Arvid Ellingsen Kristian Ilner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
System for kompetansekrav NRHS – møte
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Når kunnskap blir handling
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Forventninger og videre arbeid…...
Etikkutvalg for fagskolen
Læring på arbeidsplassen
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
Arbeidsgiverpolitisk avdeling Regionmøter Ståle Borgersen, direktør.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
NHOs kompetansebarometer 2015 Regionale tall fra 2. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Kristoffer Rørstad Espen Solberg Tilleggsleveranse.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
NHOs kompetansebarometer 2016 Hovedresultater fra 3. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter NIFUs prosjektgruppe Espen Solberg Kristoffer.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
/ Forum for kompetanse og arbeidsliv 23. Mai 2016.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Fagskolesektoren sett fra Nasjonalt fagskoleråd
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Kvalifikasjonsrammeverket
Fagforbundet Vest-Agder
Overordnet strategi SV-fakultetet
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Are Solli og Kristian Ilner
Framtidas fagskole. Framtidas fagskole Felles eierstrategi for fagskolene i Østlandssamarbeidet.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Hvorfor velge fagskole? Onsdag 17. oktober Rådgiversamling
Kompetansebarometeret 2018
Læreplanarbeid yrkesfag
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Arvid Ellingsen Kristian Ilner Hva betyr oppdatert yrkesutdanning for arbeidslivet? Tønsberg 4. mai 2017 Arvid Ellingsen Kristian Ilner

Arbeidslivet i omstilling – behov for grunnpilarer

Partssamarbeidet gir bærekraft

Nye utfordringer: digitalisering og robotisering «Helt personlig venter jeg bare på at noen lanserer en drone som kan male huset for meg», sier Anders Martinsen, leder av bransjeforeningen for ubemannede luftfartøyer ,UAS til NTB juni 2016.

Ny teknologi gir nye kompetansebehov – klarer vi å henge med? Animasjon skal forsterke fortellingen, pilene skal ikke med

Stort behov for fagarbeidere NHOs Kompetansebarometer 2016 viste en signifikant etterspørsel etter fagarbeidere blant NHOs medlemmer SSB anslår en underdekning på 90.000 fagarbeidere i 2035 med dagens situasjon 17.02.2016 Lansering av NHOs kompetansebarometer 2016

Flest NHO-bedrifter har behov for yrkesfag og fagskoleutdanning 17.02.2016 Lansering av NHOs kompetansebarometer 2016

Flest NHO-bedrifter med behov for håndverksfag og ingeniørfag 17.02.2016 Lansering av NHOs kompetansebarometer 2016

Etter Ludvigsen-utvalget – om fremtidens skole (2016): - Styrking av de praktiske og estetiske fagene Troms Arbeiderparti med gjennomslag i partiprogrammet på Arbeiderpartiets landsmøte 2017: Sten Ludvigsen leder utvalget Innføre «Den praktiske skolesekken» for å la elever oppleve, utforske og lære fag og ferdigheter på en måte som i større grad enn i dag er praktisk og relevant, skape bedre sammenheng mellom teori og praksis i skolen  Fullt hus på debatten om Kunst og håndverk, Lærernes Hus 25. april 2017

Behov for relevans og kvalitet i utdanningene

Meld. St. om kvalitet i høyere utdanning Mål for meldingen 1. Alle studenter skal møte krevende og engasjerende studier 2. Alle studenter skal møtes som ansvarlige deltakere i egen læring og integreres godt i det sosiale og akademiske fellesskapet 3. Studieprogrammene skal ha tydelige læringsmål og god helhet og sammenheng 4. Alle studenter skal møte aktiviserende og varierte lærings- og vurderingsformer, der digitale muligheter utnyttes 5. Studieprogrammene skal utvikles i samarbeid med arbeidslivet 6. Alle studenter skal møte undervisere med god faglig og utdanningsfaglig kompetanse 7. Utdanning og undervisning skal verdsettes Meld. St. om kvalitet i høyere utdanning Ble lagt fram 27. januar

Noen sentrale tiltak Tydeligere ledelse av studieprogrammer Sensorveiledning ved alle eksamener Kvalitetsportal for høyere utdanning Meritteringssystem for undervisning Fagfellevurdering av undervisning Praksisprofessor Noen sentrale tiltak

Revisjon av tilbudsstrukturen i fag- og yrkesopplæringen Bakgrunn – faglige råds rolle Mål: relevante læreplaner – en god og effektiv læreplanforvaltning KD, høring 2. mai – 1. sept NHO-fellesskapets prosess og posisjoner Implementering 2019/2020 Problemstillinger

Trender i europeisk utdanning Tibor Navracsics, Kommisær for utdanning Marianne Thyssen, Kommisær for arbeidsliv

Høyere utdanning i Europa En tilsynelatende harmonisering (Bologna prosessen) hvor alle Europeiske land masseproduserer (de samme Bachelor, Master og Doktor) kandidatene Men bare en tilsynelatende harmonisering – under overflaten ser vi en økende eksperimentering med organisasjons og læringsformer Utviklingen fra elite- til masseutdanning stiller nye krav til relevans, kvalitet - og samarbeid med samfunnet utenfor universitetene

Akademisering eller yrkesretting? En grunnleggende spenning preger Europeisk høyere utdanning: En akademisering av høyere utdanning hvor stadig flere fagområder trekkes inn i dragsuget av de tradisjonelle forsknings- og eliteorienterte universiteter og hvor fokuset rettes mot forskningsbasert kunnskap En yrkesretting av høyere utdanning hvor særtrekkene fra tradisjonelle yrkesfag legges til grunn for høyere utdanning. Fokuset legges på praktiske ferdigheter utviklet gjennom en systematisk dialog med arbeidslivet

Eksempler på yrkesrettet høyere utdanning De Tyske og Østerrikskes Mesterbrevene utstedes på samme nivå som en Bachelor (EQF 6) De tyske «Duale Hochschulen» kombinerer forskningsorientert undervisning med praktisk læring i bedrifter. Duale Hochschule Baden Wurtemberg har 34000 studenter og samarbeider med 9000 bedrifter i sin region Sveits har nå utviklet et helhetlig rammeverk for yrkesfag som går fra EQF1 til EQF 8, det vil si at yrkesorientert utdanning tilsvarende doktorgradsnivå er en integrert del av det nasjonale systemet

LO og NHO i spissen for fagskolene som høyere yrkesfaglig utdanning LO og NHO står sammen om å styrke den duale modellen i Norge. Fagskoleutvalget i 2014 ønsket ikke at fagskolene skulle omtales som høyere utdanning. LO og NHO skrev særmerknad. Regjeringens fagskolemelding åpnet for «høyere yrkesutdanning» og Stortinget har endret dette til «høyere yrkesfaglig utdanning». Fagskolereformen åpner også for treårig fagskoleutdanning. LO og NHO vil arbeide videre for å integrere fagskolene i høyere utdanning og har lansert en ide om «faghøyskole» – men først vil vi styrke kunnskapsgrunnlaget og plassere to-årig fagskoleutdanning på et høyere nivå i kvalifikasjonsrammeverket.

LO og NHO mener det er behov for en livslang karriereveiledning med et arbeidslivsperspektiv

Kvam-utvalget (satt ned i 2015) Roger Kjærgård tar over etter Christl Kvam

Fra arbeidslivet til utvalget En profesjonell livslang karriereveiledning Et nasjonalt rammeverk Samordnet i et offentlig og helhetlig system Digital veiledning som kjerne Vurdere profesjonsutdanning – arbeidslivserfaring en viktig kompetanse

Karriereveiledning satt i system - partene vil bidra Et helhetlig system lenge etterspurt – samfunnsøkonomisk lønnsomt Omstilling, endringsbehov og krav til læring vil øke – flere jobbskifter Sikre oppdatert kunnskap om kompetanseutfordringene i norsk arbeidsliv Forpliktende samarbeid mellom arbeidslivet og karriereveiledningsaktører

Tydelig ansvar på nasjonalt og regionalt nivå Kunnskapsdepartementet – overordnet ansvar NAV – bidragsyter Karriereveiledningen har for ulik organisering Fylkeskommunen – ansvar for koordinering og samarbeid Styrke karriereveiledning for alle Karrieresentrene Ressurssenter for alle Forpliktende avtaler med relevante aktører – arbeidslivet

Sammen for kvalitet – NHOs fagopplæringspris 2016 Nammo og LO sammen for norsk hoppsport