Hvorfor en overgangspakke?
Temaene som dekkes Hvordan sikre en god overgang Samarbeid Kulturmøter Språkarbeid Kartlegging
Kommune og forskrifter Kommunen Sette fokus på å skape kontinuitet i arbeidet med språk, lesing og skriving i begge institusjonene Forbyggende perspektiv Forskrifter
Læringsinstitusjonene Barnehagen Skolen For å ta vare på begge utdanningsinstitusjonenes særtrekk Mange barnehager og skoler mener dette er et område som kan være utfordrende å samarbeide om
Barneperspektiv Sentralt å utarbeide gode rutiner for samarbeid for å skape sammenheng for barna.
For kunne ta hensyn til og forberede barna på deres fremtid, må barnehagen ha kunnskap om hva barna faktisk vil møte i skolen. For å kunne ta hensyn til barnas fortid, må skolen ha kunnskap om barns tidligere erfaringer fra barnehagen (Brostrøm, 2009, referert i Tidsskrift for nordisk barnehageforskning, 2014, s. 20).
Hva kjennetegner en god overgang? Kontinuitet i læringsprosessen Tiltak må være små og hyppige Balanse mellom lek og struktur Overgangsperioden må bli mer transparent Grensen mellom de to institusjonene må tydeliggjøres og gjøres synlig for barna
Foreldresamarbeid en viktig faktor for å lykkes Gjensidig anerkjennelse og kommunikasjon mellom foreldre, barnehage og skole Møtepunkter Anerkjenne hverandres praksiser At skolen bygger videre på det barnehagen har jobbet med Kunnskap om hvordan barn i denne alderen lærer