Petter Christiansen Bisek 13. september

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parkeringspolitikken i fem norske byer
Advertisements

Forus næringsområde og boligsoneparkering i Stavanger
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
Oppsummering og diskusjon
Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
1 Ny parkeringspolitikk ved NTNU Status - november 2013 LOSAM UL.
Sparebanken Telemark 25. oktober2011. SpareBank 1 Telemark filialer/kontorer Markedsandel innenfor privatmarkedet (PM) i Grenland er ca. 40 %
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
GRUNNLAGSDATA KOMMUNESTRUKTUR. FUNKSJONELLE REGIONER Funksjonelle regioner kan sees på som de minste geografiske enhetene som utgjør egne system innenfor.
En kort introduksjon til byplanlegging
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
En mal for forretningsfolk (du kan bruke denne PPT-filen og tilpasse den etter behov) Dato, forfatter, emne/tema osv. «Utfordringer og muligheter skapt.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
°Felles P-politikk, seminar Porsgrunn Felles parkeringspolitikk Porsgrunn – Skien Seminar den 15. juni 2009 Gorm Carlsen Asplan Viak.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
TEMAMØTE 22. OKTOBER Reiseliv, fritidsbebyggelse, skiløyper/brøyting, landbruk, miljø og utmark. «Bakgrunnsteppe» for arbeidet med kommuneplanens.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
° Buskerudbyen_P | Buskerudbyen – parkering Presentasjon av sluttrapport - november 2010 Bjørn Haakenaasen 1.
Strategiforum Inntektssikring Mars
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Kurs i kart og kompass. Storgt. 3 (møterom 1 i 3
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Alkoholbruk blant unge i Agder
Regional planstrategi
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Fagernes Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Bestemmelser om prestenes reiser
Informasjonsmøte november 2016
Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring
Landbruksnæringen i den nye kommunen vil bli en del større
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk Næringsperspektivet i revideringen av RPBA Verdiskaping Vestfold 6. september 2017 Rådgiver Magnar Simensen.
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Integrerte tjenester – analyse og diskusjon av spørsmålene i KOSTRA skjema 4 og 5 Siden 2004 har en hatt spørsmål om integrerte tjenester, av noe ulikt.
Grunnleggende om veiledning
Omlegging til produksjonsområder
Bedriftsundersøkelsen 2017
Familiesegmentet Tele2
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Trøndelags befolkning i tettsteder
Jomar Lygre Langeland, byplansjef Drammen ATM-rådet, 10. mai 2010
Hva gjør kommunene med deltidsspørsmålet?
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Innlegg på driftssjefkonferansen 2008
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Foreldremøte, tur til Rjukan, September 2018
Sak Ytrebygda gnr 38 bnr 223 Søvikhaugen 30 Oppføring bolig Hus Klage
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Bærekraftig byfornyelse
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Erfaringer fra Fornebu
Bra for legen – bra for pasienten
EUROPEISKMOBILITETSUKE
– samling for sekretariat i bypakker, Hans Kringstad
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Forslag til finansiering av videre utbygging av bossnett utenfor Bergen sentrum BIR Nett AS – KFKN
Takk for invitasjon, jeg heter……og er avd.dir p strat.kont……..
Utskrift av presentasjonen:

Petter Christiansen Bisek 13. september Hvilket bidrag kan parkeringspolitikken gi? Parkeringstilbudets betydning for transportmiddelvalg. Petter Christiansen Bisek 13. september

Hva parkeringspolitikken kan påvirke

Hvorfor parkering? Ny og bedre RVU (parkeringsspørsmål ved bolig og arbeidsplass) Få studier av hvordan boligparkering påvirker reisemønster og bilhold Eksempler på kommuner som tenker nytt mtp lokalisering av parkering Få studier av hvordan parkeringstilbudet ved bolig og arbeidsplass varierer i ulike byer og bydeler Byene blir også målt på parkering i «helhetlige bymiljøavtaler» Jevnlig diskusjon om gratis parkering skal skattlegges

Indikatorer Tetthet (samlet gulvareal i bolig- og næringsbygg i forhold til grunnarealet i 250*250 meters ruter) Konsentrasjon av bosetting (bosatte per 250x250 meters rute i 2015) Konsentrasjon av næringsvirksomhet (Antall arbeidsplasser (i tusen) innenfor 500 meter fra hvert reisepunkt. Antall arbeidsplasser (i tusen) innenfor 1 km.) Konsentrasjon av servicetilbud (Antall arbeidsplasser (i tusen) i detaljhandel innenfor 500 m fra hvert reisepunkt. Antall arbeidsplasser (i tusen) i detaljhandel innenfor 1 km)

Indikatorer (2) Bosatte i tettstedet Tettstedets areal Befolkningstetthet i tettstedet Sentrumsavstand Bomringen i Oslo

Indikatorer (3) Parkeringstilbud etablert 200 meter buffersoner rundt de RVU-punktene der det er angitt parkeringshindre ved boliger eller arbeidssteder informasjon fra kommunene om boligsoneparkering og soner med avgift på gateparkering (lagt inn på GIS) SSBs sentrums­soner

Parkeringstilbud ved boligen

Avstand til parkering ved bolig

Akseptabel gangavstand

Påvirkning på transportmiddelfordeling De som har dårligere parkeringstilgang foretar heller ikke færre reiser Størst effekt på handle- og fritidsreiser

Bilandel på handlereiser etter bostedets avstand til sentrum Bilandel på handlereiser etter bostedets avstand til sentrum. Bosatte i de fire største byene og som eier bil

Boligparkering - oppsummert De fleste har et godt parkeringstilbud Manglende parkeringstilgjengelighet kan ha konsekvenser for reisemål og reisemåte Å ikke ha sikker parkering reduserer i stor grad sannsynligheten for å bruke bil Det er reisemåten og til en viss grad også reisemålet, som påvirkes av parkering Økt avstand til parkeringsplass kan redusere sannsynligheten for å bruke bil

Har parkeringstilbud

Andel uten p-plass etter avstand til sentrum

Parkeringstilbud ved arbeid

Effekt på arbeidsreiser

Bilandel etter lengde på arbeidsreise

Har betalingsordning noe å si for effekten?

Størrelse på avgift

Så for å oppsummere Flertallet har gratis parkering og lett for å finne ledig plass hvis de kjører bil til arbeid –> konsekvens av tidligere tiders «liberale» p-normer Lettest å parkere i områder utenfor sentrum -> påvirker parkeringsnormer lokaliseringsvalg for virksomheter? Parkeringstilbudet har betydelig effekt på sannsynligheten for å bruke bil (i alle bydeler og byer) Mest effekt å begrense antall plasser (på arbeidsreiser) Hvordan en parkeringsavgift innordnes har betydelig innvirkning på bilbruken -> Relevant i en diskusjonen om at gratis parkering skal skattlegges? Parkeringstilbud ved bolig påvirker også sannsynligheten for å bruke bil -> relevant siden noen kommuner ønsker å øke avstanden mellom bolig og parkering

Spørsmål?