Hvordan forebygge mobbing?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Trygge organisasjoner
Mobbing i barnehagen.
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Hønefoss politistasjon
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Utfordringer på arbeidsplassen
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Barn og unges helse Levanger kommune
Glitre barnehage.
Nulltoleranse for mobbing
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Generelle tiltak og forebygging
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Samarbeid mellom skole og hjem
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
HelART i Ulåsen barnehage
Rammeplanen s. 23 Barnehagen skal fremme positive holdninger som motvirker avvisning, mobbing og vold.
Senter for atferdsforskning
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Handlingsplan mot mobbing
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Handlingsplan mot mobbing
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Seksuelle SMiso Rogaland.
Å høre til – Et lag rundt eleven
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Forebygging og rutiner ved Mobbing
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Mobbing. Mobbing defineres som systematisk vold, fysisk eller psykisk, rettet mot et offer og utført av personer eller grupper Se film: Kan man bli kvitt.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Bli med! Barn.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Håndball mot homohets ”Ytringer kan skade”
Rykkinn skole September 2017
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Åkrahamn vgs 4.september 2017 Program for skolering av elevrådet
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
NTNUs prosedyrer for håndtering av trakasseringssaker
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Psykisk helse.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Forebygge trakassering i PHA
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Velkommen til kurs Utbrenthet
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Psykososialt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte om
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan forebygge mobbing? Mobbing - et felles ansvar! Forebyggende mobbing OMG Mouridsen

Hva er mobbing. Hva er krenkelse. Hva kan være årsaker til mobbing Hva er mobbing? Hva er krenkelse? Hva kan være årsaker til mobbing? Forebygge mobbing – hvor ligger ansvaret? Foreldres rolle i forebyggingsarbeidet Hva sier barna Samarbeid hjem-barnehage Tips/råd og ressurser Forebyggende mobbing OMG Mouridsen

Hva er mobbing ... gjentatt negativ eller «ondsinnet» atferd fra en eller flere rettet mot en elev som har vanskelig for å forsvare seg. Gjentatt erting på en ubehagelig og sårende måte er også mobbing. - Elevundersøkelsen(udir) Ondsinnet Gjentagende Makt ubalanse Forebyggende mobbing OMG Mouridsen

Hva er krenkelse Sårende/negative ord, begreper eller handlinger Tvang til å bli med på, eller bli utsatt for handlinger de ikke ønsker Vold (fysisk, psykisk og seksuell) Hvem definerer hva som er en krenkelse eller hva som er mobbing? Forebyggende mobbing OMG Mouridsen

Hva er årsaken til mobbing Bevisst Ubevisst Ønsket om å heve sin egen status Usikkerhet Utrygghet Ønske om makt Anerkjennelse fra andre (tilhørere/tilskuere) Imiterer Alder/modning Manglende kunnskap om hvordan jeg virker på andre Uvitende om konsekvenser/skadeomfang Imiterer voksne/personer de ser opp til «barn lærer mobbeatferd av foreldre» - artikkel fra høgskolen i Lillehammer Forebyggende mobbing OMG Mouridsen

Hvem har ansvaret for å forebygge? Alle! Barnehagen? (eventuelt hvem) Foreldre? «samfunnet» Kommunen? Andre? …..Selvfølgelig: Sum med sidepersonen Men hva er faren med at alle har ansvaret….det er at ingen tar det Barnekonvensjonen ser på mobbing som et samfunnsproblem, og ikke et skoleproblem Bagatellisering og unnfallenhet hos voksne personer er den største utfordringen i forebyggingsarbeidet Ok så hvis vi som foreldre skal ta vår del av ansvaret, hva gjør vi da Søvn 10-11 timer skole: 5-6 timer per dag, 5 av 7 dager i uken, 38 av 52 uker i året Hvem er mest sammen med barna? Barn er mer hjemme enn i barnehagen (Barn er på skolen ca 1/5 del av sin våkne tid) Forebyggende mobbing OMG Mouridsen

Hva gjør vi? Tydelighet – hva er greit? Foreldre som forbilder Barns selvbilde Foreldre som forbilder: det er ikke så lett for en skole å jobbe med inkludering når barna kommer hjem til «en skal ut» i familieunderholdningen Marker tydelig grenser ved uakseptabel oppførsel Påse at du selv og andre har kompetanse til å håndtere irettesetting og vanskelige samtaler Ha rutiner som sørger for at alle får den informasjon de skal ha Ha rutiner for hvordan konflikter skal håndteres Påse at du selv, andre ledere, verneombud og tillitsvalgte har kompetanse i konflikthåndtering Overhold taushetsplikt om personlige forhold Unngå negativ omtale av ansatte og ledere, ta problemet opp med den det gjelder Hold diskusjoner på et saklig nivå, ikke godta personangrep eller latterliggjøring Sørg for å ha et forum der arbeidsmiljø kan diskuteres Sett det psykososiale arbeidsmiljøet på dagsorden og inkluder mobbing som tema her Arbeid systematisk med helse, miljø og sikkerhet og kartlegg det psykososiale arbeidsmiljøet med jevne mellomrom Ta opp mobbing som tema i medarbeidersamtalene Lag en policy for arbeidsplassen i samarbeid med de ansatte, med utgangspunkt i nulltoleranse for mobbing Forebyggende mobbing OMG Mouridsen

Forebyggende mobbing OMG Mouridsen Barns selvbilde HAR Materiell Status/popularitet KAN Selvtillit + selvfølelse = Selvbildet Ros/skryt Selvtillit ER Anerkjennelse Selvfølelse Ulik tilbakemelding påvirker barn på ulike områder Forebyggende mobbing OMG Mouridsen

Hva gjør vi? Tydelighet – hva er greit? Foreldre som forbilder Barns selvbilde Sensitivisering Marker tydelig grenser ved uakseptabel oppførsel Påse at du selv og andre har kompetanse til å håndtere irettesetting og vanskelige samtaler Ha rutiner som sørger for at alle får den informasjon de skal ha Ha rutiner for hvordan konflikter skal håndteres Påse at du selv, andre ledere, verneombud og tillitsvalgte har kompetanse i konflikthåndtering Overhold taushetsplikt om personlige forhold Unngå negativ omtale av ansatte og ledere, ta problemet opp med den det gjelder Hold diskusjoner på et saklig nivå, ikke godta personangrep eller latterliggjøring Sørg for å ha et forum der arbeidsmiljø kan diskuteres Sett det psykososiale arbeidsmiljøet på dagsorden og inkluder mobbing som tema her Arbeid systematisk med helse, miljø og sikkerhet og kartlegg det psykososiale arbeidsmiljøet med jevne mellomrom Ta opp mobbing som tema i medarbeidersamtalene Lag en policy for arbeidsplassen i samarbeid med de ansatte, med utgangspunkt i nulltoleranse for mobbing Forebyggende mobbing OMG Mouridsen

Jesper juul : rom for familien, Livet i familien, fra lydighet til ansvarlighet (ditt kompetente barn) Gary Chapman (sammen med Ross Campell) ….mellom barn, unge og voksne Forebyggende mobbing OMG Mouridsen

Anerkjennende ord Fysisk berøring Tid for hverandre Gaver Tjenester Jesper juul : rom for familien, Livet i familien, fra lydighet til ansvarlighet (ditt kompetente barn) Gary Chapman (sammen med Ross Campell) ….mellom barn, unge og voksne Gaver Tjenester Forebyggende mobbing OMG Mouridsen

Hva gjør vi? Tydelighet – hva er greit? Foreldre som forbilder Barns selvbilde Sensitivisering Arbeid like mye med mobber som med «offer» Nettverksbygging – blant foreldre TID – ALVOR – HUMOR Vær på barnas arenaer: Online og IRL Marker tydelig grenser ved uakseptabel oppførsel Påse at du selv og andre har kompetanse til å håndtere irettesetting og vanskelige samtaler Ha rutiner som sørger for at alle får den informasjon de skal ha Ha rutiner for hvordan konflikter skal håndteres Påse at du selv, andre ledere, verneombud og tillitsvalgte har kompetanse i konflikthåndtering Overhold taushetsplikt om personlige forhold Unngå negativ omtale av ansatte og ledere, ta problemet opp med den det gjelder Hold diskusjoner på et saklig nivå, ikke godta personangrep eller latterliggjøring Sørg for å ha et forum der arbeidsmiljø kan diskuteres Sett det psykososiale arbeidsmiljøet på dagsorden og inkluder mobbing som tema her Arbeid systematisk med helse, miljø og sikkerhet og kartlegg det psykososiale arbeidsmiljøet med jevne mellomrom Ta opp mobbing som tema i medarbeidersamtalene Lag en policy for arbeidsplassen i samarbeid med de ansatte, med utgangspunkt i nulltoleranse for mobbing Forebyggende mobbing OMG Mouridsen

Hva gjør vi? Hva sier barna? Vær snill forelder/lærer Hjelp barn å få venner Venner står opp for deg Har du venner, trenger du ikke «tøffe» deg Ha aktiviteter hjemme og på skolen. «forskning sier…» Snakk med barna om mobbing, og snakk sammen Vær snill med mobberen Snakk om mobbing på skolen Forebyggende mobbing OMG Mouridsen

Hjem-barnehage samarbeid Ta kontakt med barnehagen/hjemmet Prøv å finn løsninger, ikke fordele skyld Ta opp temaet på formelle arenaer Ta heller en samtale for mye enn en for lite. Rydd i roller og ansvar Forebyggende mobbing OMG Mouridsen

Ressurser Hva sier Udir om mobbing NOU 2015:2 Å høre til Rapport 14/15 Jesper Juul: flere bøker Øyvind Kvello: «oppvekst» og «Barn i Risiko» Gary Chapman: kjærlighetens 5 språk (mellom barn, unge og voksne) Være sammen Barneombudet Jesper juul : rom for familien, Livet i familien, fra lydighet til ansvarlighet (ditt kompetente barn) Gary Chapman (sammen med Ross Campell) ….mellom barn, unge og voksne Forebyggende mobbing OMG Mouridsen

Lykke til! Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv Arnulf Øverland Lykke til! www.omgm.no #SoMe: Omgmouridsen Forebyggende mobbing OMG Mouridsen