Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Visuell kommunikasjon Budskap gjennom bilder

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Visuell kommunikasjon Budskap gjennom bilder"— Utskrift av presentasjonen:

1 Visuell kommunikasjon Budskap gjennom bilder
Reklameplakat

2 Hva vil reklamebilder si?
Reklamebilder vil tiltale oss selge oss noe overbevise oss om noe

3 Er reklamebilder ekte? Påvirker de virkeligheten?

4 Hvordan lykkes reklamen? Bilderetorikk
Sender melding mottaker Enveiskommunikasjon Tegn & symboler: Faste symboler og tegn for noen hendelser

5 Virkemidler Hva påvirker og hvordan?
Komposisjon/layout: Hvor plasserer du tekst og bilde på plakaten? Font – hvilken type tekst passer målgruppen og dit bilde? Seriff – Sans Seriff symmetri - AsYMmetRi

6 Virkemidler Hva påvirker og hvordan?
Formkontrast Størrelseskontrast Lys/mørk kontrast Lesbarhet Balanse

7 Og hvordan var det før? Bilder i dag – overflod: Medier, Internet, sosiale medier, litteratur, reklame, og enda mer… Reklame øket fra midten av 1800-talet (fotografiet tal=re-produsering av bilder, film, aviser). Masseproduksjon (industrielle revolusjonen), trang av å selge for å tjene mer Nye tider – utvikling i samfunnet; bilder gjennom medier er med å sprer nye budskap og behov

8 20-tal Fargekontrast Asymmetri Ledende linjer Sterke farger Positive farger 1893. Paris, Henri Toulouse-Lautrec - Fargekontraster - Ledende linjer - Asymmetri - Eksotiske motiv («Le Divan Japonais»

9


Laste ned ppt "Visuell kommunikasjon Budskap gjennom bilder"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google