Realfagskommunen Asker Mari Ugland Andresen
Høye ambisjoner for realfag og digital læring i Asker
Realfagskommuner må forplikte seg til å: utvikle en lokal realfagsstrategi med politisk forankring mobilisere barnehagelærere og/eller lærere i grunnskolen til å delta i lokale nettverk i realfag stille arbeidet med realfag til disposisjon for forskning tilknyttet satsingen Fra Rammeverket for Realfagskommuner (Udir, 2015)
Faglig og økonomisk støtte
«Det er et mål at realfag får økt relevans for og gir mening i barn og unges liv, og bidrar til engasjement og deltakelse i samfunnslivet, videre utdanning og arbeid.» (Kunnskapsdepartementet, 2015)
Mål i lokal strategi Barn og unge opplever realfagene som relevante og meningsfylte får en opplæring i realfagene som bidrar til nysgjerrighet og mestring skal gjennom barnehage og skole få en solid realfagskompetanse slik at de kan delta i og mestre videre utdanning, yrkes- og samfunnsliv (Fra Tett på realfag i mulighetenes kommune, 2016-2019) Implementering av temaplan for digital læring støtter opp om målene i realfagstrategien Mål i strategien (realfagssatningen) Barn og Unge
Vi når målene gjennom at elevene: -blir motivert, utfordret og opplever mestring i realfagene -får anvende realfaglig kunnskap og ferdigheter i nye situasjoner -får trening i å utforske og samarbeide -opplever relevansen av realfagene
Hovedsatsingsområder Lærende nettverk i realfag Samarbeid med eksterne aktører i nærmiljøet
Lærende nettverk Pedagog fra MV nordic Målgruppe (ressurs-lærere) Antall skoler/ barnehager Fag/område Innhold nettverk Samarbeids-partnere 1.-7.trinn 15 Matematikk Utforskende matematikk HIOA, UIO, Matematikk-senteret 2.-4. trinn 5.-7.trinn 14 (33 lærere) 6 (20 lærere) Forskerføtter og leserøtter Nøkler til naturfag Utforskende arbeidsmetoder, GRLF, progresjon og dybdelæring Naturfagsenteret Skolelaboratoriet i kjemi (UIO) 8.-10. trinn 8 Utforskende matematikk (inkl.digitalt) HIOA Barnehage Pulje 1 10 (+ 1 skole) Tall, rom og form Forskerfrø: Lek og utforsking i barnehagen Pedagog fra MV nordic Pulje 2 (18) Natur, miljø og teknikk
Lærende nettverk Målgruppe (ressurs-lærere) Antall skoler/ barnehager Fag/område Innhold nettverk Samarbeids-partnere 8.-10 3 (Borgen, Landøya, Vollen) 3-årig pilot Programmering valgfag Programmering Ingeniører 2.-3.trinn 6 Mellom-Nes Jansløkka HagaløkkaVettre Bondi Blakstad Matematikk Utforskende læring i matematikk i smågrupper + samarbeid med NIFU og hovedlærere
En modell for samskaping skole-bedrift
Levende vassdrag og Livet i fjæra Praktisk, utforskende og variert Samarbeid med eksterne Tverrfaglig Bærekraftig utvikling og medborgerskap Pedagogisk bruk av IKT
Kryss av på en skala fra 1 til 5 der 1= ikke i det hele tatt og 5= i svært stor grad
Implementering Forventningsbrev til virksomhetsledere Organiserer arbeidet gjennom ressurspersoner
Rolleavklaring og forventninger Standard for ressurspersoner Lærende nettverk som metode
Ingeniører i skolen Ingeniørene er teknologiske rollemodeller Ingeniørenes kompetanse og erfaring er verdifull for skolene Ingeniører i skolen kan øke elevenes motivasjon for læring Vinn-vinn
Hva er Ingeniører i skolen? Ingeniører som går på dagpenger hos NAV får kurs i programmering og klasseledelse, og arbeidstrening i ungdomsskolene Piloten omfatter realfaglige valgfag: Programmering og Teknologi i praksis Skolene får en teknologisk «vitamin-innsprøyting»
Hvem samarbeider? NAV Asker AskersHus Asker kommune Tekna NITO Kodegenet Lær Kidsa koding 5 ungdomsskoler 12 ingeniører
Takk for meg! «Før var gym det kuleste faget. Nå er det Naturfag. Vi får til og med lage brus i timen!» (Gutt, 3. trinn i Asker)
https://www. asker. kommune https://www.asker.kommune.no/skole-og-utdanning/realfagsatsing-i-asker/