Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
HVA STYRER TILDELING AV PLASS I SYKEHJEM?
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Tilsyn med kommunale helse- og omsorgstjenester til voksne personer med psykiske lidelser og samtidig langvarig rusmiddelmisbruk. Seniorrådgiver Arild.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Brukarutval/-råd I.Lovgrunnlag II.Historikk III.Reglement/retningsliner for brukerutval/-råd.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Møre og Romsdal Tema: Pensjonistforbundet som samarbeids- og diskusjonspartner Utvikling i eldreomsorgen sett med «ombudsøyne» Samhandlingsreformen Hvordan.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
LANDSOMFATTENDE TILSYN 2015 TILSYN MED KOMMUNENS HELSE- OG OMSORGSTJENESTER TIL MENNESKER MED UTVIKLINGSHEMMING.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Andøy kommune Pleie og omsorg
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Tomrefjord Pensjonistlag
Preben Aavitsland Samling for kommuneleger,
ROS-analyse.
Helse- og omsorgstjenester
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Krav til sikring av personopplysninger
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Lovstrukturen er basert på prosessen i en byggesak– dvs
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J
Kurs for brukere av KFF-KSS
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
montessoriforbundet, februar 2018
«Færre institusjonsplasser, mer omfattende hjemmetjenester»
HMS © Caritas Norge..
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Data om kommunal innsats innen PSYKISK HELSEARBEID og RUS
Taushetsplikt del 2 Yrkesmessig taushetsplikt 21. mars 2012
Innledning om KFF-KSS.
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Kurs for brukere av KFF-KSS
Kompetanse Pasientsikkerhet Styring og ledelse
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Kurs for brukere av KFF-KSS
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Ledelse og kvalitetsforbedring
Ledelse og kvalitetsforbedring
Bufetats bistandsplikt
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017 Rolf Bjørseth Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017 Pasient- og brukerrettighetsloven og helse- og omsorgstjenesteloven Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten

Pasient- og brukerrettighetsloven og helse- og omsorgstjenesteloven Ny lov fra 1.juli 2016 Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 e Rett til opphold i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester Pasient eller bruker har rett til opphold i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester dersom dette etter en helse- og omsorgsfaglig vurdering er det eneste tilbudet som kan sikre pasienten eller brukeren nødvendige og forsvarlige helse- og omsorgstjenester.

§ 2-7 andre ledd nytt andre punktum: Pasient eller bruker som med forsvarlig hjelp kan bo hjemme i påvente av langtidsopphold i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester, men som oppfyller kriteriene for tildeling av langtidsopphold etter helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 a andre ledd, har rett til vedtak om dette. § 2-7 andre ledd nytt andre punktum: Tilsvarende gjelder for vedtak etter helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 a.

Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 a Kommunens ansvar for tilbud om opphold i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester Kommunen skal gi forskrift med kriterier for tildeling av langtidsopphold i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester. Forskriften skal også omfatte pasienter og brukere som vil være best tjent med langtidsopphold, men hvor kommunen vurderer at vedkommende med forsvarlig hjelp kan bo hjemme i påvente av langtidsopphold. Forskriften skal videre regulere hvordan kommunen skal følge opp pasienter eller brukere som venter på langtidsopphold. Kommunen skal treffe vedtak om kriteriene etter andre ledd er oppfylt. Kommunen skal føre ventelister over pasienter og brukere som venter på langtidsopphold etter andre ledd.

Prop. 99 L Helse- og omsorgstjenesteloven Inntil nasjonale kriterier er på plass, foreslår Helse- og omsorgsdepartementet at den enkelte kommune på bakgrunn av kommunens helhetlige tilbud må gi forskrift med kriterier for tildeling av langtidsopphold i sykehjem eller tilsvarende bolig i kommunen. Pasient eller bruker som med forsvarlig hjelp kan vente på en langtidsplass, men som fyller kommunens kriterier, skal ha rett til vedtak om dette. Kommunene skal etter forslaget føre ventelister over pasienter og brukere som venter på langtidsplass i kommunen. Kommunens forskrift skal også regulere hvordan kommunen skal følge opp personer som står på venteliste.

Prop. 99 L Pasient eller bruker som med forsvarlig hjelp kan vente på en langtidsplass, men som fyller kommunens kriterier, skal ha rett til vedtak om dette. Kommunene skal etter forslaget føre ventelister over pasienter og brukere som venter på langtidsplass i kommunen. Kommunens forskrift skal også regulere hvordan kommunen skal følge opp personer som står på venteliste

Prop. 99 L Dersom opphold i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester er det eneste kommunale tilbudet som etter en helse- og omsorgsfaglig vurdering kan sikre pasienten og brukeren nødvendige og forsvarlige helse- og omsorgstjenester, har pasienten rett til et slikt tilbud. I disse tilfellene må pasienten eller brukeren tildeles plass og kan ikke settes på venteliste.

Prop. 99 L Med «tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester» menes i lovforslaget boliger som er tilpasset for å kunne yte tjenester som dekker beboerens behandlings-, omsorgs- og assistansebehov døgnet rundt. Beboeren må ved hjelp av tilkallingsmuligheter, som for eksempel velferdsteknologiske innretninger, trygghetsalarm, snoralarm eller lignende, kunne få kontakt og bistand fra egnet personell, med tilsvarende responstid som vedkommende ville fått på sykehjem. Tilsyn med pasienten eller brukeren må tilsvare det tilsynet som ville blitt gitt dersom vedkommende hadde vært innlagt på institusjon.

IS-2391 https://helsedirektoratet

Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten iverksatt fra 1.01.2017 Fra høringsnotatet: Ordet ”ansvar” brukes i dagligtalen om flere situasjoner og forhold enn det ansvaret det siktes til i forskriften. Det å føle et ansvar for å utføre en bestemt oppgave er ikke nødvendigvis et ansvar som det knytter seg rettsvirkninger til. Med ansvar siktes det i forskriften til ”rettslig” ansvar. Det er med andre ord snakk om den type ansvar som det knytter seg rettsvirkninger til, som for eksempel erstatningsansvar, straffeansvar- eller reaksjoner fra tilsynsorgan og ikke kun en opplevd følelse av ansvar. Dette rettslige ansvaret vil påligge ledelsen for virksomheten.

Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten Fra høringsnotatet: Etter kommuneloven skal administrasjonssjefen sørge for at regler blir fulgt, og ha ”betryggende kontroll” med administrasjonen, dvs. hele tjenestetilbudet i kommunen, jf. kommuneloven § 23 nr. 2 andre setning.

Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten Fra høringsnotatet: Tilsyn har påvist svikt i oppfyllelse av grunnleggende krav til styring og internkontroll både i de kommunale helse- og omsorgstjenestene og i spesialisthelsetjenesten. Virksomhetene har utfordringer knyttet til oppfyllelse av alle deler av dagens forskrift. Funn som går igjen er: − Mangler og uklarhet knyttet til ansvarsplassering, ledelsesforankring og organisering. Problemer oppstår i grenseflater og overganger med mangelfull samhandling og informasjonsflyt som noen av utslagene

Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten Fra høringsnotatet: − For lite systematisk arbeid med å sikre at medarbeidere har nødvendige fagkunnskaper og kunnskap om virksomhetens arbeidsmåter og rutiner. − Lite systematisk og dårlig ledelsesforankret arbeid med kontinuerlig forbedring gjennom innhenting og vurdering av informasjon om risiko, sårbarhet, uønskede hendelser og andre mangler. − Manglende iverksetting av korrigerende tiltak og manglende oppfølging av tiltakenes effekt Svak evne til å gjennomføre planlagte tiltak. Mye blir planlagt, imens utfordringene med iverksettelse ofte undervurderes.

Ikrafttredelse 1. januar 2017 Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten Ikrafttredelse 1. januar 2017 § 6.Plikten til å planlegge Plikten til å planlegge virksomhetens aktiviteter innebærer følgende oppgaver: a) ha oversikt over og beskrive virksomhetens mål, oppgaver, aktiviteter og organisering. Det skal klart fremgå hvordan ansvar, oppgaver og myndighet er fordelt og hvordan det skal arbeides systematisk for kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet i virksomheten b) innhente tilstrekkelig informasjon og kunnskap til å kunne planlegge og gjennomføre oppgavene c) ha oversikt over relevant regelverk, retningslinjer og veiledere, og planlegge hvordan dette skal gjøres kjent i virksomheten

d) ha oversikt over områder i virksomheten hvor det er risiko for svikt eller mangel på etterlevelse av myndighetskrav og områder hvor det er behov for vesentlig forbedring av kvaliteten på tjenesten og pasient- og brukersikkerheten e) planlegge hvordan risiko som beskrevet i § 6 d kan minimaliseres og særlig legge vekt på risikofaktorer forbundet med samhandling internt og eksternt f) ha oversikt over medarbeideres kompetanse og behov for opplæring g) ha oversikt over avvik, herunder uønskede hendelser, evalueringer, klager, brukererfaringer, statistikk, informasjon og annet som sier noe om virksomheten overholder helse- og omsorgslovgivningen, inkludert om tjenestene er faglig forsvarlige og om virksomheten arbeider systematisk for kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet.