Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
Pedagogisk utviklingsarbeid
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Likeverdige tjenester i praksis
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Didaktiske analysekategorier
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock. Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis.
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK Hva sier K06? Læringsplakaten gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid.
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Tilpasset opplæring Professor Thomas Nordahl Hafjell
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Tilbudskonferanse Utvikling av kursopplegg basert på Prosjektveiviseren.no
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Evaluering av NAV-reformen ( ) Møte i Brukerforum 21. august 2007 Steinar Kristiansen, Norges forskningsråd.
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Strategi for internasjonalisering ved Bjørkelangen videregående skole
Kompetanseplan oppvekst
Grunnlaget for innspillet
Rapport: Å ville utvikle skolen
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Nettverksledersamling
1.Norsk nettverk for oppvekstkomuner
Vurdering i Kunnskapsløftet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
PRAKSISMØTE.
Karrieresenter Hedmark
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
KrFs skolepolitikk.
Vurdering Praksislærer gir veiledning og vurderer
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Montessori og teknologi
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Critical Literacies and Awareness in Education
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Inkluderande barnehage- og skulemiljø
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Utskrift av presentasjonen:

Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet Skolen som lærested for lærere og ledere -oppspill til en ny skoleutviklingsstrategi for videregående skoler Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet

Systemprosjektet i 8 videregående skoler Hovedmålsetningen var: å få lærerne til å stå lengre i jobb å ta bedre vare på lærernes erfaringer organisatoriske og ledelsesmessige konsekvenser Aksjonsforskningsprosjekt KS Læringssentret

Et system -/ livsfaseperspektiv på alternative karriereveier Avtrapping Utvikling/ læring Innføring Kollegaer Oppgaver Arbeidsorganisasjon Bruker undersøkelser i stedet for faglige drøftinger Karriere Utvikling/ læring Stabilisering Utvikling/ læring

Erfaringsbaserte utviklingsprosesser Senior Skolene Fylkene UFD Organisatorisk tilrettelegging Arbeidsorg. Komp.utvikling Ledelse L i v s f a e Differensiering Ped.utvikling Komp.utv. Senior/livsfase Fase 1 Fase 2 Fase 3 KS Poeng: satsning p¨å en gruppe gir stein i skoen for en annen.

Positive sammenhenger Lærere rapporterer om at de utvikler seg mer i jobben Samspill mellom lærere + + + Elevenes Læringsutbytte Betingelser for erfaringsdeling og refleksjon over praksis + + Kvalitet på planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningen

Negative sammenhenger Individuelle forhandlinger Erfaringsdeling og refleksjon over praksis + - - + Kvalitet på planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningen Samspill mellom lærere Individuelt tilrettelagt system - - - - Elevenes læringsutbytte

Skoleinterne utviklings -/ arbeidsområder Vannsenga; om balanserte systemer Pedagogikk Oppgaver Metodikk Planverk Arbeids- organisering Kompetanse Pedagogisk ledelse Prosjekttilgang Relasjoner i omgivelsene Skoleeiers rolle Arbeidstidsavtale IKT Skolebygg Rammefaktorer Skoleinterne utviklings -/ arbeidsområder

En organisasjons utviklingsforløp Implementering Ny organisasjon Alternativer Ny teori Evaluering Implementering Ny teori Ny organisasjon Alternativer Evaluering Gitt teori Etablert Diagnosis organisasjon

Skoleeier som utviklingsaktør Hvordan systematisere samspillet mellom skoleeier og skoleorganisasjonene Bedre organisering av utviklings aktivitetene hos skoleeier. Behov for møteplasser der forventninger og feedback systematiseres. Da trenger skoleeier en realiserbar strategi som sier hva pengene skal realisere. Har skoleeier den nødvendige kompetansen for å fylle rollen utviklingsaktør.

Skoleutviklingskoalisjon Øvrige vgs i fylket Nye prosjekter Oppgave 3 Oppgave 2 Prosjektgruppa prøver ut tiltak Støter på betingelser Skolen utforsker sammenhengen mellom handling og resultat Ny lokal kunnskap Systemer for erfaringsdeling (nettverksrelasjoner) Lokale erfaringer deles med andre skoler Mottakende skoler tilpasser erfaringene til egne tiltak og kontekst Justering Tiltak Lærerorganisasjonere Skoleeier KS Læringssentret

Noen kritiske faktorer for vellykkede prosesser Tidsfaktoren – kontinuitet Tid og rom for tilbakemeldinger Bred medvirkning Kompetanseutvikling / ivaretakelse av erfaringer Nettverk Skoleeier som utviklingsaktør Lederrollen /systemforståelse? Organisering av alle de prosessene som samtidig er på gang (’rot’ demotiverer) - lederoppgave