Profesjonsstudiet i medisin ved NTNU Ny studiemodell nord i Trøndelag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsutvalg for tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og.
Advertisements

Samarbeidsutvalget mellom Helse NT og KS i NT Oppnevnt av styret i KS Nord Tr.lag og styret i Helse Nord Trøndelag, 21. desember 2005.
Hjertelig velkommen til medisinstudiet på DMF ved NTNU og til St
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Budsjett 2004 Krav om balanse innen utgangen av 2004 Forbedre nettoresultatet med mellom millioner Kan bli nødvendig å nedbemanne med.
Til det bedre? Innlegg på Samarbeidskonferansen 7. Februar 2007 Arne Flaat.
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
5.og 6.studieår i ny studieplan
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Undervisningsenheter Institutt for samfunnsmedisin har ansvaret for undervisning på medisinstudiet, doktorgradsprogrammet og et masterprogram i klinisk.
Regionalt brukerutvalg opplæringsdag Januar 2016 Stig A. Slørdahl.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
Hva har sykehusbygg blitt og vegen videre v/direktør Ann Elisabeth Wedø Sykehusbygg HF.
Sjukehuset Nordmøre og Romsdal Viktig for næringslivet! Frokostmøte Sunndalsøra, 11.februar Bjørn Remen, prosjektdirektør.
 Revmatologisk fagfelt ble omorganisert til en felles enhet i Helse Nord -Trøndelag HF fra  Gjennomgående ledelse som primært jobber på Sykehuset.
Framtidas legeutdanning i Nord-Norge Status revisjon studieplan per 2016 Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2016 Inger Njølstad Prodekan utdanning medisin.
1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Regionalt standardisert pasientforløp Malignt melanom
Det medisinske fakultet
Strategisk Helseplan for Fjellregionen
Helse og utdanning FSTL Høstmøte Trondheim, 17. oktober 2016 Hilde Grimstad Prodekan, professor Det medisinske fakultet NTNU.
Ingela Enmarker og Siri Andreassen Devik Steinkjer 23. november 2016
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
Samarbeid om kunnskapsoverføring, forskning og fagutvikling
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Det integrerte universitetssykehuset
Intensiv habilitering Søknad om regional funksjon fra HMR
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Oppsummering dialogmøter INB våren 2017
BUDSJETT 2017.
Intensiv habilitering Søknad om regional funksjon fra HMR
Avtalespesialister i Møre og Romsdal
Brukere for bedre helse
Hjertelig velkommen til utdanningsseminar for Nord 2017
Strategi for Nord universitet 2020
IE - Samlokalisering Allmøte 25. september 2017
Ved Reidar Hole, fagdirektør Elise Solheim, samhandlingsleder
Integrering av Ambulanse Midt-Norge Forprosjektrapport
Innherred Medisinske Forum inviterer til
Fagråd digital samhandling Sør-Trøndelag
Regionalisering i NAV Erfaringer
Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J
Prosjektleder for innføring av ny modell i alle helseregioner
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Ambulansetjenesten i Midt-Norge
Hva fungerer og hva fungerer ikke?
Status og ny utstilling
NAV-veiledere i vid. skole
Nytt sikkerhetsbygg, St. Olavs hospital Konseptrapport
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Planer for et nytt Trøndelagsarkiv
Besøk ved det medisinske fakultet
Modell av ferdig bygg Strategisamlinga
Presentasjonsmøte nytt dekanat
SAMBRUKSPLAN 25. des
Velkommen til infomøte om desentralisert lærerutdanning i Nord-Troms
Det er nok best at alle styrer med sitt…
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Program for folkehelsearbeid i Trøndelag Planlegge tiltak
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Fylkesmannens oppgaver LIS 1 og LIS 3
STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Fremdrift: Status:
Utskrift av presentasjonen:

Profesjonsstudiet i medisin ved NTNU Ny studiemodell nord i Trøndelag Fakultetsstyremøte Bårdshaug, 8. desember 2016 Prodekan Hilde Grimstad Det medisinske fakultet NTNU OK

Nye studenter, nye muligheter 15 flere studenter per studieår fra høst 2016 Levanger Inspirert av Stig, Tromsø og internasjonalt. Veldig lokalt og internasjonalt. Integrasjon med universitetssykehuset i TRD Fagmiljøet i Levanger: HUNT

Ny studiemodell nord i Trøndelag: HNT og kommunehelsetjenesten i NT fra 2018? Oppfylle samfunnsoppdraget Pasientenes helsetjeneste – nærhet og helhet Pasientnær utdanning (jmf. «Vanishing patient syndrome») Rekruttere og beholde kompetanse i helsetjenesten i Nord-Trøndelag Synergi med spesialistutdanningen av leger i HFene Forutsetning: Samme læringsmål, felles eksamen og lik sluttkompetanse som øvrig legeutdanning ved NTNU Nybrottsarbeid og innovasjon Driver for utvikling av innovativ undervisning og universitetspedagogikk Kan komme alle studenter til gode Representerer en framtidsrettet løsning med overføringsverdi På sikt: Møre og Romsdal

Ny studiemodell nord i Trøndelag Dagens studentforløp ved NTNU Stadium I – Basalfag og LPK (Lege-Pasientkurs) Stadium II – Kunnskaper og ferdigheter i klinisk sykehusmedisin, uketjeneste på St. Olavs H, inn- og utveksling i engelsk semester Stadium III – 5. år - Hovedoppgave og 16 u praksis i lokalsykehus 6. år - Samfunns- og miljømedisin, 6 u praksis i kommunehelsetjenesten 3. og 4. studieår: Lokalsykehus i Nord-Trøndelag 5. studieår: Utplassering og hovedoppgave 6. studieår: Samfunnsmedisin og organrettet sykdomslære (uavklart) Stadium I Stadium II Stadium III 1. studieår 2. studieår 3. studieår 4. studieår 5. studieår 6. studieår Trondheim Nord-Trøndelag Nord-Trøndelag/ Nord- Trøndelag/ Trondheim?

Styring og prosjektorganisering Prosjekteier DMF, prodekan Styringsgruppe Prosjektgruppe Evt. arbeidsgrupper Referansegrupper

Styring og prosjektorganisering Sammensetning styringsgruppen 1-2 møter i semesteret Rolle Navn Dekan, Det medisinske fakultet, NTNU Bjørn Gustafsson Direktør, Helse Nord-Trøndelag HF Torbjørn Aas Direktør, Helse Midt-Norge RHF Stig Slørdahl (vara Anne Katarina Cartfjord) St. Olavs Hospital v/forskningsdirektør Petter Aadahl KS Nord-Trøndelag ved kommuneregionene Ragnhild Aunsmo Fylkeslegen Nord -Trøndelag Marit Dypdahl Kverkild Studentrepresentant, stud.med. Even Holth Rustad

Styring og prosjektorganisering Prosjektledelsen Operativ enhet, møtes hver uke Rolle Navn Prosjektleder, DMF Børge Lillebo Prosjektkoordinator (HNT ?) Prosjektrådgiver, DMF Thea Sofie Melhuus Hojem

Prosjektgruppen Rolle Navn Prosjekteier, prodekan DMF Hilde Grimstad Prosjektleder, DMF Børge Lillebo Prosjektkoordinator Prosjektrådgiver Thea S. M. Hojem Vitenskapelig ansatte, Levanger Tom-Harald Edna (kir.) Eivor Laugsand (kir.) Marte Kvello-Alme (psyk.) Thor Naustdal (indremed.) Forskningsavdelingen HNT, fagsjef Paul Georg Skogen (fagsjef) Bodil Landstad (forskningssjef) Studieprogramleder medisin, DMF Ivar Skjåk Nordrum HUNT Jostein Holmen Fastlege/primærhelsetjenesten HNT (praksiskonsulent) Bergljot P. Kolkmeier Studentrepresentant, stud. med. NTNU Erlend Frøland og Thomas Reese Husk årsleder/semesterkoordinator. Studieledergruppen

Styring og prosjektorganisering Referansegrupper Arena Gruppe Helse Nord-Trøndelag HF Fag- og forskningsgruppen Helse Nord-Trøndelag Fakultetsledermøte DMF Fakultetsledelsen, instituttledelsen og studenttillitsvalgt Studieledermøte medisin, DMF Studieprogramleder medisin, årsledere og studiekonsulenter Regionalt utdanningssenter for spesialistutdanning for leger Spesialistutdanning for leger Studenter Brukere

Framdrift og milepæler Aktivitet V-16 H-16 V-17 H-17 V-18 H-18 Etablere prosjektgruppen   Mulighetsstudie Innen 15.12.16 Hovedprosjekt  Oppstart ny studiemodell Produksjonsfase (eLæring) Formell prosess for ny studiemodell Avklare formelle krav Utvikling av studieprogramløp Studiemodell beskrevet (oktober). Emner på Nett (frist 15. nov ) Drift Studentene velger Første kull studenter starter

Status og framdrift Høsten 2016: Etablert prosjektgruppe for mulighetsstudie og evt hovedprosjekt Mulighetsstudie for en ny studiemodell i nært samarbeid med HNT HF og øvrig helsetjeneste i Nord-Trøndelag (leveres 15. desember) Styringsgruppemøte 6. januar 2017 Våren 2017: Evt oppstart hovedprosjekt Utrede, utarbeide og etablere ny studiemodell for regional medisinutdanning nord i Trøndelag Studieplan for en regional legeutdanning Formell prosess for etableringen Implementeringsplan Plan for videre drift av læremidler

Er utdanning av leger nord i Trøndelag mulig? Krav Lov/forskrift (nasjonalt/NTNU) Medisinstudiet Læringsmål Undervisning Muligheter Læringsarenaer Aktivitet Kompetanse https://www.ntnu.no/studier/cmed https://hnt.no/helsefaglig

Læringsarenaer Kommunehelsetjenesten Helse Nord-Trøndelag Interkommunale legevakter, helsestasjoner, sykehjem/hjemmesykepleie, legevakter, fastlegekontorer og rus, skolehelse, fengsel, migrasjon Rehabilitering Utdanningsinstitusjoner HUNT Helse Nord-Trøndelag Sykehus, DPS, desentraliserte polikliniske tjenester i somatikk og psykiatri, DMS, avtalespesialister, ambulansetjeneste og satelittdialyse

Aktivitet Helse Nord-Trøndelag Primærhelsetjenesten Kvantitative data fra HNT Innleggelser Poliklinikk Diagnosegrupper Bildediagnostikk Prosedyrer Primærhelsetjenesten Fastleger, offentlige legestillinger, legevakt, DMS

Kompetanse Medisinsk Vitenskapelig Pedagogisk https://hnt.no/ Medisinsk Robuste miljø i de store fagområdene Vitenskapelig Robuste forskningsmiljø tilknyttet HUNT og HNT Pedagogisk Formell pedagogisk kompetanse lite utbredt blant legene

Nærhet til Trondheim Eksperter i Team (3 u) TverrSam (2 d) Eksamen Undervisning i utvalgte medisinske fagområder? Trondheim Stjørdal Levanger Verdal Steinkjer Namsos

Annen pedagogisk modell?

Studenter Finnmarksmodellen har ikke hatt rekrutteringsproblemer Prosjektgruppa har ikke gjort rekrutteringstiltak foreløpig

Er utdanning av leger i Nord-Trøndelag mulig? Ja, fordi: Pasientene og helsetjenestene i N-Trl er representative for kompetansen studentene skal oppnå Helsetjenesten i N-Trl har læringsarenaer og omfang av helsetjenestene kan gi studentene rikelig med relevante erfaringer Robuste kliniske og vitenskapelige fagmiljø for mest omfattende studiedelene Nærheten til Trondheim muliggjør transport i tilfeller der læringsmål kun kan oppnås i Trondheim

Ressursbehov Personell Sykehusstillinger Stillinger i primærhelsetjenesten Vitenskapelige stillinger Timekjøp av avtalespesialister Undervisningsledelse og -administrasjon (Årsledere undervisningsenhetsledere?) Undervisningslokaler/-infrastruktur/-utstyr Lesesal/studentområder. Ferdighetssenter? Helikopterbygget ved Sykehuset Levanger? Bolig/pendling (ved opphold andre steder)? OBS! Studiemodell i Nord-Trøndelag mer omfattende enn i Finnmark! (Finnmark – Undervisningsrelaterte kostnader: 11 millioner. Klinikkrelaterte kostnader: 14 millioner)

Økonomi Basisfinansiering av 15 nye studieplasser til NTNU Lite ekstra til DMF Får ekstra overføringer 2 år etter studiepoengene er avlagt Basisfinansiering til HMN ikke økt etter 15 nye medisinstudenter HMN overfører 2 mill til HNT for 2017, med en opptrapping videre DMF bygge opp aktivitet i forkant av økte overføringer