Petter Christiansen Bisek 13. september Hvilket bidrag kan parkeringspolitikken gi? Parkeringstilbudets betydning for transportmiddelvalg. Petter Christiansen Bisek 13. september
Hva parkeringspolitikken kan påvirke
Hvorfor parkering? Ny og bedre RVU (parkeringsspørsmål ved bolig og arbeidsplass) Få studier av hvordan boligparkering påvirker reisemønster og bilhold Eksempler på kommuner som tenker nytt mtp lokalisering av parkering Få studier av hvordan parkeringstilbudet ved bolig og arbeidsplass varierer i ulike byer og bydeler Byene blir også målt på parkering i «helhetlige bymiljøavtaler» Jevnlig diskusjon om gratis parkering skal skattlegges
Indikatorer Tetthet (samlet gulvareal i bolig- og næringsbygg i forhold til grunnarealet i 250*250 meters ruter) Konsentrasjon av bosetting (bosatte per 250x250 meters rute i 2015) Konsentrasjon av næringsvirksomhet (Antall arbeidsplasser (i tusen) innenfor 500 meter fra hvert reisepunkt. Antall arbeidsplasser (i tusen) innenfor 1 km.) Konsentrasjon av servicetilbud (Antall arbeidsplasser (i tusen) i detaljhandel innenfor 500 m fra hvert reisepunkt. Antall arbeidsplasser (i tusen) i detaljhandel innenfor 1 km)
Indikatorer (2) Bosatte i tettstedet Tettstedets areal Befolkningstetthet i tettstedet Sentrumsavstand Bomringen i Oslo
Indikatorer (3) Parkeringstilbud etablert 200 meter buffersoner rundt de RVU-punktene der det er angitt parkeringshindre ved boliger eller arbeidssteder informasjon fra kommunene om boligsoneparkering og soner med avgift på gateparkering (lagt inn på GIS) SSBs sentrumssoner
Parkeringstilbud ved boligen
Avstand til parkering ved bolig
Akseptabel gangavstand
Påvirkning på transportmiddelfordeling De som har dårligere parkeringstilgang foretar heller ikke færre reiser Størst effekt på handle- og fritidsreiser
Bilandel på handlereiser etter bostedets avstand til sentrum Bilandel på handlereiser etter bostedets avstand til sentrum. Bosatte i de fire største byene og som eier bil
Boligparkering - oppsummert De fleste har et godt parkeringstilbud Manglende parkeringstilgjengelighet kan ha konsekvenser for reisemål og reisemåte Å ikke ha sikker parkering reduserer i stor grad sannsynligheten for å bruke bil Det er reisemåten og til en viss grad også reisemålet, som påvirkes av parkering Økt avstand til parkeringsplass kan redusere sannsynligheten for å bruke bil
Har parkeringstilbud
Andel uten p-plass etter avstand til sentrum
Parkeringstilbud ved arbeid
Effekt på arbeidsreiser
Bilandel etter lengde på arbeidsreise
Har betalingsordning noe å si for effekten?
Størrelse på avgift
Så for å oppsummere Flertallet har gratis parkering og lett for å finne ledig plass hvis de kjører bil til arbeid –> konsekvens av tidligere tiders «liberale» p-normer Lettest å parkere i områder utenfor sentrum -> påvirker parkeringsnormer lokaliseringsvalg for virksomheter? Parkeringstilbudet har betydelig effekt på sannsynligheten for å bruke bil (i alle bydeler og byer) Mest effekt å begrense antall plasser (på arbeidsreiser) Hvordan en parkeringsavgift innordnes har betydelig innvirkning på bilbruken -> Relevant i en diskusjonen om at gratis parkering skal skattlegges? Parkeringstilbud ved bolig påvirker også sannsynligheten for å bruke bil -> relevant siden noen kommuner ønsker å øke avstanden mellom bolig og parkering
Spørsmål?