Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet Skolen som lærested for lærere og ledere -oppspill til en ny skoleutviklingsstrategi for videregående skoler Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet
Systemprosjektet i 8 videregående skoler Hovedmålsetningen var: å få lærerne til å stå lengre i jobb å ta bedre vare på lærernes erfaringer organisatoriske og ledelsesmessige konsekvenser Aksjonsforskningsprosjekt KS Læringssentret
Et system -/ livsfaseperspektiv på alternative karriereveier Avtrapping Utvikling/ læring Innføring Kollegaer Oppgaver Arbeidsorganisasjon Bruker undersøkelser i stedet for faglige drøftinger Karriere Utvikling/ læring Stabilisering Utvikling/ læring
Erfaringsbaserte utviklingsprosesser Senior Skolene Fylkene UFD Organisatorisk tilrettelegging Arbeidsorg. Komp.utvikling Ledelse L i v s f a e Differensiering Ped.utvikling Komp.utv. Senior/livsfase Fase 1 Fase 2 Fase 3 KS Poeng: satsning p¨å en gruppe gir stein i skoen for en annen.
Positive sammenhenger Lærere rapporterer om at de utvikler seg mer i jobben Samspill mellom lærere + + + Elevenes Læringsutbytte Betingelser for erfaringsdeling og refleksjon over praksis + + Kvalitet på planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningen
Negative sammenhenger Individuelle forhandlinger Erfaringsdeling og refleksjon over praksis + - - + Kvalitet på planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningen Samspill mellom lærere Individuelt tilrettelagt system - - - - Elevenes læringsutbytte
Skoleinterne utviklings -/ arbeidsområder Vannsenga; om balanserte systemer Pedagogikk Oppgaver Metodikk Planverk Arbeids- organisering Kompetanse Pedagogisk ledelse Prosjekttilgang Relasjoner i omgivelsene Skoleeiers rolle Arbeidstidsavtale IKT Skolebygg Rammefaktorer Skoleinterne utviklings -/ arbeidsområder
En organisasjons utviklingsforløp Implementering Ny organisasjon Alternativer Ny teori Evaluering Implementering Ny teori Ny organisasjon Alternativer Evaluering Gitt teori Etablert Diagnosis organisasjon
Skoleeier som utviklingsaktør Hvordan systematisere samspillet mellom skoleeier og skoleorganisasjonene Bedre organisering av utviklings aktivitetene hos skoleeier. Behov for møteplasser der forventninger og feedback systematiseres. Da trenger skoleeier en realiserbar strategi som sier hva pengene skal realisere. Har skoleeier den nødvendige kompetansen for å fylle rollen utviklingsaktør.
Skoleutviklingskoalisjon Øvrige vgs i fylket Nye prosjekter Oppgave 3 Oppgave 2 Prosjektgruppa prøver ut tiltak Støter på betingelser Skolen utforsker sammenhengen mellom handling og resultat Ny lokal kunnskap Systemer for erfaringsdeling (nettverksrelasjoner) Lokale erfaringer deles med andre skoler Mottakende skoler tilpasser erfaringene til egne tiltak og kontekst Justering Tiltak Lærerorganisasjonere Skoleeier KS Læringssentret
Noen kritiske faktorer for vellykkede prosesser Tidsfaktoren – kontinuitet Tid og rom for tilbakemeldinger Bred medvirkning Kompetanseutvikling / ivaretakelse av erfaringer Nettverk Skoleeier som utviklingsaktør Lederrollen /systemforståelse? Organisering av alle de prosessene som samtidig er på gang (’rot’ demotiverer) - lederoppgave