Realfagskommunen Asker

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Melding til Stortinget…
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Borre ungdomsskole
LP og evidens i undervisningen
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Undervisningssektoren 2015
Kampen skole Vår visjon:
Foreldremøte 8.september trinn
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Ungdomstrinn i utvikling
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Deltakende læring.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
STYRKE næringsnær læring
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Realfagskommune Orientering Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator.
Kompetanseplan skole Komité for Oppvekst
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Orientering for Komité for oppvekst 25. oktober 2016 Ved rektor Kim Stian Gjerdingen Bakke.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Kompetanseplan oppvekst
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
REalfagskommune!.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Velkommen til Apalløkka
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Hvor var vi og hvor er vi? Hvor skal vi?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kort om Realfagsløyper
Kjerneelementer under arbeid
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Som ble fylt med programmering
MARKAPLASSEN SKOLE Umi-Sci-Ed Dag Rune Kvittem Valgfag programmering
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Realfagskommunen Asker Mari Ugland Andresen

Høye ambisjoner for realfag og digital læring i Asker

Realfagskommuner må forplikte seg til å: utvikle en lokal realfagsstrategi med politisk forankring mobilisere barnehagelærere og/eller lærere i grunnskolen til å delta i lokale nettverk i realfag stille arbeidet med realfag til disposisjon for forskning tilknyttet satsingen Fra Rammeverket for Realfagskommuner (Udir, 2015)

Faglig og økonomisk støtte

«Det er et mål at realfag får økt relevans for og gir mening i barn og unges liv, og bidrar til engasjement og deltakelse i samfunnslivet, videre utdanning og arbeid.» (Kunnskapsdepartementet, 2015)

Mål i lokal strategi Barn og unge opplever realfagene som relevante og meningsfylte får en opplæring i realfagene som bidrar til nysgjerrighet og mestring skal gjennom barnehage og skole få en solid realfagskompetanse slik at de kan delta i og mestre videre utdanning, yrkes- og samfunnsliv (Fra Tett på realfag i mulighetenes kommune, 2016-2019) Implementering av temaplan for digital læring støtter opp om målene i realfagstrategien                                    Mål i strategien (realfagssatningen) Barn og Unge

Vi når målene gjennom at elevene: -blir motivert, utfordret og opplever mestring i realfagene -får anvende realfaglig kunnskap og ferdigheter i nye situasjoner -får trening i å utforske og samarbeide -opplever relevansen av realfagene

Hovedsatsingsområder Lærende nettverk i realfag Samarbeid med eksterne aktører i nærmiljøet

Lærende nettverk Pedagog fra MV nordic Målgruppe (ressurs-lærere) Antall skoler/ barnehager Fag/område Innhold nettverk Samarbeids-partnere 1.-7.trinn 15 Matematikk Utforskende matematikk HIOA, UIO, Matematikk-senteret 2.-4. trinn 5.-7.trinn 14 (33 lærere) 6 (20 lærere) Forskerføtter og leserøtter Nøkler til naturfag Utforskende arbeidsmetoder, GRLF, progresjon og dybdelæring Naturfagsenteret Skolelaboratoriet i kjemi (UIO) 8.-10. trinn 8 Utforskende matematikk (inkl.digitalt) HIOA Barnehage Pulje 1 10 (+ 1 skole) Tall, rom og form Forskerfrø: Lek og utforsking i barnehagen Pedagog fra MV nordic Pulje 2 (18) Natur, miljø og teknikk

Lærende nettverk Målgruppe (ressurs-lærere) Antall skoler/ barnehager Fag/område Innhold nettverk Samarbeids-partnere 8.-10 3 (Borgen, Landøya, Vollen) 3-årig pilot Programmering valgfag Programmering Ingeniører 2.-3.trinn 6 Mellom-Nes Jansløkka HagaløkkaVettre Bondi Blakstad Matematikk Utforskende læring i matematikk i smågrupper + samarbeid med NIFU og hovedlærere

En modell for samskaping skole-bedrift

Levende vassdrag og Livet i fjæra Praktisk, utforskende og variert Samarbeid med eksterne Tverrfaglig Bærekraftig utvikling og medborgerskap Pedagogisk bruk av IKT

Kryss av på en skala fra 1 til 5 der 1= ikke i det hele tatt og 5= i svært stor grad

Implementering Forventningsbrev til virksomhetsledere Organiserer arbeidet gjennom ressurspersoner

Rolleavklaring og forventninger Standard for ressurspersoner Lærende nettverk som metode

Ingeniører i skolen Ingeniørene er teknologiske rollemodeller Ingeniørenes kompetanse og erfaring er verdifull for skolene Ingeniører i skolen kan øke elevenes motivasjon for læring Vinn-vinn

Hva er Ingeniører i skolen? Ingeniører som går på dagpenger hos NAV får kurs i programmering og klasseledelse, og arbeidstrening i ungdomsskolene Piloten omfatter realfaglige valgfag: Programmering og Teknologi i praksis Skolene får en teknologisk «vitamin-innsprøyting»

Hvem samarbeider? NAV Asker AskersHus Asker kommune Tekna NITO Kodegenet Lær Kidsa koding 5 ungdomsskoler 12 ingeniører

Takk for meg! «Før var gym det kuleste faget. Nå er det Naturfag. Vi får til og med lage brus i timen!» (Gutt, 3. trinn i Asker)

https://www. asker. kommune https://www.asker.kommune.no/skole-og-utdanning/realfagsatsing-i-asker/