Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS 2017.02.13.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS 2017.02.13."— Utskrift av presentasjonen:

1 Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum
# Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS

2 Forretningsmodell og anskaffelsesstrategi
Operatørene har god erfaring med å håndtere infrastruktur i anbud Infrastruktur overlever som regel anbudsperioder Overdragelse av depot, verksted, vaskehaller, tankeanlegg Bruka av underleverandører til nye etableringer Etablere og drifte anlegg for gassfylling samt etablere, depot, vaskehaller og tankeanlegg Overgang til batteribusser endrer i liten grad på fundamentale forhold Nødvendig infrastruktur må etableres eller kan overdras Depot, verksted, vaskehaller, tankeanlegg, ladesystemer Energi må fortsatt kjøpes og leveres Anskaffelsene kan settes sammen til ett oppdrag Materiell, infrastruktur og busstjenester kan fortsatt være ett oppdrag Ett unntak er etablering og drift av pantografladere i bystrøk Dagens forretningsmodell er godt egnet også for batteribusser

3 Læringspunkter Materiellteknologi
Ulike varianter av klimasystemer om bord kan testes Kvalitet på elektrisk drivlinje over tid og kostnader ved drift Kvalitet på programvare for styring av drivlinjen. Erfaringer fra hybrider tilsier at det påregnes en igangkjøringsperiode hvor drivlinjen optimaliseres og stabiliseres. Pantografladeres egnethet i aktuelt område Integrert løsning for rasjonelle anskaffelser Vognløpsplanlegging med en teknologisk dimensjon Drivlinjer, ladesystemer og vognløp underlegges felles planlegging Erfaring med hva som er optimale og nødvendige snutider i virkelig trafikk Eventuelle krav som bør stilles til materiellfleksibilitet Erfaring med behov for redundans Reservemateriell, ladere Behov for dieselmateriell som redundansmateriell Nødsituasjoner hvor elnettet er nede Svært viktige kontraktuelle erfaringer

4 Annet Leveringstid og evne Omfang som systemtest
Hvis et anbud skal etablere ladere i vei så må tilgjengelig leveringstid hensynta behandlingstiden i hos regulatoriske myndigheter samt ha en utgang. Oppdragsgiver bør ha gjort nødvendige undersøkelser på forhånd slik at usikkerhet og leveringstid reduseres. Leveringstid > 12 mnd. Omfang som systemtest Bør omfatte minimum et helt normalt depot > 2 mill km per år, > 30 busser, > 10 ladepunkter Kontraktsperioden bør ha normal varighet for å samle erfaringer på kontraktsområdet Vi tror at en fullskala systemtest kan gjennomføres i 2020 Å etterspørre rene elbussanbud nå med oppstart før 2019/2020 bør ikke gjøres.

5 Slutt på presentasjon

6 Spørsmål Ruter ønsker å diskutere på dialogkonferansen er blant annet:
 Hva er de viktigste læringspunktene i en systemtest? Dvs hva er de største usikkerheter og risiko knyttet til innfasing av omlag 100 batterielektriske leddbusser i Oslo sentrum i 2020?  Hva må til for at oppstart og drift av rutetilbud med ca 100 elektriske leddbusser i 2020 skal levere et minst like godt tilbud til kundene, som det vi har i dag? o eller er disse bussene/ladesystemene nå så godt utprøvd/testet at Ruter allerede nå kan etterspørre elbusser i ordinære anbud?  Hvilken forretningsmodell bør legges til grunn i testen ‐ dvs hvem skal eie/drifte/vedlikeholde de ulike elementene i elbussens økosystem? Dette også for å sikre: o en test som gir mest mulig relevant læring for mange aktører o tilstrekkelig dynamikk med tanke på rask teknologiutvikling (f.eks. lengde og innretning på kontrakter)  Hvem bør anskaffe busser og infrastruktur til systemtesten? o Bør Ruter gjennomføre separate anskaffelser på elbusser, infrastruktur og busstjenester, eller o bør noen/alle de tre anskaffelsene settes sammen til ett oppdrag?  Hvor stort omfang bør oppdraget ha for å gi verdi som en systemtest? o hvor mange elbusser, antall ladepunkter, antall kjørte km/timer pr år, varighet på kontrakten, etc. trengs for «god nok» erfaring?  Hvordan er markedets forventede leveringsevne og leveringstid i 2018‐20? o Total tid fra tildeling av kontrakt til oppstart av elektrisk rutedrift Deltakerne bes forberede korte presentasjoner (maks 10 min) som tilbakemelding på spørsmålene, og på eventuelle andre relevante problemstillinger. Ruter vil legge ut mulige innholdspunkter til deler av et


Laste ned ppt "Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS 2017.02.13."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google