Arvid Ellingsen Kristian Ilner Hva betyr oppdatert yrkesutdanning for arbeidslivet? Tønsberg 4. mai 2017 Arvid Ellingsen Kristian Ilner
Arbeidslivet i omstilling – behov for grunnpilarer
Partssamarbeidet gir bærekraft
Nye utfordringer: digitalisering og robotisering «Helt personlig venter jeg bare på at noen lanserer en drone som kan male huset for meg», sier Anders Martinsen, leder av bransjeforeningen for ubemannede luftfartøyer ,UAS til NTB juni 2016.
Ny teknologi gir nye kompetansebehov – klarer vi å henge med? Animasjon skal forsterke fortellingen, pilene skal ikke med
Stort behov for fagarbeidere NHOs Kompetansebarometer 2016 viste en signifikant etterspørsel etter fagarbeidere blant NHOs medlemmer SSB anslår en underdekning på 90.000 fagarbeidere i 2035 med dagens situasjon 17.02.2016 Lansering av NHOs kompetansebarometer 2016
Flest NHO-bedrifter har behov for yrkesfag og fagskoleutdanning 17.02.2016 Lansering av NHOs kompetansebarometer 2016
Flest NHO-bedrifter med behov for håndverksfag og ingeniørfag 17.02.2016 Lansering av NHOs kompetansebarometer 2016
Etter Ludvigsen-utvalget – om fremtidens skole (2016): - Styrking av de praktiske og estetiske fagene Troms Arbeiderparti med gjennomslag i partiprogrammet på Arbeiderpartiets landsmøte 2017: Sten Ludvigsen leder utvalget Innføre «Den praktiske skolesekken» for å la elever oppleve, utforske og lære fag og ferdigheter på en måte som i større grad enn i dag er praktisk og relevant, skape bedre sammenheng mellom teori og praksis i skolen Fullt hus på debatten om Kunst og håndverk, Lærernes Hus 25. april 2017
Behov for relevans og kvalitet i utdanningene
Meld. St. om kvalitet i høyere utdanning Mål for meldingen 1. Alle studenter skal møte krevende og engasjerende studier 2. Alle studenter skal møtes som ansvarlige deltakere i egen læring og integreres godt i det sosiale og akademiske fellesskapet 3. Studieprogrammene skal ha tydelige læringsmål og god helhet og sammenheng 4. Alle studenter skal møte aktiviserende og varierte lærings- og vurderingsformer, der digitale muligheter utnyttes 5. Studieprogrammene skal utvikles i samarbeid med arbeidslivet 6. Alle studenter skal møte undervisere med god faglig og utdanningsfaglig kompetanse 7. Utdanning og undervisning skal verdsettes Meld. St. om kvalitet i høyere utdanning Ble lagt fram 27. januar
Noen sentrale tiltak Tydeligere ledelse av studieprogrammer Sensorveiledning ved alle eksamener Kvalitetsportal for høyere utdanning Meritteringssystem for undervisning Fagfellevurdering av undervisning Praksisprofessor Noen sentrale tiltak
Revisjon av tilbudsstrukturen i fag- og yrkesopplæringen Bakgrunn – faglige råds rolle Mål: relevante læreplaner – en god og effektiv læreplanforvaltning KD, høring 2. mai – 1. sept NHO-fellesskapets prosess og posisjoner Implementering 2019/2020 Problemstillinger
Trender i europeisk utdanning Tibor Navracsics, Kommisær for utdanning Marianne Thyssen, Kommisær for arbeidsliv
Høyere utdanning i Europa En tilsynelatende harmonisering (Bologna prosessen) hvor alle Europeiske land masseproduserer (de samme Bachelor, Master og Doktor) kandidatene Men bare en tilsynelatende harmonisering – under overflaten ser vi en økende eksperimentering med organisasjons og læringsformer Utviklingen fra elite- til masseutdanning stiller nye krav til relevans, kvalitet - og samarbeid med samfunnet utenfor universitetene
Akademisering eller yrkesretting? En grunnleggende spenning preger Europeisk høyere utdanning: En akademisering av høyere utdanning hvor stadig flere fagområder trekkes inn i dragsuget av de tradisjonelle forsknings- og eliteorienterte universiteter og hvor fokuset rettes mot forskningsbasert kunnskap En yrkesretting av høyere utdanning hvor særtrekkene fra tradisjonelle yrkesfag legges til grunn for høyere utdanning. Fokuset legges på praktiske ferdigheter utviklet gjennom en systematisk dialog med arbeidslivet
Eksempler på yrkesrettet høyere utdanning De Tyske og Østerrikskes Mesterbrevene utstedes på samme nivå som en Bachelor (EQF 6) De tyske «Duale Hochschulen» kombinerer forskningsorientert undervisning med praktisk læring i bedrifter. Duale Hochschule Baden Wurtemberg har 34000 studenter og samarbeider med 9000 bedrifter i sin region Sveits har nå utviklet et helhetlig rammeverk for yrkesfag som går fra EQF1 til EQF 8, det vil si at yrkesorientert utdanning tilsvarende doktorgradsnivå er en integrert del av det nasjonale systemet
LO og NHO i spissen for fagskolene som høyere yrkesfaglig utdanning LO og NHO står sammen om å styrke den duale modellen i Norge. Fagskoleutvalget i 2014 ønsket ikke at fagskolene skulle omtales som høyere utdanning. LO og NHO skrev særmerknad. Regjeringens fagskolemelding åpnet for «høyere yrkesutdanning» og Stortinget har endret dette til «høyere yrkesfaglig utdanning». Fagskolereformen åpner også for treårig fagskoleutdanning. LO og NHO vil arbeide videre for å integrere fagskolene i høyere utdanning og har lansert en ide om «faghøyskole» – men først vil vi styrke kunnskapsgrunnlaget og plassere to-årig fagskoleutdanning på et høyere nivå i kvalifikasjonsrammeverket.
LO og NHO mener det er behov for en livslang karriereveiledning med et arbeidslivsperspektiv
Kvam-utvalget (satt ned i 2015) Roger Kjærgård tar over etter Christl Kvam
Fra arbeidslivet til utvalget En profesjonell livslang karriereveiledning Et nasjonalt rammeverk Samordnet i et offentlig og helhetlig system Digital veiledning som kjerne Vurdere profesjonsutdanning – arbeidslivserfaring en viktig kompetanse
Karriereveiledning satt i system - partene vil bidra Et helhetlig system lenge etterspurt – samfunnsøkonomisk lønnsomt Omstilling, endringsbehov og krav til læring vil øke – flere jobbskifter Sikre oppdatert kunnskap om kompetanseutfordringene i norsk arbeidsliv Forpliktende samarbeid mellom arbeidslivet og karriereveiledningsaktører
Tydelig ansvar på nasjonalt og regionalt nivå Kunnskapsdepartementet – overordnet ansvar NAV – bidragsyter Karriereveiledningen har for ulik organisering Fylkeskommunen – ansvar for koordinering og samarbeid Styrke karriereveiledning for alle Karrieresentrene Ressurssenter for alle Forpliktende avtaler med relevante aktører – arbeidslivet
Sammen for kvalitet – NHOs fagopplæringspris 2016 Nammo og LO sammen for norsk hoppsport