nedgang nye ID’er ungdom: 57 % (!!!) Reduksjon i utbetaling økonomisk sosialhjelp ca 30 MNOK Reduksjon i antall mottakere: 475 brukere

15 Kilde: Fredrikstad Blad

16 Vi vil fortsette å snu steiner i jakten på
økt handlingsrom og vi er klare for mer ansvar !


Laste ned ppt "Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google