Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Samarbeid med Fishspot. En temasatsning i to prosjekter. 1.Fishspot Forprosjekt- ”Helhetlig og langsiktig plan for fisketurisme i Hedmark”.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Nyhet – Statsbudsjettet 2005: Ny terminologi: Godtgjørelse ! Ikke: Tilskudd.. Subsidier..
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Forbedringsprosjekt for økning i reiser og inntekter.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
Lokale og sentrale utfordringer i kollektivtrafikken
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Ruter 11.mars Kjerstin Winther-Jacobsen
FOLKEHELSE OG PLAN FOLKEHELSEPARTNERSKAPET TRYSIL 12. OG 13. FEBRUAR 2009.
Regional transportplan Agder
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Rutetransport Glåmdalen 2016
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Oddmund Sylta | 21. juni Bybanereisen – en god opplevelse for brukeren Direktør Oddmund Sylta, Skyss 21. juni 2010.
Bedre byrom der mennesker møtes Rune Breivik – Ski- et attraktivt knutepunkt, intro til diskusjon , Ski rådhusteater, Rune Breivik.
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 1 Bakgrunnen for møtet Miljømål Miljørapport 2005 MILJØ I KOLLEKTIVTRAFIKKEN.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
AREAL OG BUSS – en byvisjon Adm. plangruppe oppnevnt i Kristiansand kommune - Vest-Agder fylkeskommune - Statens vegvesen Vest-Agder Rapport.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Agenda Kollektivtrafikk i Nord-Trøndelag Kollektivtrafikk i Stjørdal og Meråker kommune Konkurranse kollektivtrafikk på veg i Stjørdal og Meråker kommune.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Velkommen til Hamar! Morten Aspeli Ordfører. Mjøsbyen.
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Statsbudsjettet 2010 Hedmark.
Visjon, virksomhetside og verdier
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kamp eller samarbeid?.
Felles formannskapsmøte i Sør-Østerdal Trysil, 31. mai 2016
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Orientering for VSV, 13.desember: Arbeidsreiser med “klimakutt”
Regionreformen – status og veien videre
Ruters dialogkonferanse 12. februar 2018
Markeds- og kommunikasjonsarbeid i egen organisasjon
Utvikling av kollektivtilbudet gjennom markedsarbeid og merkevara FRAM
Akershus fylkeskommune
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Kommunemøter RPBA - om RTP
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ? Styreleder Anne-Lise Bakken Direktør Arne Fredheim 26. november 2015

Del av det grønne skiftet Flere i Norge skal forflyttes kollektivt Kollektivtrafikken utslippsfri innen 2025 Tidsriktige, smarte og miljøvennlige Billettering og drivstoff Driftsform, organisering og kompetanse HeT 2020 Økonomi og finansiering Innlandet i storbyskyggen

Hedmark Trafikk presenterer Nøkkeltall Reiseutvikling Tiltaksplan 2018: Tilbud til publikum Drivstoffalternativer til buss – alternative transportformer Holdeplasser og knutepunktutvikling Anbudsplan Lære folk i Hedmark å reise kollektivt Samarbeid

Hedmark Trafikk og omverden Leverandører Avtaler Kunder Tilbud UU Fagforeninger Arbeidsforhold NTP: Vekst i persontransport skal tas med Kollektiv, sykkel og gange Miljømål: Stortinget enige om at kollektivtrafikken som hovedregel skal være fossilfri i 2025 Hedmark Trafikk Kommuner Regionråd SVV, JBV, Opplandstrafikk, NSB, Eier Mål & oppgaver

Nøkkeltall 2015 6.500.000 reisende 700 sjåfører 2 mill. ordinære reisende 4,5 mill. skolereiser 11.500 skoleelever 158 skoler 4700 TT-brukere 700 sjåfører 300 busser i daglig drift over 250 drosjer/mindre kjt 10.241.000 rutekilometer 390.000 bussavganger årlig 1.725 bussavganger daglig 3.184 holdeplasser

Hedmark Trafikk Inntekter Kostnadsfordeling 22 ansatte Budsjett i 2015: 452,6 mill. Inntekter 70 % tilskudd fra HFK 20 % fra grunnskoleskyss 10 % billettsalg Kostnadsfordeling 70 % VGO- og GSK- skyss 20 % ordinære ruter 10 % faste kostnader Inkl. markedsføring og kundesenter 2015 – 2025 Trønderbilene 2016 – 2026 Nettbuss 2012 – 2020 Nettbuss

Er det flere som reiser kollektivt i Hedmark? Rutekilometer 2011 2012 2013 2014 Hamarregionen 3 647 000 3 550 000 3 500 000 3 420 000 Glåldalsregionen 3 143 000 3 838 000 3 988 000 3 987 000 Østerdalen 1 806 000 1 830 000 1 825 000 1 808 000 Åmot og Engerdal 510 000 503 000 541 000 551 000 Trysil 375 000 367 000 500 000 475 000 Sum 9 481 000 10 088 000 10 354 000 10 241 000

Ukentlig oversikt på reiseutvikling

Fordeling av kollektivreisende i Hedmark (31.10.2015) - ordinære reisende

Overordnet for Hedmark Trafikk: Mål: Fordobling av antall reisende innen 2035 Formålsparagraf Visjon Overordnet mål Verdier Overordnet for Hedmark Trafikk: Sikre trygge og gode skoleskyssordninger Sørge for effektive og gode kollektivløsninger Øke kollektivtransportandel

Tiltaksplan 2014 - 2017 Tiltaksplan 2014-2017 Et helhetlig rutetilbud som bygger rundt et stamnett med matelinjer. Stamnettet består av regionbusslinjer og tog mellom byer og tettsteder i fylket, samt kommunikasjoner inn og ut av fylket. Stikkord Regionlinjer Bylinjer Hyppigere frekvens Lengre driftsdøgn Rettere linjer, mer effektiv kjøring FLEX Betalingsløsninger Informasjonsløsninger

Utkast til hovedmål Hedmark Trafikk 2020 Hedmark Trafikk skal: Sørge for effektive og smarte kollektivløsninger Få flere til å reise med oss Være en framoverlent aktør som skaper smartere løsninger for forflytning av befolkningen Være en pådriver for å realisere det grønne skifte i Hedmark Være en attraktiv samarbeidspartner Være en attraktiv arbeidsgiver

Utkast til Tiltaksplan 2018 – 2021 Tilbud til publikum Drivstoffalternativer til buss – alternative transportformer Holdeplasser- og knutepunktutvikling Anbudsplan Lære folk i Hedmark å reise kollektivt

Tilbud til publikum

Drivstoffalternativer buss

Holdeplasser og knutepunkt – ansvar og drift

Viktige betingelser for velfungerende holdeplasser og knutepunkt – Hedmark Trafikk er del av et prosjekt i TØI regi – JBV, ROM, NSB, #Ruter, SKYSS mfl Studert totalt 10 kollektivknutepunkt i 5 fylker; Hamar og Kongsvinger i Hedmark Hamar er tatt ut som et av to knutepunkt for å sees nærmere på i et UU-perspektiv (midler fra Delta – stiftelsen) Samlerapport og Veileder klar i 2016 – nyttig input til Tiltaksplan 2018 – 2021 Følgende er utgangspunkt for undersøkelsen:

Oppstart nye bussanbud Oppstartdatoer nye anbud Hamar regionen: 1. juli 2020 Østerdalen: 1.juli 2025 Glåmdalen: 1. juli 2026

Samarbeid - nøkkelen til framtida Søknad om eksterne midler Kan deler av Hedmark komme inn under «belønningsordningen» Prosjektdeltakelse Kollektivknutepunkt By og stedsutvikling generelt – arealplaner og KOLLEKTIVFELT Elektriske busser Samarbeidspartnere Hedmark fylkeskommune Kommuner og regionråd Statens Vegvesen, JBV, ROM, - utviklingsmidler Opplandstrafikk, NSB, #Ruter, EU (Värmlandstrafik og Dalatrafik) Eidsiva, HIAS, Energiråd Innlandet Brukerforum og Fagforeninger

..Hedmark Trafikk vil lære folk å reise kollektivt.. Takk for oppmerksomheten !