Læringsutbytte-debatt og høyere utdanning i endring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
System for kompetansekrav NRHS – møte
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Oppstart- og erfaringsseminar SIU 28. September 2011
2 Europass… åpner dører til utdanning og arbeid i Europa Bergen, Kjersti Skjervheim.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Innledende betraktninger om ECVET i norsk utdannings- og kompetansekontekst Kristine Hansen, LO og Fagforbundet.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Landsorganisasjonen i Norge
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
EQF- hvor står vi nå Terje Bogen. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons-
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
LUB og nasjonale planer
NUFHOs nasjonale planer Hvor vil dere gå for å implementere NKR? Møte med NUFHO 11. juni 2014 Bjørn R. Stensby, leder for fagskoleområdet i NOKUT.
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Mandat og rammeverk for evalueringen
Kvalifikasjonsrammeverk
Arvid Ellingsen Kristian Ilner
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Kvalifikasjonsrammeverket
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Gjennomføring av tilsynet
Studiedirektør Jan Atle Toska
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Læringsutbytte-debatt og høyere utdanning i endring Mari Elken NOKUT seminar om læringsutbytte 06.12.16 | Gardemoen Læringsutbytte-debatt og høyere utdanning i endring Noen sentrale utviklingstrekk

15 år siden: med få unntak hadde de færreste land et eksplisitt kvalifikasjonsrammeverk 2014: 38 land jobber med å etablere/har etablert et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk i lys av Europeiske koordineringsprosesser. 34 har vedtatt et kvalifikasjonsrammeverk, 29 av disse hadde 8 nivåer Med tanke på at utdanningssystemer er kjent til å være heterogene og til dels skeptiske til Europeisk koordinering i dette området, hvordan kan man forklare en slik utvikling?

Temaer: Kvalifikasjonsrammeverk og læringsutbytte – hvor kom dette fra og hvorfor nå? Skifte mot læringsutbytte – «den stille revolusjonen»? Noen dilemmaer

Kvalifikasjonsrammeverk som en del av flere endringsprosesser i HU landskap Modernisering av høyere utdanning Flere eksterne interessenter og krav Økende fokus på relevans og koblinger til arbeidslivet Forholdet mellom forskning og utdanning Eksplisitt fokus på studentenes læring Økt fokus på både standardisering og fremragende kvalitet – motstridende krav og forventninger? Strukturelle endringer i norsk HU landskap Nye styringsmekanismer for utdanninger med rammeplan

Kvalifikasjonsrammeverk? Egentlig ikke et nytt fenomen internasjonalt: Noen av de første rammeverk som pådrivere til lokale reformer Irland det landet i Europa som var blant de første og som kom lengst tidligst Sannsynligvis kommet for å bli (Young 2007) Globalisering, modernisering, mobilitet er sterke pådrivere Systemtenkning tvers sektorer i fragmenterte utdanningssystemer Men, hvilke utdanningspolitiske problemer skal dette løse?

Ikke bare i Norge Overgripende kvalifikasjonsrammeverk på europeisk nivå i stor grad pådriverne til det skarpe skiftet mot læringsutbytte de siste årene Kvalifikasjonsrammeverk har blitt veletablert i Europeiske policy debatter Interesse for å sammenligne kvalifikasjoner tydelig i hele utviklingen av europeisk integrasjon av (høyere) utdanning To europeiske rammeverk: Bologna kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning (QF-EHEA) og Europeisk Kvalifikasjonsrammeverk (EQF) Begge pådrivere for utviklingene, men også ulike logikker ->

Bologna kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning (QF-EHEA) Dublin descriptors som utgangspunkt Vedtatt i 2005, arbeidet skulle startes senest 2007 og man skulle bli ferdig innen 2010 – men forsinket fra tidlig av Operasjonalisering av tre nivåer, og vekket ikke mye kontrovers i utgangspunktet, men også lite implementering 2012 Bucharest: Læringsutbytte som viktigste formen for å sikre studentsentrert læring i Bologna LUB fokus i alle land gjennom ulike tiltak, men implementering av kvalifikasjonsrammeverk varierer 2015 Yerevan: Økende fokus på undervisning og læring Mer fokus på automatisk godkjenning enn QF

Europeisk Kvalifikasjonsrammeverk (EQF) Meta-rammeverk med uttrykt mål å skape oversettelse mellom nasjonale kvalifikasjonsrammeverk I de fleste europeiske land kan man nå finne enten NKR eller prosess mot å utvikle en NKR (-> noe skjer!) Mange av rammeverkene overraskende like Instrument for å beskrive (describe) eller forskrive (prescribe)? Komplisert prosess pga flere hensyn (frivillighet, ulike sektor-logikk) Stor evaluering av EQF i 2013 – lite bevis for effekter på daværende tidspunkt Problemer med implementering stort sett grunnet: politiske endringer, motstand fra nasjonale interesseorganisasjoner, enkelte vanskelige kvalifikasjoner, oversettelsesproblemer Få land hadde knyttet læringsutbytte til utvikling av kvalitet

Viktige forskjeller mellom to rammeverk.. Lukket vs åpent rammeverk QF-EHEA er sektoriell rammeverk for høyere utdanning; EQF er åpen med fokus på livslang læring, dekker alle utdanningsnivåer og har sterk fokus på ikke-formell og uformell læring – læringsutbytte kan fås «hvor som helst» Sektoriell fokus QF-EHEA for høyere utdanning; EQF med fokus på livslang læring, men av flere europeiske aktører oppleves det som et rammeverk mer rettet mot yrkesutdanning

Betydningen av disse ulikhetene Problemstillinger prosessen i Norge (og særlig for høyere utdanning) Hva skal rammeverket (og LUB) brukes til? Ulike knagger med QF-EHEA og EQF – viktig med lokal oversettelse og lokal meningsinnhold Hvem skal bruke LUBene? Hva skal de brukes til? Hva slags endring skal de skape? Mulige knagger: Transparens, HU vs yrkesutdanning, alternative utdanningsveier, livslang læring, internasjonal mobilitet, relevans, studentsentrert læring, tilsyn av sektor, osv – mange mulige debatter knyttet til kvalifikasjonsrammeverk og læringsutbytte NKR løfter også fram ulike mål Endres i topp-/bunntekst 01-02-03

Den stille (men varierende) revolusjonen? Læringsutbytte – skifte fra input til output, argumentert av flere som en av nøkkelbegrepene i utdanningspolitikk (se for eksempel Prøitz 2013 for en oversikt). Endring fra undervisning til læring (Adam 2004) eller «value added» (cf. Aamodt et al 2007)? Omfattende endringsprosess som har blitt introdusert på en tilsynelatende uproblematisert måte? Norge har kommet forholdsvis langt over veldig kort tid, men – variasjoner mellom fagfelt og institusjoner

Ulik formål på ulike nivåer Prosess-orientert, åpne, begrenset målbarhet Resultatorientert, lukket, målbare Planlegging av utdanning og undervisning, utvikling av læreplan Tilsyn, «accountability» Studieprogramm Spesifikk undervisningssituasjon LUB som kommunikasjons-verktøy for å bukes i undervisning og læring LUB felles eierskap, transparens i planlegging og evaluering Sweetman 2014, Prøitz 2010, Hussey & Smith 2008 Endres i topp-/bunntekst 01-02-03

Noen dilemmaer NKR som et tilsynsinstrument, en del av kvalifikasjonsrammeverk, tilsynsprosesser, kvalitetssikring, mfl VS Et verktøy til å utvikle videre undervisnings- og læringsprosesser, fokus på sammenheng mellom emnene, mfl.

Noen dilemmaer LUB som en måte å sette studentenes behov og læring i sentrum VS LUB utvikling som en prosess å skrive om mål til utbytte, administrativ, teknisk øvelse

Noen dilemmaer Kvalifikasjonsrammeverk som en standardiseringsprosess med hensyn til begrepsbruk, verb, vokabular, osv VS Faglige særtrekk og aspekter som ikke enkelt lar seg beskrive med standardiserte ord

Konkluderende refleksjoner Ikke alle disse dilemmaene er gjensidig utelukkende, hvordan vektlegges ulike hensyn og på hvilket nivå? Hva er formålet med prosessen og hvem som eier prosessen internt ved institusjonene? Kvalifikasjonsrammeverk og læringsutbytte i seg selv sikrer ikke skifte fra undervisning til læring Eksterne interesser og avtakere i utvikling av læringsutbyttebeskrivelser – hvordan håndteres disse og hva betyr det for prosessen? Hvordan er den administrative/byråkratiske bruken av LUB knyttet til den faglige bruken? Standardisering vs differensiering – hvor mye er mulig og hvor mye er ønskelig?

Takk for oppmerksomheten! mari.elken@nifu.no