Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Advertisements

Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
Clarion Hotel Stavanger, 18. april 2013.
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
Hvordan måle fremgang? Utvikling av tilgjengelighetsindikatorer for kollektivreiser under handlingsprogrammet for BRA Inger Marie Lid, Sosial- og helsedirektoratet,
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Økt tilgjengelighet – Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov PresentasjonPresentasjon Soria MoriaSoria Moria StatssekretærutvalgetStatssekretærutvalget.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Friluftsområder. Alle skal gis muligheter til naturopplevelse, uansett alder og ferdighetsnivå "Nasjonal strategi for å utjevne sosiale helseforskjeller"
Bygg og uteområder. For nye byggverk o krav er gitt i tekniske forskifter til plan- og bygningsloven Ved oppgradering må det gjøres prioriteringer i.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Veileder for gevinstrapportering
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
PLANENE FOR KARTLEGGING OG VERDSETTING AV FRILUFTSLIVSOMRÅDER I OSLO
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Vegvesenprosjektet Nina Larsgård.
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Nye for ansatte-sider: Status og tidsplan høsten 2015
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Samordningsforsøket – hva har vi lært?
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Generell presentasjon
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Kommunemøter RPBA - om RTP
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Institusjonelle omgivelser
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
Samlokalisering etter fusjon
Universell utforming i regional og kommunal planlegging
Dokumentasjon i ht Plan- og bygningsloven
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Nå er vi spente!.
Bygg og uteområder Kort introduksjon til modulen.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Utredningsgruppe samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

Transportsystemer Kort introduksjon til modulen. Universell utforming påvirker transportsystemer på mange felt, og på en rekke forskjellige måter.

Videoen gir et sammendrag av modulen. Den kan bare spilles av på nett. Dersom du vil spille den av lokalt, og lagre den på din egen maskin, må du laste den ned først.

Transportsystemet har mange ledd og består av  infrastruktur   transportmidler   informasjon   service   Utformingen av det svakeste leddet avgjør hvor brukbart tilbudet er samlet sett. Et sentralt poeng er at det svakeste leddet i en reisekjede er avgjørdene for helheten.

Ved Bystasjonen i Bergen - Foto: Mediesenteret HiB / Jon Hoem - 2010 Universelt utformet inngangsparti: tydelig markert, med trinnfri adkomst. Bytt gjerne ut dette bildet med ett eller flere lokale eksempler. Ved Bystasjonen i Bergen - Foto: Mediesenteret HiB / Jon Hoem - 2010

Offentlige myndigheter kan påvirke Det offentlige påvirker de fleste elementene gjennom Utforming av infrastruktur   Krav til kjøretøyer/materiell   Bestilling av utstyr og tjenester   Fastsetting av krav til service Finn eksempler, gjerne illustrert med bilder.

Universell utforming 2010 Bilbao, Spania - Foto: Vista Utredning Klart skille mellom ulike soner. Benker plassert slik at de ikke kommer i konflikt med ganglinjene. Bytt gjerne med et lokalt eksempel. Bilbao, Spania - Foto: Vista Utredning

Lover og retningslinjer Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven - generelt forbud mot diskriminering   Nasjonal transportplan - universell utforming ett av fire hovedmål   Det er foreslått rikspolitiske retningslinjer for universell utforming     Universell utforming inngår i svært mange planer og plantyper og som aktørene i planleggingen må forholde seg til. Aktivitetsplikt for offentlige myndigheter.    Kartlegge situasjonen innenfor eget ansvarsområde  Utarbeide tiltaksplaner.   Generelt krav til universell utforming i plan- og bygningsloven og den nye byggeforskriften.

Utforming av transportsystemet De enkelte delene utformes på grunnlag av     Prinsipper for tilrettelegging for tre hovedgrupper nedsatt bevegelsesevne nedsatt orienteringsevne ømfintlighet for stoffer i miljøet   Normer og minstekrav til utførelse av en del bestemte elementer i anleggene   Prinsipper for enkelte typer anlegg De generelle prinsippene har form av mål.     De konkrete krav og normer er målbare størrelser som enten er fastsatt i forskrifter, standarder eller anbefalinger. Disse angir minstekrav.

Avgrensningen mot gatestein gir en naturlig ledelinje Avgrensningen mot gatestein gir en naturlig ledelinje. Pullertene og gatelysene som står på rekker utgjør en visuell ledelinje.    Det mangler ledelinje mot busstopp. Barcelona lufthavn, ankomsthallen. Det er effektivt å bruke gulvet til å vise hvor en skal gå. Foto: Vista Utredning

Handlingsplan for universell utforming Arbeidet kan deles i følgende faser       Avklaringer – organisering og avgrensning geografisk og tematisk – mål for arbeidet   Registrering av status og mangler        Analyse av mangler, behov og mulige løsninger   Drøfting og anbefalinger av strategier og tiltak Ofte er det behov for å gå litt fram og tilbake mellom punktene. En kan for eksempel se på punkt 4 tidlig i arbeidet for å være sikker på at en får registrert tilstrekkelig og riktig.    Det er ofte hensiktsmessig å indikere mulige løsninger og tiltak samtidig med at status registreres.

Handlingsplanens innhold vil normalt bestå av følgende kapitler     Innledning – bakgrunn og hensikt med planen – organisering av arbeidet   Overordnede mål – kriterier for vurdering av løsninger   Registrering av status – mangler i forhold til angitte mål.     Analyse av mulige tiltak for å utbedre manglene.     Vurdering – forslag til overordnet strategi og handlingsplan.     Presentasjon av konsekvensene av foreslått utvikling Mange ulike aktører som har ansvar for hver sine elementer i reisekjedene. Derfor er det særdeles viktig å kartlegge hvilke aktører som berøres når en starter arbeidet.

Universell utforming 2010 Avslutt gjerne med lokale eksempler, somutgangspunkt for diskusjon og videre arbeid. Bybanetraseen, Bergen - Foto: Mediesenteret HiB / Jon Hoem