Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NTNUs prosedyrer for håndtering av trakasseringssaker

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NTNUs prosedyrer for håndtering av trakasseringssaker"— Utskrift av presentasjonen:

1 NTNUs prosedyrer for håndtering av trakasseringssaker
Instituttledermøte

2 Tema NTNUs policy, prosedyrer og retningslinjer
Håndtering og saksbehandling Kommunikasjon Ansattes og studenters ve og vel er førsteprioritet ved NTNU Råd Spesielt om studenter i praksis

3 NTNU har prosedyrer for håndtering av trakasseringssaker.
NTNUs policy og håndteringsveiledning (klage, varsel og rutiner) – policy’en gjelder både ansatte og studenter ved NTNU. Varsling Arbeidsmiljøloven (gjelder ansatte, studenter ikke omfattet). Etiske retningslinjer for ansatte ved NTNU. NTNU er omfattet av etiske retningslinjer for statstjenesten. NTNUs brosjyre om seksuell trakassering:

4 Saker kan løses En ansatt/student som trakasseres, kan velge å løse saken selv ved å konfrontere motparten. En ansatt/student kan velge å ikke gjøre noe med saken. Velger man å snakke med en leder, kollega, verneombud eller rådgivere bør man være oppmerksom på at disse har plikt til å varsle arbeidsgiver dersom de har mistanke om at noen er utsatt for lovbrudd. Verneombudets rolle. Leders ansvar: fullt forsvarlig arbeidsmiljø/læringsmiljø. Plikt til å undersøke og handle. Akuttsituasjoner: vold/trusler/fare for liv og helse: meld fra til politi.

5 «Det beste er at saken løses på lavest mulig ledelsesnivå»
Dette fritar ikke for plikt til å behandle saken. Husk saksbehandlingsregler: saken skal være forsvarlig opplyst, saklig basert, prinsippet om kontradiksjon. Er saken så alvorlig at den bør meldes videre i linjen? Erfaringsmessig er det særdeles viktig at den som utsettes for trakassering blir hørt og ivaretatt. Kan mange ganger unngå medieeksponering dersom leder tar grep om situasjonen og «skjermer» den/de berørte. Unnlatelsessynder fra arbeidsgiver: straffer seg som regel på sikt. Kan oppfattes som «stilltiende aksept» av uakseptabel adferd. Vanskeligere å ta tak. Når saken er ferdigbehandlet; sørg for at det ikke finnes «løse tråder» man ikke har håndtert og som kan gi grunnlag for kritikk i ettertid. Hvor kan leder søke hjelp: HR, verneombud, HR/HMS-avdelingen…

6 Kommunikasjon Husk taushetsplikt hva angår noens personlige forhold.
Ikke dytt saken nedover: leder har ansvaret for et forsvarlig arbeidsmiljø/studiemiljø. SU-fakultetet har p.t., etter det vi kjenner til, ingen ubehandlede klager eller varsler. Dersom det oppstår saker: «Dette vil bli håndtert i henhold til NTNUs policy». «Vi tar trakasseringssaker svært alvorlig, det skal være trygt å arbeide og studere ved NTNU». «Personalsaker er underlagt taushetsplikt, og vil bli håndtert i henhold til interne retningslinjer». Følg opp den/de som trakasserer, ikke slipp saken selv om arbeidsgiver har valgt reaksjonsform. Tjenstlig tilrettevisning med advarsel. Ordensstraff. Varsel om oppsigelse. Varsel om avskjed/suspensjon (alvorligste forhold). Oppfølgingsplan; overholder den ansatte de påleggene som er gitt?

7 Ansatte og studenters ve og vel er førsteprioritet ved NTNU
Dette handler i høyeste grad om omdømme. Ansatte er representanter for NTNU: krav og forventninger til adferd. Gjelder også skriftlig kommunikasjon. Vi skal være godt forberedt på hvordan vi håndterer situasjoner hvor ansatte misbruker sin autoritet. Hvorfor kommer enkelte saker så uheldig ut?: «Omdømme er viktig for oss, vi kommer tilbake til saken over sommeren» (UiS/Langelandsaken). «Studenter klaget på uakseptabel oppførsel i ti år før UiB-foreleser fikk ordensstraff. / Jeg kan bare be om unnskyldning på vegne av UiB, sier rektor». «En del arbeidsmiljøer ikke er modne for å diskutere seksuell trakassering» (NTNU). Hva vi kommuniserer utad er viktig i forhold til at det skal oppleves trygt å varsle, samt at det ikke skal hefte tvil hvor NTNU står i disse sakene.

8 Råd Ta en prat internt om dette.
Fortell om policy, håndtering/saksbehandling og etiske retningslinjer etc. Minne om aktivitetsplikten dersom det er mistanke om at noen er utsatt for et lovbrudd. Rådførende for ansatte er tillitsvalgte, BHT og Arbeidstilsynet. Disse har alle taushetsplikt. Leder har undersøkelses- og handlingsplikt. Ha jevnlige møter med verneombud.

9 Studenter i praksis – spesielt om disse
Praksisansvarlig Skikkethetsvurdering Avtaler med praksisenhetene

10 Behov eller ønsker?


Laste ned ppt "NTNUs prosedyrer for håndtering av trakasseringssaker"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google