Kvalitet I barnehagen Presentasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Rolighetsmoen barnehage
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Tanker om barnehagens læringsmiljø
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Velkommen til nytt barnehageår!. Felles informasjon v/ Anne Hjemmesiden – abonnere Hypernett- registrere fridager, ferier, beskjeder Bleieavtale Miljøfyrtårn-bedrift.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
BERGEN KOMMUNE BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGENE VÅREN 2015.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Velkommen til nytt barnehageår!. Program for kvelden Velkommen! Presentasjon av ansatte Overordnede føringer for hele barnehagen IST Hypernett Valg av.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til foreldremøte på Roligheden gård barnehage Felles informasjon ved oppstart nytt barnehageår - Anne Hjemmesiden.
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Barnesyn og barns medvirkning
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bjørnsgård barnehage.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Samhandling med ungdom
Foreldremøte Hamretun barnehage 26. September. 2017
Barnehagens egensart – hva må til?
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Foreldremøte skolestartere 2018
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Foreldreundersøkelsen 2018
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Matematikk på ungdomstrinnet
FORELDREMØTE 27. AUGUST 2018 «Ingen ville vel ønske å leve uten venner, selv om han hadde alle andre goder» Aristoteles.
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
- Sandesundsveien barneskole
Kandidatundersøkelsen 2018
Velkommen til foreldremøte
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Samarbeidsmøte – konstituering fau
Voldsforebyggende opplæring
Autoritativ barnehage
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitet I barnehagen 03.11.2017 www.fubhg.no Presentasjon Spørsmål underveis Pause Kvalitet I barnehagen

HJEM BARNEHAGE Barnas hverdag Hjem og barnehage – to viktige arenaer for barna – ”der alt det viktige skjer”

HJEM BARNEHAGE Men, hjemmet det viktigste – har størst betydning for barnets utvikling. ”På godt og vindt – mest på godt”.

HJEM BARNA BARNEHAGE Foreldrene har størst påvirkningskraft på barna Dialog: begge parter har barnet i sentrum – samarbeid og god dialog til barnets beste. Likeverdige! Ekspertrollen – hvem har den?? Ingen! Hva skal til? Hva må personalet gjøre? Hva må foreldrene gjøre? Hva kan foreldre og personale gjøre sammen? Tenke over: 90% av norske bhgeforeldre er fornøyd: ”Jeg er fornøyd, men jeg vet ikke helt hva som skjer” 7 av 10 deltar ikke i pl.l av bhgens innhold Sammenheng i forholdet mlm bhg og f. og forholdet mellom pers. og b. Er alle f. reelle partnere? Blir alle sett? Kontaktet? Bekreftet? Foreldre skal både stille krav og ha forventninger, men også lytte til råd/info Hinder for samarbeid:Ikke bare barnehagepersonalet som har ansvaret for å fremme den gode kontakten/dialogen hjem-barnehage Pers. føler seg bedre, flinkere enn f. (Lamber 2003) Pers. unnskylder f. (Royer 2003) Nyere forskning viser at ped. gjerne vil få til et reelt samarbeid - mangler kompetanse på området. (Pomeratnz, Moormann, Lichtwack, 200

Grunnleggende for kvalitet: Samarbeid mellom hjem og barnehage til det beste for barnet

FUBs Hovedmål Samarbeid mellom barnehage og hjem skal bidra til at alle barn i barnehage får et best mulig tilbud. Et godt samarbeid kan bidra til å utjevne sosiale forskjeller og bidra til en god overgang fra barnehage til skole Hovedmål: ALLE barn Utjevne sosiale forskjeller Overgang barnehage - skole

Henvendelser til FUB Bemanning Sikkerhet Samarbeid Personalet Barnehageplassen Samarbeidsutvalgets oppgaver Taushetsplikt Økonomi og drift Lokale foreldreutvalg Bemanning: Hva er lov Vikarer Kompetanse Turnover Sikkerhet Å bli hørt: -Barn med spesielle behov-mobbing Personalet:Klager på hvd pers er mot barna- kommunikasjonen Barnehageplassen:Endringer-Feil barnehage-2åringer på storebarnsavd Samarbeidsutvalg:oppgaver– saksbehandling Taushetsplikt: hva bør jeg opplyse om – hva har bhgpers lov å si om andre - /informere andre om? Økonomi og drift:Hva brukes pengene til-kostpenger-åpningstid- Bygge nye/legge ned

Hva er kvalitet i barnehagen Prosesskvalitet Strukturkvalitet Resultatkvalitet Strukturkvaliteten beskriver virksomhetens ytre forutsetninger, og omfatter blant annet de fysiske forhold som bygninger og ressurser, personalets kompetanse, bemanning og antall barn. Prosesskvaliteten er knyttet til innholdet i tilbudet og vil blant annet omfatte sammenheng og samhandling i barnehagen, aktivitetstilbudet som gis, leke/læringsmiljøet, relasjoner samt forventningsavklaring og dialog med hjemmet. Resultatkvaliteten er det en ønsker å oppnå med tilbudet. Det kan for eksempel bety at barna opplever trygghet og omsorg i oppholdstiden og kan utvikle sin sosial kompetanse, læring og utvikling gjennom lek.

Faktorer for kvalitet (St.meld. nr. 41) Samspillet mellom voksne og barn (lyttende , omsorgsfull, tilgjengelig) Godt utdannet personale som er engasjerte Fasiliteter Gruppestørrelser Kontroll Utviklingsorientert læreplan

Å oppdra barn er å oppdage barn ”DET MEST AFGØRENDE, SOM SKETE FOR OS, DA VI VAR BØRN, VAR AT DET VAR KÆRLIGE ØJNE SOM SÅ OS. SÅ OS MED GLÆDE OG VARME. IKKE FORDI VI HAVDE DE OG DE EGENSKABER, MEN FORDI VI VAR TIL” (J. Møllenhave 1985) Syn på barn Å bli elsket som den jeg er Barndommen er med oss hele livet Hele tiden ha med oss dette!

Hva er viktigst for foreldrene? Trygghet og omsorg fra de voksne Leke med andre barn Har det morsomt sammen med barn og voksne Kilde: alle teller mer 2009 Mindre viktig er det at barna lærer noe some er en forberedelse til skolen eller at barnehagen har en rammeplan (kilde: Alle teller mer)

FUBs spørre undersøkelse 2014 Når foreldrene blir spurt om hva de legger i ordet ”kvalitet i barnehagen” kommer personalets samspill og nærhet til barna høyest, med, etterfulgt av et stabilt og kompetent personale.

FUBs spørreundersøkelse Sosial omgang med andre barn kommer suverent på topp når foreldrene blir spurt hva som er det viktigste foreldrene ønsker for sitt barn.

Barns trivsel De fleste barna trives godt i barnehagen Undersøkelse vise at barn trives ulikt i barnehagen, om lag 10 – 13 % sier at de ikke trives så godt

Språk Det er store forskjeller på barns språkferdigheter. Melby og Lervågs undersøkelse sier at de flinkeste fireåringene forstår tre ganger så mye som de svakeste 23% av fire-femåringene vil ha utfordringer med å uttrykke seg og forstå språk

Sosialt Store variasjoner Jenter scorer høyere enn gutter.

Barnas lærings/lekemiljø Store variasjoner mellom barnehager Vennskap og relasjoner til andre barn Relasjoner mellom barn og ansatte Ansattes ledelse av barnegrupper og aktiviteter Normer og regler Syn på barn og forventninger til læring og utvikling Det fysiske miljøet i barnehagen Samarbeid med foreldrene

Hva er god kvalitet i barnehagen for meg ?