Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ? Styreleder Anne-Lise Bakken Direktør Arne Fredheim 26. november 2015
Del av det grønne skiftet Flere i Norge skal forflyttes kollektivt Kollektivtrafikken utslippsfri innen 2025 Tidsriktige, smarte og miljøvennlige Billettering og drivstoff Driftsform, organisering og kompetanse HeT 2020 Økonomi og finansiering Innlandet i storbyskyggen
Hedmark Trafikk presenterer Nøkkeltall Reiseutvikling Tiltaksplan 2018: Tilbud til publikum Drivstoffalternativer til buss – alternative transportformer Holdeplasser og knutepunktutvikling Anbudsplan Lære folk i Hedmark å reise kollektivt Samarbeid
Hedmark Trafikk og omverden Leverandører Avtaler Kunder Tilbud UU Fagforeninger Arbeidsforhold NTP: Vekst i persontransport skal tas med Kollektiv, sykkel og gange Miljømål: Stortinget enige om at kollektivtrafikken som hovedregel skal være fossilfri i 2025 Hedmark Trafikk Kommuner Regionråd SVV, JBV, Opplandstrafikk, NSB, Eier Mål & oppgaver
Nøkkeltall 2015 6.500.000 reisende 700 sjåfører 2 mill. ordinære reisende 4,5 mill. skolereiser 11.500 skoleelever 158 skoler 4700 TT-brukere 700 sjåfører 300 busser i daglig drift over 250 drosjer/mindre kjt 10.241.000 rutekilometer 390.000 bussavganger årlig 1.725 bussavganger daglig 3.184 holdeplasser
Hedmark Trafikk Inntekter Kostnadsfordeling 22 ansatte Budsjett i 2015: 452,6 mill. Inntekter 70 % tilskudd fra HFK 20 % fra grunnskoleskyss 10 % billettsalg Kostnadsfordeling 70 % VGO- og GSK- skyss 20 % ordinære ruter 10 % faste kostnader Inkl. markedsføring og kundesenter 2015 – 2025 Trønderbilene 2016 – 2026 Nettbuss 2012 – 2020 Nettbuss
Er det flere som reiser kollektivt i Hedmark? Rutekilometer 2011 2012 2013 2014 Hamarregionen 3 647 000 3 550 000 3 500 000 3 420 000 Glåldalsregionen 3 143 000 3 838 000 3 988 000 3 987 000 Østerdalen 1 806 000 1 830 000 1 825 000 1 808 000 Åmot og Engerdal 510 000 503 000 541 000 551 000 Trysil 375 000 367 000 500 000 475 000 Sum 9 481 000 10 088 000 10 354 000 10 241 000
Ukentlig oversikt på reiseutvikling
Fordeling av kollektivreisende i Hedmark (31.10.2015) - ordinære reisende
Overordnet for Hedmark Trafikk: Mål: Fordobling av antall reisende innen 2035 Formålsparagraf Visjon Overordnet mål Verdier Overordnet for Hedmark Trafikk: Sikre trygge og gode skoleskyssordninger Sørge for effektive og gode kollektivløsninger Øke kollektivtransportandel
Tiltaksplan 2014 - 2017 Tiltaksplan 2014-2017 Et helhetlig rutetilbud som bygger rundt et stamnett med matelinjer. Stamnettet består av regionbusslinjer og tog mellom byer og tettsteder i fylket, samt kommunikasjoner inn og ut av fylket. Stikkord Regionlinjer Bylinjer Hyppigere frekvens Lengre driftsdøgn Rettere linjer, mer effektiv kjøring FLEX Betalingsløsninger Informasjonsløsninger
Utkast til hovedmål Hedmark Trafikk 2020 Hedmark Trafikk skal: Sørge for effektive og smarte kollektivløsninger Få flere til å reise med oss Være en framoverlent aktør som skaper smartere løsninger for forflytning av befolkningen Være en pådriver for å realisere det grønne skifte i Hedmark Være en attraktiv samarbeidspartner Være en attraktiv arbeidsgiver
Utkast til Tiltaksplan 2018 – 2021 Tilbud til publikum Drivstoffalternativer til buss – alternative transportformer Holdeplasser- og knutepunktutvikling Anbudsplan Lære folk i Hedmark å reise kollektivt
Tilbud til publikum
Drivstoffalternativer buss
Holdeplasser og knutepunkt – ansvar og drift
Viktige betingelser for velfungerende holdeplasser og knutepunkt – Hedmark Trafikk er del av et prosjekt i TØI regi – JBV, ROM, NSB, #Ruter, SKYSS mfl Studert totalt 10 kollektivknutepunkt i 5 fylker; Hamar og Kongsvinger i Hedmark Hamar er tatt ut som et av to knutepunkt for å sees nærmere på i et UU-perspektiv (midler fra Delta – stiftelsen) Samlerapport og Veileder klar i 2016 – nyttig input til Tiltaksplan 2018 – 2021 Følgende er utgangspunkt for undersøkelsen:
Oppstart nye bussanbud Oppstartdatoer nye anbud Hamar regionen: 1. juli 2020 Østerdalen: 1.juli 2025 Glåmdalen: 1. juli 2026
Samarbeid - nøkkelen til framtida Søknad om eksterne midler Kan deler av Hedmark komme inn under «belønningsordningen» Prosjektdeltakelse Kollektivknutepunkt By og stedsutvikling generelt – arealplaner og KOLLEKTIVFELT Elektriske busser Samarbeidspartnere Hedmark fylkeskommune Kommuner og regionråd Statens Vegvesen, JBV, ROM, - utviklingsmidler Opplandstrafikk, NSB, #Ruter, EU (Värmlandstrafik og Dalatrafik) Eidsiva, HIAS, Energiråd Innlandet Brukerforum og Fagforeninger
..Hedmark Trafikk vil lære folk å reise kollektivt.. Takk for oppmerksomheten !