Hvordan skrive egne dilemma

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitet på digitale tjenester
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Medlemsnettet Foreløpig må dere taste inn hele adressen. Direkte link kommer snart.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Media håndtering og kommunikasjon
Mestring og forebygging av depresjon
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
GROW modellen.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Hva er Fronter.
Hvordan skrive en god utredning?
Avdeling for sosionomutdanning
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Februar 2015.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Velkommen til arbeidsstue. Program for arbeidsstua Gjennomgang- Hva må vi tenke på når vi skriver for web? Emnesidene- hva kan vi endre? Hva menes med.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Møte i nettverk for informasjonssikkerhet - NIFS
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Verktøy for å kartlegge holdninger
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Roede-kurslederen på Facebook
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Invitasjon til Helt sjef!
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Enkel brukerveiledning
Mari Vestre Charlotte Lindberg Johan Englund Difi
i Word 5 nye måter å jobbe på
Kom i gang med programmering!
Personvernrutiner i Attac for regionalledd
Tips og triks Slide slettes!
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Tips og triks Slide slettes!
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan skrive egne dilemma Dilemmatrening - informasjonssikkerhet

Hvorfor dilemmatrening Fleksibelt Virksomheten Målgruppen Tidsbruk Gir eierskap til problemstillingene Overførbar kunnskap Engasjerer Kan utvides og oppdateres Refleksjon kan føre til adferdsendring Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT Hva er et dilemma ? Inneholde avveining mellom K, I og T Begge løsninger må ha fordeler og ulemper Ingen fasit Åpne for diskusjon Lett å gå i fella med å lage en problemstilling som har en «fasit». Må tenke over hvilke problemstillinger man ønsker å diskutere Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT Oppgave Lag en liste over tema som kan være aktuelle for dilemmaer i deres virksomheter Hva kan være aktuelle tema for et dilemma? Bruk av private skytjenester (lagre et dokument i Dropbox for å jobbe på hytta) Viderebruk av data Tilgang for eksterne programmerere/konsulenter *Ca 10 minutt til å lage listen, rask gjennomgang av liste etterpå. Spør hvorfor de har valgt akkurat disse temaene. Direktoratet for forvaltning og IKT

Hvordan bør et dilemma utformes? Gjenkjennelig historie (gjerne også privat) Enkel historie uten unødvendige detaljer En (og bare en) problemstilling pr dilemma Engasjerende Ikke fasitsvar Humor? Minstekrav – historien må få plass på mindre enn en A4-side. Er det mer enn dette, så er det garantert for langt til at du klarer å få noen gode diskusjoner. Vær forsiktig med historier som treffer for nær faktiske hendelser i virksomheten. Ansatte kan da sitte med følelsen «det er jo meg de diskuterer». Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT Oppgave Lag en kort brukerhistorie for å presentere dilemmaet Det å lage en god historie er ikke gjort så raskt. Den trenger å pusses og men bør få flere til å lese gjennom den. Historien er avgjørende for at diskusjonen blir god. Detaljer som er unødvendige eller feil er ofte svært forstyrrende. Få utenforstående til å lese gjennom historien. Ikke vær redd for å kutte ned. Bruk av fiktive/morsomme navn på personer og arbeidsplasser? (Ikke så morsomt at det blir useriøst..) Her skal det bare være historien – ikke tenk på noe avsluttende spørsmål. Det kommer vi tilbake til. *20 min til å skrive historien Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT Diskusjonsspørsmål Skal få diskusjonen inn på rett spor Åpne for flere svar Ikke ja/nei Difi har valgt å formulere problemstillingene som en mer generell problemstilling. Andre som har laget dilemmaer har valgt å formulere dem som at en spesifikk person diskuterer med en eller flere andre i en bestemt situasjon. Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT Hvordan kan han egentlig bruke e-post i sin arbeidshverdag og samtidig ivareta informasjonssikkerheten? Kan hun være sikker på at det er riktig person som ringer? Og er det egentlig så farlig om feil person får denne informasjonen? Hvordan kan reglene utformes for å ivareta informasjonssikkerheten best mulig, samtidig som de ansatte får gjort jobben sin på en effektiv og god måte? Generelle eksempler på diskusjonsspørsmål Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT Oppgave Formuler et kort diskusjonsspørsmål til historien dere har skrevet. Hvor åpent eller konkret bør det være? Hvordan skal spørsmålet få deltakerne til å diskutere de riktige problemstillingene? *Skrive opp spørsmålene på flip-over *Stille spørsmål til deltakerne om hva de ønsker å oppnå med spørsmålet de har laget. 15 min til å lage spørsmål 15 på gjennomgang Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT Læringspunkter Sikre at de «riktige» problemstillingene blir diskutert Hjelpe diskusjonen videre Ofte har man en tanke om hva det er man ønsker at deltakerne skal lære/diskutere. Må sette ord på dette slik at den som leder dilemmatreningen kan bruke det både som en sjekkliste og som hjelpemiddel for å drive diskusjonen videre. Et typisk læringspunkt for disse dilemmaene er balansen mellom K, I og T. Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT Alle sider av informasjonssikkerhet (konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet) må vurderes. Deltagerne må vurdere hensynene bak kravene. For å få de ansatte til å følge kravene er det viktig at de forstår hvorfor kravene er innført. Det er viktig å huske på at fysisk sikkerhet og adgangskontroll påvirker informasjonssikkerheten. Krav til adgangskontroll må være praktiske i arbeidshverdagen. For mange eller for strenge sikkerhetstiltak kan føre til at de ansatte omgår kravene. Det kan være hensiktsmessig å differensiere mellom hvem som får tilgang til hvilke deler av lokalet. Læringspunkter for et av dilemmaene i grunnpakken Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT Oppgave Lag læringspunkter for dilemmaet ditt 15 minutt til å lage læringspunkter 15 minutt for gjennomgang Direktoratet for forvaltning og IKT

Kontaktinformasjon infosikkerhet@difi.no http://infosikkerhet.difi.no http://internkontroll.infosikkerhet.difi.no