Hvorfor en overgangspakke?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barns læring, voksnes ansvar!
Advertisements

Barnehagen som språkarena
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
EN SYNLIGGJØRING AV UNGDOMSARBEID I PRAKSIS Beskrevet av Kristina Vestveit Nervold Lesja 2.august
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Hva har vi gjort i August? - Vi har blitt kjent med de barna og voksne som har begynt på Regnbuen. - Vi har gått tur og sett hvor alle barna på Regnbuen.
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
Barnets femte leveår Trinn 7. Tema for trinnet Tospråklig og tokulturell oppvekst Kartlegging av språkkompetanse – begge språk Overgang fra barnehage.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
Hvorfor en overgangspakke?. Temaene som dekkes Hvordan sikre en god overgang Samarbeid Kulturmøter Språkarbeid Kartlegging.
Samarbeid mellom skole og barnevern
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
ROS-analyse.
i overgangen fra barnehage til skole
Quiz.
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Bjørnsgård barnehage.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Familieråd En for alle, alle for en
Informasjon om eksamen
Ingerid S. Straume, PhD Akademisk skrivesenter Universitetsbiblioteket
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Foreldremøte i Eikehauge Side. Foreldremøte i Eikehauge Side.
| Kulturmøte og kulturkonfliktar
Ny læreplan… Høst 2017.
«Alle med… Går ikke på bare 123»
Foreldremøte skolestartere 2018
Strategisk plan Forebyggende arbeid barn og unge
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Velkommen til foreldremøte
Siste året i barnehagen
Matematikk på ungdomstrinnet
FORELDREMØTE 27. AUGUST 2018 «Ingen ville vel ønske å leve uten venner, selv om han hadde alle andre goder» Aristoteles.
Mobilisering - borettslag og velforening på Furuset
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Barnehagenorsk Samling 14
Velkommen til foreldremøte
Hvem er vi og hva er oppdraget?
Alt vi deler
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Stafettloggen Handlingsveileder
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Arbeidsprosesser, roller og ansvar
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Autoritativ barnehage
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
Hva er en foreldrekontakt?
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor en overgangspakke?

Temaene som dekkes Hvordan sikre en god overgang Samarbeid Kulturmøter Språkarbeid Kartlegging

Kommune og forskrifter Kommunen Sette fokus på å skape kontinuitet i arbeidet med språk, lesing og skriving i begge institusjonene Forbyggende perspektiv Forskrifter

Læringsinstitusjonene Barnehagen Skolen For å ta vare på begge utdanningsinstitusjonenes særtrekk Mange barnehager og skoler mener dette er et område som kan være utfordrende å samarbeide om

Barneperspektiv Sentralt å utarbeide gode rutiner for samarbeid for å skape sammenheng for barna.

For kunne ta hensyn til og forberede barna på deres fremtid, må barnehagen ha kunnskap om hva barna faktisk vil møte i skolen. For å kunne ta hensyn til barnas fortid, må skolen ha kunnskap om barns tidligere erfaringer fra barnehagen (Brostrøm, 2009, referert i Tidsskrift for nordisk barnehageforskning, 2014, s. 20).

Hva kjennetegner en god overgang? Kontinuitet i læringsprosessen Tiltak må være små og hyppige Balanse mellom lek og struktur Overgangsperioden må bli mer transparent Grensen mellom de to institusjonene må tydeliggjøres og gjøres synlig for barna

Foreldresamarbeid en viktig faktor for å lykkes Gjensidig anerkjennelse og kommunikasjon mellom foreldre, barnehage og skole Møtepunkter Anerkjenne hverandres praksiser At skolen bygger videre på det barnehagen har jobbet med Kunnskap om hvordan barn i denne alderen lærer