Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sammensatte tekster S.S. EUS 2017.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sammensatte tekster S.S. EUS 2017."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sammensatte tekster S.S. EUS 2017

2 Hva er sammensatt tekst?
Vi kaller det sammensatte tekster når tekst, bilde og lyd opptrer sammen. Eksempler på sammensatt tekst: Web-sider (Internett) Avis-artikler Magasin-artikler Reklame Musikkvideoer Film Tegneserier Dataspill Bok-cover Film-cover Fotografier og musikk er ofte velegnede til å engasjere følelsene våre, mens skriftspråket gjerne har andre funksjoner i samspillet med bilder og lyd. Gode sammensatte tekster appellerer til hodet og hjertet, og vi lar oss påvirke.

3 Hvorfor brukes sammensatt tekst?
Hva tenker dere om forskjellen på disse to?

4 Hvorfor lære om sammensatte tekster?
Vi utsettes for veldig mye informasjon hver eneste dag. Ord, bilder og lydeffekter møter oss hver dag gjennom tv, mobiltelefon, internett, film, musikk, aviser, tidsskrifter, tegneserier, bøker, reklame, plakater, dataspill osv. Denne informasjonen påvirker oss, og vi må derfor forstå de virkemidlene som brukes. Vi blir informert og underholdt, men også utsatt for propaganda* og av og til lurt. For å ikke bli lurt, må vi ha en kritisk holdning til det vi blir presentert for. Vi må forstå hvordan vi blir påvirket. Hvem er avsender av budskapet? Hva ønsker avsender å oppnå her? Hvilke virkemidler blir brukt? *Propaganda: bevisst manipulering av folks følelser og tanker, ved hjelp av sterke virkemidler for å fremme bestemte oppfatninger og handlingsmønstre.

5 Retorikk i sammensatte tekster
Aristoteles var den første som beskrev hvordan man kan overtale og påvirke andre: Han tok i bruk begrepene: Ethos = Troverdighet Pathos = Vekke følelser Logos = Logisk/fornuftig/sannsynlig Aristoteles (384–322 f.Kr.) Skal man lage gode sammensatte tekster, må man tenke nøye gjennom hvordan man best kan få frem sitt budskap gjennom bruk av retorikk og estetiske virkemidler.

6 Hvilke virkemidler brukes for å påvirke oss?
Retorikk: Etos Patos Logos Aristoteles Hvordan brukes retorikk i sammensatte tekster? Lyd (Musikk, tale, språk, dialekt, etc.). Bilde (motiver, personer, farger, størrelser, kontraster, etc.). Tekst (Språklige virkemidler, skriftstørrelse, skrifttype, språk, dialekt, farger, etc.). Til sammen blir den sammensatte teksten en estetisk komposisjon som påvirker oss.

7 Oppgave: Hvordan brukes retorikk i sammensatte tekster?
Lyd: (musikk, tale, språk, dialekt, etc.). Bilde: (motiver, personer, farger, størrelser, kontraster, etc.). Tekst: (Språklige virkemidler, skriftstørrelse, skrifttype, språk, dialekt, farger, etc.).

8 Hvordan brukes retorikk i sammensatte tekster?
Lyd: (Musikk, tale, språk, etc.). Bilde: (bilder, personer, farger, størrelse, kontraster, etc.). Tekst: (Språklige virkemidler, skriftstørrelse, skrifttype, språk, dialekt, farger, etc.).

9 Sammensatt tekst: Tekst + bilde
I eksemplet ser vi et fotografi som appellerer sterkt til følelsene. Mange kjenner et tydelig ubehag i møte med slike bilder. Den skriftlige teksten skal hjelpe oss til å omsette følelsene til handling. Ordene informerer om hva vi kan gjøre for å hjelpe mennesker som opplever tortur. Kilde: 1. Hva er det bildet i denne annonsen appellerer til? 2. Hvilken funksjon (oppgave) har teksten?

10 Hvordan brukes retorikk i sammensatte tekster?
Bilde: (motiv, personer, farger, størrelse, kontraster, etc.). Tekst: (Språklige virkemidler, skriftstørrelse, skrifttype, språk, dialekt, farger, etc). Lyd: (musikk, tale, språk, dialekt, etc.).

11 Sammensatt tekst: Reklameoppgave: Tekst + bilde + lyd Virkemidler i
sammensatte tekster: Etos? Patos? Logos? Lyd? (Musikk, tale, språk, etc.). Bilde? (bilder, personer, farger, størrelse, kontraster, etc.). Tekst? (Språklige virkemidler, skriftstørrelse, skrifttype, språk, dialekt, farger, etc.).

12 Reklame Reklame som et eksempel på en sammensatt tekst:
Når en vare skal selges, skal reklamen: skape oppmerksomhet om produktet skape interesse for produktet gi deg behov for å eie produktet få deg til å handle - altså få deg til å bruke penger Eksempler: Klarer du å finne igjen noen av punktene i dette reklamebildet??? Funfact: Ordet reklame kommer fra latin; reklamare, som betyr: «å rope ut, stadig gjenta».

13 Musikkvideo – en sammensatt tekst
En sammensatt tekst inneholder flere ulike uttrykksmåter. Musikkvideoen for eksempel kombinerer gjerne bilder, dans, musikk og ord. De forskjellige uttrykksmåtene virker sammen og skaper en helhet. Det er litt på samme måten som når vi lager en matrett: Den ferdige retten er mer enn summen av ingrediensene. Hva oppnår Miley Cyrus med denne musikkvideoen??? Youtube: Miley Cyrus - Wrecking Ball

14 Tegneserie En sammensatt tekst
Tegneserien er en sjanger som kombinerer bilde og tekst for å fortelle en historie. Det fins også noen få tegneserier som består av bare bilder. Tegneserien har utviklet seg i samspill med andre mediesjangrer (medietyper) som film og TV. Hvorfor rydder jeg opp etter deg dag etter dag? Hvorfor, hvorfor, hvorfor? Siden du nevner det, jeg har også alltid lurt på det?

15 Bilder i sammensatt tekster
En egen form for kommunikasjon!! Den som lager et bilde, vil uttrykke (si) og formidle noe. Og den som ser på et bilde, må tolke det han ser. Bilder er en form for kommunikasjon som har sitt eget språk. *Kommunikasjon = snakke sammen, meddele. Hva prøver dette bildet å fortelle oss? Askeladden ser noe forlokkende langt borte??

16 Balanse i bilder Med balanse mener vi fordelingen av de enkelte elementene på bildeflaten. Symmetrisk balanse Elementene er fordelt omtrent likt på venstre og høyre bildehalvdel. Det gylne snitt Det gylne snitt er en spesiell form for asymmetrisk balanse. Når vi deler opp en firkantet flate i tre like deler både vannrett og loddrett, vil delelinjene ligge omtrent i det gylne snitt. De beste fokuspunktene finner vi der linjene krysser hverandre, og det er der kunstneren gjerne plasserer viktige elementer. Hvilket punkt utpeker seg på dette bildet?

17 Hva med det gylne snitt i dette bildet?

18 Kontraster Fargekontraster Størrelseskontraster Formkontraster
Du har sikkert opplevd at det kan være tungt å begynne å lese en side som er full av tekst i samme størrelse. Den virker kjedelig, og det er vanskelig å få et kjapt inntrykk av hva som er viktig. Derfor bruker designere kontraster av ulik art for å skape liv på en side og framheve det som er viktigst. Fargekontraster sterk-svak, lys-mørk osv. Størrelseskontraster stor–liten, forstørra–forminska, forgrunn–bakgrunn osv. Formkontraster kantete–rund, oval, regelmessig–uregelmessig osv. Hvilke kontraster finner du i denne reklamen? Hvilken virkning (funksjon) har de?

19 Kontraster 1 2 En viktig størrelseskontrast i en tekst:
Størrelsen på titlene (overskriftene) i forhold til størrelsen på mengdetekst. 2 3 Hva signaliserer de ulike størrelsene på overskriftene?

20 Kontraster Fargekontraster Størrelseskontraster Formkontraster
sterk-svak, lys-mørk osv. Størrelseskontraster stor–liten, forstørra–forminska, forgrunn–bakgrunn osv. Formkontraster kantete–rund, oval, regelmessig–uregelmessig osv. Hva med denne igjen??? Hvilke kontraster finner du på denne Kavli-nettsida? Hvilken virkning (funksjon) har de? Kan vi si noe om retoriske virkemidler i dette bildet?

21 Skrifttype – et viktig virkemiddel
1. Antikva-skrifter 2. Grotesk-skrifter 3. Fantasi-skrifter I hvilke sammenhenger ville du brukt disse forskjellige skrifttypene? To viktige hensyn Gjør skriften det lett å lese innholdet? Skaper den et uttrykk som passer til budskap og målgruppe?

22 Oppgave: Hva kan vi si om følgende punkter i denne sammensatte teksten? Kontrastbruk Fargebruk Bildebruk Bildeplaseringer Valg av skrifttyper Retoriske grep

23 OPPGAVE: Hvilken fargekontrast og hvilken størrelses-kontrast er utnyttet i omtalen av vårens mote for herrer? ”En sterk og maskulin duft” kalles Escada Sunset Heat for Men i produktomtalen til høyre. Hvordan passer emballasjen og flasken til denne omtalen? Se på skrifttypene som er valgt i overskrift-ene. Passer de til produktene som er omtalt? Hvem tror du er målgruppa for denne siden? Kvinner eller menn?

24

25 Oppgave: Lag en sammensatt tekst som reklamerer for en vare eller et produkt. Tenk at resultatet skal kunne presenteres i en avis, et magasin eller på en nettside. Husk: Tekst- og billedbruk i forhold til hverandre. Kontraster: skrifttype, farge, størrelser, form, etc. Retorikk.


Laste ned ppt "Sammensatte tekster S.S. EUS 2017."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google