Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
21. mars 2017

2 Et tankekors fra distriktet!
Distriktet er for stort til at vi klarer å fylle det med busser, og for spredt befolket til at vi klarer å fylle bussene med passasjerer.

3 Et tankekors fra byen! 1/2 mill. reiser i Trondheim daglig 50% med bil
1,2 personer i hver bil Nesten 1 mill. ledige bilseter daglig Dekker reisebehovet til personer

4 Løsningen er kanskje ikke flere kjøretøy, men å utnytte de som allerede er der smartere.

5 Ramme Vi skal tilrettelegge for en opplevelse av en akseptabel tilgjengelighet i hele Trøndelag, i henhold til politisk vedtatte mål og innenfor politisk vedtatte rammer.

6 Visjon for samferdselsområdet
«Ett tilgjengelig Trøndelag» «Med perspektiv mot 2030» «Ett» – for å markere at det er felles for Trøndelag «Tilgjengelig» - fordi begrepet kan inkluderer både vei, bil, buss, tog, samkjøring, nett, app’er, billetter, universalitet, forenkling osv. Forklaring: «Ett» - for at det er felles for hele Trøndelag, «Tilgjengelig» - fordi begrepet kan inkludere både vei, bil, buss, tog, samkjøring, nett, app’er, billetter, universalitet, forenkling osv. «Mot 2030» for å gå lengre enn dagens anbudskontrakter, for å koordinere utløpet med NTP og med et kommende jubileum i Trøndelag i 2030»

7 «Tilgjengelighet gjennom mobilitet og kommunikasjon»
Overordnet strategi «Tilgjengelighet gjennom mobilitet og kommunikasjon» «Ett» – for å markere at det er felles for Trøndelag «Tilgjengelig» - fordi begrepet kan inkluderer både vei, bil, buss, tog, samkjøring, nett, app’er, billetter, universalitet, forenkling osv.

8 Definisjon Mobilitet skal forstås som; «evnen til å utnytte tilgjengelige transporttilbud». Det å tilby mobilitet innebærer dermed både å sørge for best mulig tilgang til ulike transporttilbud og å tilrettelegge for en best mulig evne til å utnytte de. «Ett» – for å markere at det er felles for Trøndelag «Tilgjengelig» - fordi begrepet kan inkluderer både vei, bil, buss, tog, samkjøring, nett, app’er, billetter, universalitet, forenkling osv.

9 Transporttilbudet «Ett» – for å markere at det er felles for Trøndelag
«Tilgjengelig» - fordi begrepet kan inkluderer både vei, bil, buss, tog, samkjøring, nett, app’er, billetter, universalitet, forenkling osv.

10 Transporttilbudet «Intercity» mellom byer og sentra, fort og ofte. Fortrinnsvis med tog eller båt, alternativt med buss. Intercity til/fra småbyer og sentra med eksisterende rutetilbud avklares ifm. regionanbud 2021. «Metro» i og rundt byene, mange og ofte. Med buss foruten i Trondheim, supplert med gåing, sykkel, samkjøring og bildeling. Hvilke byer som skal ha «Metro» avklares ifm. regionanbud 2021. «Taxi» i distriktet, på bestilling. Med buss eller bil, supplert med sykkel og gåing. Fokus på kapasitetsutnyttelse. «Taxi» med bil kan være både tradisjonell taxi, bestillingstransport, samkjørings- og bildelingsløsninger. Form og omfang avklares ifm. regionanbud 2021. Tilgang til transporttilbud

11 Forutsetning 1: «Nett» og mobil
For alle, over alt, alltid!

12 Forutsetning 2: «Mobilitetsportal»
Samle alle transporttilbud i en markedsplass, lett tilgjengelig, lett å benytte og lett å kombinere.

13 Forutsetning 3: «Kryss»
Kryss er steder som fremmer kombinasjon av ulike transportformer.

14 Tiltakene samles i «Trøndelagspakke 1»:
«Intercity», fort og ofte, Trondheim – Steinkjer. «Metro» mange og ofte i Trøndelagsbyene «Taxi» ved bestilling, med buss og bil i distriktet. «Nett», for alle, over alt, alltid. «Portal» til mobilitetsmenyen for Trøndelag. «Kryss» for samkjøring og overgang til kollektivtrafikk, ved sentrale kryss utenom byene i fylket.

15 Situasjonen for sjøtransport
Potensial til å utvikle løsninger i Trøndelag av både regional og global interesse!

16 Strategi for sjøtransport
«…stimulere til utvikling av mer rasjonell og klimavennlig sjøtransport… for i fremtiden å kunne tilby bedre mobilitet langs kysten.»

17 En aktiv rolle i klimarevolusjonen til sjøs
Hybrid- Ferger i 2019 Hurtigbåt på hydrogen i 2024?

18 Strategi for godstransport
Samle kunnskap Etablere en møteplass Utnytte teknologi

19 Prisen på strategien Transporttilbud «I beste fall «I verste fall»
Forklaring «Intercity» Trondheim –Steinkjer 0,- 70 mill. Årlig kostnad for «Intercity»-buss «Metro» i intercity-byene 60 mill. Årlig tilskuddskostnad «Taxi» i hele Trøndelag 285 mill. Årlig kostnad med 1 mill. passasjerer «Nett», for alle, overalt, alltid. 15 mill. 45 mill. Årlig kostnad for utbygging på 10 år «Portal», for hele transporttilbudet 3 mill. 10 mill. Engangs utviklingskostnad «Kryss», spredt på sentrale kryss i fylket 5 mill. Årlig utbyggingskostnad Sum totalt 20 mill. 470 mill. Sum totalt er årlig estimert kostnad eksklusiv kostnad for «Portal», som er en engangskostnad. Tallene må anses å ha meget stor usikkerhet. Hvorvidt det vil bli nødvendig å etablere «Intercity» med buss må avklares med staten, mens form og omfang av «Metro» og «Taxi» avklares ifm. mandatsprosess for regionanbud 2021.

20 Situasjonen på veiområdet
Trøndelag fylkeskommune blir Norges nest største veieier, med km. fylkesvei, 29 tunneler og over bruer. Nesten 900 mill. kr. i årlig drifts- og vedlikeholdsbudsjett og ca. 1,5 mrd. kr. i årlige brutto investeringer. 4 mrd. kr. i samlet etterslep. Etterslepet skyldes både standardheving, nye regelverk og arv fra staten og manglende økonomiske rammer.

21 Strategi for veiområdet
Trøndelag fylkeskommune skal bygge infrastruktur som fremmer ønsket mobilitet. Som Norges nest største veieier skal Trøndelag fylkeskommune utvikle veieierskapet gjennom bedre kunnskap, smart bruk av teknologi og god veieierstyring, med mål om «mer vei for pengene». Trøndelag fylkeskommune skal oppnå bedre balanse mellom ansvar og myndighet innenfor SAMS ved å utvikle kompetanse til å utøve instruksjonsretten mer aktivt.

22 Organisering av samferdselsområdet
Saken skal søke å avklare hva som bør løses internt i fylkesadministrasjonen og hva som kan løses av andre.

23 Prinsipp for organiseringen
Stor Internt Utvikling Eksternt Liten Godt Fungerende marked Dårlig

24 Statens vegvesens rolle på veiområdet
Dagens oppgaver innenfor SAMS videreutvikles i samarbeid mellom partene. Statens vegvesen skal gjennom SAMS ivareta innkjøp og oppfølging av drifts- og vedlikeholdskontrakter på fylkesveiene, basert på mandat fra Trøndelag fylkeskommune. Statens vegvesen skal gjennom SAMS fortsatt ivareta et forsvarlig kontroll og vedlikeholdsregime for fylkeskommunes fergekaier.

25 Administrasjonens rolle på veiområdet
Det anbefales at Trøndelag fylkeskommune skal ha interne prosjektansvarlige, som skal fungere som oppdragsgivere for Statens vegvesens prosjektledere, og gjennom å utøve fylkeskommunens instruksjonsrett sørge for at fylkeskommunen får reell myndighet overfor prosjekter på egne veier, og dermed oppnår balanse mellom ansvar og myndighet på veiområdet.

26 AtBs rolle på kollektivtrafikkområdet
AtB bør gis en klar rolle, med større utviklingspotensial og forutsigbarhet enn de har i Sør-Trøndelag i dag. Rollen bør utvikles i takt med at AtB utvikler sin kompetanse innenfor de aktuelle kollektivområdene og sin forståelse for politiske mål og rammer innenfor områdene.

27 AtBs rolle på kollektivtrafikkområdet
Prosjektleder anbefaler en ambisjon om at AtB på sikt skal ha ansvar for innkjøp av, oppfølging av og utvikling av hele kollektivtilbudet i Trøndelag, og alle systemer og underleveranser knyttet til kollektivtilbudet på buss og trikk. AtB gis ansvar for innkjøp av, oppfølging av og utvikling av hurtigbåt- og fergetilbud som ikke defineres som utviklingsprosjekter, og alle systemer og underleveranser knyttet til disse.

28 AtBs rolle på kollektivtrafikkområdet
AtB skal gjennomføre alle anbudsprosesser i dialog med og basert på mandat fra Trøndelag fylkeskommune. AtBs rolle utvikles ved at selskapet gis 4-årige leveranseavtaler, med tilsvarende budsjett.

29 AtBs rolle på kollektivtrafikkområdet
Prosjektleder anbefaler at AtB ikke overtar ansvar for bestillingstransport før etter første fireårsperiode, når det er utviklet et felles system for bestillingstransport og når AtB har opparbeidet seg tilstrekkelig kompetanse innenfor bestillingstransport.

30 Administrasjonens rolle innenfor mobilitet
Fylkesadministrasjonen gis ansvar for utforming av og innhold i en mobilitetsportal, for bestillingstransport inntil AtB evt. er i stand til å overta oppgaven samt for å utforme mandat for AtBs anbud. Fylkesadministrasjonen gis ansvar for utviklingsprosjekter innenfor ferge og hurtigbåt. Prosjektene søkes løst i samarbeid med regionale samarbeidspartnere, AtB og andre fylkeskommuner.

31 Administrasjonens rolle innenfor mobilitet
Fylkesadministrasjonen gis ansvar for saksbehandling av søknader på skoleskyss og tilrettelagt transport (TT), inkl. innkjøp av TT-tjenester. Fylkesadministrasjonen skal ha ansvar for infrastruktur for kollektivtransporten, inkl. tilrettelegging av nødvendige knutepunkter for ønsket mobilitet. Oppgaven utføres i dialog med kommunene, AtB og evt. andre interessenter.


Laste ned ppt "Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google