Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Vegvesenprosjektet Nina Larsgård.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Vegvesenprosjektet Nina Larsgård."— Utskrift av presentasjonen:

1 Vegvesenprosjektet Nina Larsgård

2 Bakgrunn for prosjektet
Samarbeidsavtale med SVV/vegdirektoratet Underavtale om installasjon og drift av applikasjonen RoadCast Underavtale om bygging av kvalitetssikringssystem for kvalitetssikring og lagring av Statens vegvesens meteorologiske observasjoner Samarbeidsavtale: RoadCast-avtale: Modell som lager prognoser for føre på veien. Bruker griddata fra meteorologiske modeller , observasjoner fra SVV og observasjoner fra met.no. Modellen kjøres hver time. Kvalobsavtale: Basisen for vegvesenprosjektet er denne avtalen og den beskriver Involverte på met.no er IT, Klima og stasjonsnett

3 Hva skal vi levere i prosjektet?
Kvalitetssikre SVVs observasjoner Bygge eget system basert på Kvalobs Utarbeide nye kvalitetskontroller Observasjonene sendes tilbake til SVV (RoadCast) med bruksflagg/kvalitetsflagg. Nye kvalitetskontroller på det vi har, men også helt nye parametere

4 Hva ønsker vegvesenet med målingene?
Bedre informasjon om værforholdene langs veiene Trafikksikkerhet Fremkommelighet Miljø/saltproblematikk Verktøy RoadCast – føreprognoser Vegvær - beslutningsstøtte - RoadCast er en prognosemodell for føret på vegstrekninger: input er værprognoser fra met.no, observasjoner fra SVVværstasjoner og fra met.no synopstasjoner - Vegvær skal være en kilde til informasjon (for entreprenørene) om observasjoner og prognoser for aktuelle vegstrekninger. Skal brukes til å gjøre riktig tiltak til riktig tid.

5 Værstasjoner hos SVV 200+ stasjoner langs veien Andre forutsetninger
Mål: stasjoner Andre forutsetninger Plassering Vedlikehold Oppetid Metadata Stasjonene er plassert for å dekke et annet behov enn vårt. Kuldegroper, i nærheten av rennende vann, skyggefulle steder: der det er glatt om vinteren Veistrekningen er det interessante for SVV Det er vært varierende vedlikeholdsrutiner i de forskjellige regionene. Vegdirektoratet arbeider med felles prosedyrer Hovedsakelig opptatt av stasjonene i vintersesongen Vi kan varsle om feil vi oppdager (hvordan er ikke klart enda) men kan ikke forvente samme responstid som på våre egne stasjoner - Annet utstyr: Helt ukjente parametere: Vegbanetemperatur, veibanens tilstand

6 Status i prosjektet Styringsgruppe På plass: Dataflyt inn
Egen kvalobsinstans Data inn i kv2 Registrering av metadata Styringsgruppe med ledere fra klima IT og Stasjonsnett Dataene kommer inn til oss og går videre til RoadCast men går også inn i en egen kvalobsinstans og videre inn i kv2. Arbeidet med å registrere stasjonene har også startet, ca 60 av stasjonene ligger nå i stinfosys.

7 Gjenstående arbeid Dataflyt Test av systemet Utvikling av nye sjekker
Til RoadCast med kvalitetsflagg Test av systemet Utvikling av nye sjekker Registering av stasjoner Videre FOU? Tilrettelegging av interne systemer Dataflyt: Må få på plass dataflyten til SVV først. Det er det vi skal levere. Registrering: Når dataene er tilgjengelige avhenger også av at stasjonen er registrert i våre systemer. KDVH: Kjører på test i hvert fall denne vinteren Diana: per i dag må diana ha BUFR meldinger for å få vist dataene. Det er ennå ikke satt opp en bufr encoder i den nye kvalobsinstansen

8 Takk for meg!


Laste ned ppt "Vegvesenprosjektet Nina Larsgård."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google