Asperger syndrom og ADHD

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Samhandling.
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
– tidlig kommunikasjon
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Samspill og Samhandling
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Fritidslederen min roper hjelp!
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Mestring og forebygging av depresjon
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Hvorfor kommunikasjon …? 1: Praktisk: - Grunnleggende ”redskap” i sosialpedagogisk arbeid 2: Teoretisk: Kommunikasjonsteorien hevder at det er bestemte.
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
Å leve med ADHD i familien
Samhandling og kommunikasjon
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Mestring og forebygging av depresjon
"God bagasje på livets reise."
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Nettverkskurs Pinnelien barnehage Bergen, Sally Damslora
Tema: Kommunikasjon i team
Opprettholdende faktorområder
-  Hvor går grensen mellom helse og uhelse?  Når er det på tide å bli bekymret for seg selv eller andre? -
Fritid med Bistand.
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Daniel Stern`s Teori.
Deltakende læring.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Spes.ped Marianne, Tove, Henning 1 AUTISME AUTISME Autisme er en alvorlig psykisk forstyrelese som kan opptre i en schizofreni eller utvikles i tidlig.
Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 1 FERDIGHETSFORSTYRRELSER OG FERDIGHETSVARIASJONER OM ADHD OG LÆREVANSKER FOR BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERE AUST-AGDER FYLKESKOMMUNE.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Den vanskelige samtalen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Om Verdensdagen for psykisk helse
Med autismespekter i ryggsekken
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Asperger syndrom og ADHD

Asperger syndrom Asperger syndrom er en utviklingsforstyrrelse- forstyrrelse på flere sentrale utviklingsområder. Vil prege personen gjennom hele livet i mer el. mindre grad Må sees på som en funksjonshemming hos personer som i utgangspunktet er normalt begavet. Funksjonsvansker spesielt knyttet opp til sosial samhandling og tilpasning i det daglige liv

Asperger Syndrom er en forståelsesvanske ”Misforståtte” personer: Skiller seg ikke ut utseendemessig, ofte misforstått, kan oppfattes som uoppdragne/uhøflige

1. Sosiale relasjoner- gjensidig samspill Mer opptatt av aktivitet enn relasjon Vennskap defineres som å gjøre noe sammen Vansker ift å ta kontakt med andre, opprettholde kontakten, tilpasse seg andres behov og avslutte kontakt med andre Vansker med spontant å dele opplevelser, følelser og interesser

Vansker med sosiale koder og spilleregler Kan fremstå som: sosialt klønete, uhøflige, egosentriske, belærende, forelesende, omstendelige og detaljfokuserte Vansker med å sette seg inn i andres tanker, følelser, opplevelser, hensikter, oppfatninger og forventninger

2. Kommunikasjon Kan ha et veslevoksent, pedantisk språk Misforstår og blir lett misforstått (tolkningsproblem) Kan ha en konkret og bokstavelig oppfattelse Vansker med: ironi og sarkasme vitser og uforståelig humor billedlig tale hvite løgner avpasse stemmevolum, rytme og tonefall dobbel betydning Starte og avslutte samtaler

bytte tema vite hva det er passende å snakke om i ulike sammenhenger small talk uttrykke og forstå følelsesspråk bli engasjert i andres interesser og følelser dele gleder og interesser reflektere over egne tanker turtaking

Vansker med nonverbal kommunikasjon: Tolke andres nonverbale utrykk Kan virke likegyldige i kontakten: Lite utrykk (mimikk, gester) og begrenset bruk av kropps-språk Dårlig blikk-kontakt Monotont språk/avpasse volum Avbryter fordi de ikke vet: Når det er deres tur Når og hvordan en kan skifte tema Når en skal være lyttende Åpne spørsmål er vanskelige

3. Repetitiv atferd og interesser Rigiditets-og omstillingsvanske Vansker med å takle at noe blir annerledes (rutinebrudd, nye personer, omgivelser) Vansker med overganger Rutiner, ritualer Motiveringsvanske mer enn vegring og motvilje Særinteresser, snevert interessefelt

Stress Barn med Asperger syndrom har et høyere stressnivå enn andre

ADHD Forstyrrelse av oppmerksomhet og aktivitet (ADHD) er en nevropsykiatrisk funksjonshemming Det påvirker evnen til å fokusere og konsentrere seg om en bestemt oppgave. ADHD omfatter også overdreven aktivitet og impulsivitet.

Manglende evne til å konsentrere seg, fokusere eller sitte stille Vansker med å kontrollere impulsiv eller aggressiv atferd Vansker med å regulere følelser Sosiale vansker fordi barnet ikke får med seg hva som skjer

Asperger syndrom og ADHD Forståelsesvansker kombinert med vansker med å regulere følelser og impulsive handlinger kan føre til situasjoner der barnet gjør ting som får uheldige konsekvenser for andre og dem selv. Viktig å huske på at barnet ikke gjør dette for å være slem