REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Advertisements

Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Litterære virkemidler
DIKT virkemidler.
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
Sommervikar i Blend.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Salgsteknikker & Sosial media
Veiledning av elever / lærlinger
CV Curriculum Vitae.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
REKLAME.
HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Media og informasjon.
Essay er en skriftlig sjanger.
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
Litterære virkemidler
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
som eksamensbesvarelse
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Reklameanalyse av Baneservice
Reklameanalyse av Baneservice
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Livsstilsending - uke 5 -
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Kapittel 7: Salg Læreplanmål: – Gjennomføre en salgssamtale for et produkt Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
| Sammensatte tekster. Sammensatt tekst består av flere elementer enn bare ord kan bestå av ord, bilde, musikk og animasjon som brukes sammen for å få.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sammensatte tekster S.S. EUS 2017.
Markedsføring.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
| Samansette tekstar.
Enkel innføring i reklame
Virkemidler - i reklame.
Estetiske virkemidler
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
REKLAME Målet er å selge et produkt – en vare – en tjeneste – eller kanskje få deg til å endre holdninger – kanskje hjelpe andre.
Gode venner som hjelper andre
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Analysere nyheter
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Sinne Film:
Visuell kommunikasjon Budskap gjennom bilder
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Lyrikk og poetisk språk
Utskrift av presentasjonen:

REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME

betydning å rope ut, stadig gjenta Produkter, tjenester, opplysning Ordet ”reklame” kommer fra det latinske ordet ”reclamara” – betyr rope ut  om og om igjen. Skal skape oppmerksomhet for..et produkt, en tjeneste, en holdning/opplysning/emne 2008: Ble kjøpt annonseplass for 18,9 milliarder i norske medier. Produkter, tjenester, opplysning

Mål for kampanjen Gjøre folk oppmerksomme på at produktet finnes Skape positive holdninger i forhold til produktet Skal gi informasjon om fordeler og egenskaper Skal sammenlikne produktene med konkurrentenes produkter Skal korrigere gale oppfatninger i markedet Skal bygge opp merkenavnet Skal identifisere potensielle kunder Skal differensiere/skille mellom egne og konkurrentenes produkter Skal bidra til kjøp Elevspørsmål: Hvilke mål kan en reklame ha? Selge Men for å komme dit?? - Skal identifisere potensielle kunder (eksempelvis ved at man lager konkurranser der en må sende inn opplysning om seg selv osv.)

AIDAS –prinsippet Reklame/opplysnings-/holdningskampanjer lages etter AIDAS – prinsippet: Attention å skape oppmerksomhet om produktet/kampanjen Interest å få folk interessert i produktet/kampanjen Desire å skape et ønske om å eie produktet/påvirke en holdning Action å få folk til å kjøpe produktet/ta til seg informasjonen Satisfaction komme tilbake – kjøpe igjen For å skape en god reklame er det viktig med OPPMERKSOMHET OG INTERESSE: Anbefaler at elevene tar utgangspunkt i AIDA-PRINSIPPET: En viktig modell i forbindelse produksjon av reklame NB! I forbindelse med sin presentasjon av det endelige produktet er det viktig at elevene viser til hvordan de har tenkt i forhold til denne modellen. GREIER VI DETTE – ATTENTION – INTEREST  HAR VI SKAPT STOPPEFFEKTEN. Så blir neste sted å få folk til å få DESIRE OG ACTION i forhold til produktet/tjenesten/holdningen, etc..

Kampanjer..før og nå.. I gamle dager.. Filmarkivet Moderne eksempler Telenor Joker Nord Rema 1000 Komplett Opplysningskampanjer/holdningskampanjer: Eva Lungekreft Heaven Can Wait Fløte Elevarbeid: Røyking Red Goat NB! Husk å vise også bilder – plakater.

Virkemidler i reklame Bildet.. blikkfang Autoriteter i reklame Layout Bildebehandlet/sammensatt/manipulert Autoriteter i reklame Layout Tekst, bilde, farger.. Språket/tekst Plussord Utenlandske ord Slagord (Appellative) Løp og kjøp! Bare MÅ ha det! Kjøp kjapt trygt.. Informerende Spørrende Skape oppmerksomhet SPRÅK: Av og til er selve språket det viktigste virkemidlet. - I reklame finnes det som regel mange plussord. Det vil si ord som framhever gode sider ved varen eller tjenesten som skal selges. - Utsagnsverb kan brukes til å overbevise oss. Det er forskjell på "å si" og "å fastslå". - Metaforer, sammenligninger og symboler er språklige virkemidler du bør være kjent med. - Kontrast, humor og ironi brukes flittig i reklametekster. - Allusjoner av kjente tekster eller sitater er ikke uvanlig i reklame. Det hender at vi blir mer imponerte over utenlandske ord enn norske. Språkrådet deler ut diplom for godt navnevett til bedrifter og foretak som har valgt gode norske navn på virksomheten. Appellative - Reklame kan inneholde slagord som er lette å huske. Disse slagordene kan være appellative. Her kommer det noen eksempler: – Løp og kjøp! – Bare må ha det! – Brusen som ikke hjelper mot annet enn tørsten. – Dagen er ikke helt den samme uten. Informerende Reklamen legger opp til en fortrolig tone. Du føler at den som reklamerer, har felles interesser med deg. Noen annonser har med en god del faktainformasjon om produktet.  Dette kan gjelde for eksempel reklame for datautstyr. Forstår du alle ordene nedenfor? Oppfordrende henvendelse. Eksempel: Kjøp bananer nå! Informerende henvendelse. Eksempel: Sunne og gode bananer hos oss! Spørrende henvendelse. Eksempel: Får ikke du lyst på bananer nå?

Virkemidler i reklame Språket/tekst, fortsetter.. Lyd Generelt: Korte setninger Ufullstendige setninger Større bruk av utropstegn slik at det blir slagkraftig: Prøv den! Bruk slagord, som f. eks på rim eller ordspill. Lyd Generelt: Overdrivelse, gjentakelse, sterke farger, bevismateriale/ forskningsbevis, entusiasme og optimisme. Slagord: Bare lave priser – Rema 1000

Virkemidler i reklame Kameravinkler/bildeutsnitt NB! Husk god rettskrivning!! Komposisjon Hvordan er reklamen satt opp? (plassering/typografi, forhold  bilde/tekst). Skriftstørrelser, skrifttyper.

Virkemidler i reklame Humor: Humoren minsker vår evne til å tenke kritisk. Frykt: ” Velger du dette produktet, unngår du gule tenner, glansløst hår eller ensomhet.” Følelser: Gir deg lyst til å oppnå noe du drømmer om, eller den minner deg om noe hyggelig fra ditt eget liv. Status: ”Du vil føle deg beundret med dette produktet” Familie og fellesskap: ”Produktet hører hjemme i livet ditt” Antihelter: Personer vi kan le av eller synes synd på

Virkemidler i reklame Foto: Miss Sixty Bilde: Oppmerksomhet, gi stemning, oppsikt eller forargelse Sex/kropp er et svært vanlig og effektivt virkemiddel i reklame. Avkledde damer – barske menn, m.m. Foto: Miss Sixty

Skjult reklame

PROPAGANDA Ensidig informasjon Religiøs eller politisk Lurere/manipulerer publikum Vanskelige skillelinjer.. http://www.nordiki.no/propaganda01.htm http://www.axishistory.com Enkelte mener at staten drev med skremsespropaganda ifbm. svineinfluensakampanje

Reklame-/kampanjekanaler Film Flygeblad Brosjyrer Reklamebanner på nett (inkl.”levende”) Informasjonsside på nett Plakater/posters | 1 | 2 | 3 | Vareprøver(penner, capser, etc) Radio Annet.. Presentasjonsform Flygeblad: flygeblad el. flygeskrift, kortfattet publikasjon, oftest trykt på ett enkelt ark for massedistribusjon, særlig av oppsiktsvekkende nyheter, agitasjon el http://www.na24.no/propaganda/reklame/article1578621.ece

Nå er det deres tur.. MÅL: Produsere reklame Gruppestørrelse: 2-4 Muntlige presentasjon: Hvilket produkt ønsker dere å selge? Begrunnelse.. Hvem er målgruppen/hvem retter reklamen seg mot? Hvilken kanal vil dere bruke for å nå målgruppa? Visning av sluttproduktet

Nå er det deres tur.. Arbeidsprosessen: Virkemidler Positivt/negativt: Problemer/utfordringer, løsninger. Arbeidsfordeling Virkemidler Hvilke virkemidler har dere valgt – og hvorfor?

loggbok Hver gruppe skal ha en loggbok. Loggbok skal føres mot slutten av hver arbeidsøkt. Hva har hver enkelt gjort denne timen Hva skal gjøres til neste gang?

vurderingskriterier Arbeidsinnsats underveis Arbeidsprosessen Positivt/negativt: Problemer/utfordringer, løsninger. Arbeidsfordeling Muntlig fremføring Valg av produkt/tjeneste, målgruppe, reklamekanal, m/begrunnelser Tanker rundt AIDA-prinsippets Valg av virkemidler m/begrunnelser Gruppas evne til å fordele oppgaver under fremføring Stemmebruk, kontakt med publikum, tydelighet Bevisste valg av virkemidler

vurderingskriterier Loggbok m/beskrivelser av arbeidsoppgaver, lekser, ansvarsområder (leveres) Sluttprodukt. Teknisk kvalitet. Kreativitet Kreativitet: Skape noe eget.