Budsjett som politisk styringsinstrument

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvem styrer i kommunen?.
Advertisements

8 Det politiske systemet i Norge
Budsjettseminar for bydelsstyrene Oppbygging av budsjettdokumentet Hvordan skal det leses? Budsjettseminar for bydelsstyrene 24. september.
Viktige lover og regler
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
1 Selvkost Orientering til kommunestyret Økonomisjef Stein Kr Andersen 29. april 2009.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Sektorutvalg Levekår 3 juni Økonomi – vann og avløp. Brutto utgifter 213 mill.kr. Herav lønn 19,1 mill. Inntekter 215,1 mill. Gebyrfinansiert Sum.
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Bergen kommunes styrings- system Alternative modeller på bydelsnivå Finansbyråd Trond Tystad 15. Mai 2003.
1. TERTIALRAPPORT 2009 Presentasjon i formannskapet 9. juni
Oslo kommunes styringssystem
ARBEIDET MED 1. TERTIALRAPPORT 2011 Orientering i formannskapet 10. mai
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i Partsammensatt samarbeidsutvalg 11. april 2011.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Oslo kommune Fakta om Oslo
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Fylkesrådmannens generelle føringer: Fagenheter/team disponerer sine ressurser i tråd med de føringer som er gitt gjennom RHP, herunder oppfølging av regionenes.
LEVANGER KOMMUNE 1 Forslag til budsjett 2001 Økonomiplan Presentasjon pr Bla med PageDown/Up eller museklikk !
Skolen – en kommunal virksomhet
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i formannskapet 11. april 2011.
2. Tertialrapport 2008 Presentasjon i formannskapet
Eierskapsmeldingen Byrådets melding om eierskap i kommunens virksomheter Finansbyråd Henning Warloe 4. mai 2005.
© Byrådsavdeling for finans, kultur og næring Økonomisk prognose pr. februar 2004 Byråd for finans, kultur og næring Henning Warloe.
Hvordan skal bydelsstyrene jobbe med budsjett for 2009?
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
1 Årsbudsjett som et sentralt politisk styringsinstrument Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november 2007.
Folkevalgtopplæring oktober 2012 Tema:
Økonomikonferanse For Sentraladministrasjonen 22. Juni 2005.
Rissa Kommune1 ØKONOMI OG AKTIVITET i RISSA KOMMUNE Rissa – for dine drømmer.
1 Økonomi- og HMS -rapport 1. kv Oppsummering - hovedpunkt.  Finansforvaltningen - tap hedgefond samt redusert forventet avkastning i 2009 til.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
Kunstnerisk utsmykning av kommunale bygg
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
1 Bergenbyrådets tilleggsinnstilling ( ) Et budsjett for gode tjenester - også i fremtiden Christine B. Meyer finansbyråd Pressekonferanse 28.
Regnskap.
Levanger kommune rådmannen Formannskapsmøte – Ola Stene 1 Kommunalt Regnskap Litt om regnskapsoppstillingene KOSTRA Våre rutiner.
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
Budsjettprosessen i Bergen kommune
Introduksjon til elementære begreper i regnskap og økonomi
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Informasjonsmøte ØTB 9.april 2015
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Folkevalgtopplæring 2015 Oppvekst og utdanning OKTOBER 2015 Kommunaldirektør Dagfinn Cock.
Ekstraordinært årsmøte i Sportsklubben Rollon Tirsdag 16. juni 2009.
Årsregnskap 2015 Ole Kristian Arntsen, regnskapssjef Ålesund kommune.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Samarbeid i Værnesregionen Inge Falstad9.mars 2012.
Økonomi - budsjett 2016 Økonomi - Budsjett og økonomistyring Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef Budsjett og økonomistyring
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
3. LTB og foreløpig inntektsfordeling 2018
Rådmannens budsjettfremlegg
BUDSJETT 2008 Prosess Budsjettforslag
Flyktningesituasjonen Økonomisk styring
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Hva består bystyresystemet av ?
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Finanskomite Eiendomsskatt
Budsjett 2013 Økonomiplan Rådmannens forslag.
Årsberetning 2018 OG REGNSKAPSRAPPORT 1/2019
Orientering kommunestyret i Tysfjord kommune den
BUDSJETT 2020 OG ØKONOMIPLAN 2020 – 2023
Utskrift av presentasjonen:

Budsjett som politisk styringsinstrument Fordeling av budsjettfullmakter mellom bystyret og byrådet

Bystyrets enekompetanse Driftsbudsjett Bystyret vedtar rammebudsjett for de enkelte tjenesteområder og evt. budsjettjusteringer mellom tjenesteområdene innenfor Byrådets rammebudjsett

Bystyret vedtar budsjett og foretar endringer i rammebudsjettene for bystyrets egne organer (for eksempel: Bystyrets kontor, kontrollutvalg, Byombudet) Bystyret vedtar økonomisk driftsramme for de enkelte kommunale foretakene dvs. overføringsbeløp fra bykassen til foretak og/eller overføringer fra foretak til bykassen

Bystyret har fullmakt til å fatte vedtak om skatte-, avgifts- og gebyrsatsene Bystyret vedtar å oppta lån til bykassen, de kommunale foretakene, Bergen og Omland havnevesen og kommunens lånefond

Investeringsbudsjett Bystyret vedtar investeringsbudsjettets samlede inntektsside og tilhørende utgifter samt endringer Bystyret vedtar endringer i investeringsbudsjett i følgende tilfelle: Når overføring fra et prosjekt til et annet prosjekt overstiger 20 mill kr

Når kostnadsoverslag for realisering av et prosjekt blir mer enn 10% eller mer enn 5 mill kr. dyrere i forhold til vedtatt budsjettramme Bystyret vedtar gjennomføringsvedtak for salg av eiendom over 100 mill kr

Byrådets budsjettfullmakter Driftsbudsjett Byrådet fordeler rammebudsjett for de enkelte tjenesteomåder til etater og enheter (Bystyret skl ha fremlagt en oversikt over hvordan driftsmidlene blir fordelt på de ulike resultatenheter og etater, § 3.1 Reglement for bystyret) Byrådet kan foreta budsjettjustering innenfor de enkelte tjensteområdenes rammebudsjett uten beløpsgrense Byrådet har fullmakt til å fordele tilskuddsmidler bl.a. til lag og organisasjoner

Investeringsbudsjett Byrådet har fullmakt til å treffe gjennomføringsvedtak innenfor rammen av det av bystyret vedtatte budsjettrammer Byrådet kan foreta budsjettjusteringer opptil 20 mill kr

Bystyret skal gis informasjon om byrådets justeringer innenfor investeringsbudsjettet Byrådet har fullmakt til å treffe vedtak om salg av eiendom med en salgsverdi opptil 100 mill kr

Bystyrets muligheter for politisk styring gjennom årsbudsjett/økonomiplan Endringer på budsjettets inntektssiden gjennom vedtak om skatt (eiendomskatt skatt på inntekt og formue), avgifter, gebyrer og låneopptak Omfordeling mellom de enkelte tjenesteområdene

Målstyring Formulering av nye mål, endringer av målsetting i byrådets budsjettforslag, prioritering/omprioritering av mål for de enkelte tjenesteområde Formulere/ supplere resultatkrav/ målindikatorer

Bystyret kan øremerke midler til et tiltak/prosjekt selv om budsjettfullmakt ligger innenfor byrådets fullmakt (”Bystyret kan selv treffe vedtak på delegerte saksområder uten å først må tilbakekalle delegasjonsbeslutningen”; §3 Reglement for bystyet)