Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oppsummering dialogmøter INB våren 2017

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oppsummering dialogmøter INB våren 2017"— Utskrift av presentasjonen:

1 Oppsummering dialogmøter INB våren 2017

2 Saker Studentenes kvarter Informasjonsaker fra instituttleder
Vårens dialogmøter og stillingsmøte INB fra høsten 2017 Eksterne representanter i ledergruppa Eventuelt

3 Informasjonssaker fra instituttleder

4 Sendte søknader pr 26.04.17 Row Labels BEDRE HELSE BEHANDLING HELSEVEL
Utdanningsmidler Grand Total HMN Fysioterapi NFR – tematiske satsninger Bevegelse slag geriatri Ergoterapi Helseinformatikk Ortopedi og revmatologi Øre-nese-hals kjeve øye

5 Medisinstudiet: Studiemodell Nord Trøndelag
Studieløp for legeutdanning i Nord-Trøndelag vedtatt i Fakultetsstyret 15.mars 2017 De to første årene gjennomføres på Campus Øya, resterende gjennomføres i Nord Trøndelag Gjelder 15 studenter fra høsten 2018 Alle 135 studenter ved medisinstudiet NTNU (120 stk Campus Øya og 15 stk Nord Trøndelag) skal ha samme læringsmål, samme eksamen og samme PBL-oppgaver. Studieprogramleder og dekan har fått tilbakemelding om for lite informasjon til undervisere og bekymring for kvaliteten i et studieløp i Nord-Trøndelag Kostnader tilknyttet studiemodell Nord Trøndelag

6 Klinisk undervisning i medisinstudiet Møte klinikkledelse St
Klinisk undervisning i medisinstudiet Møte klinikkledelse St. Olavs og instituttledelse og fakultetsledelse NTNU Mål; se hvordan klinisk undervisning kan bli bedre 30 undervisningsenheter og 34 fag har uketjeneste Utgangspunkt i rapport om gjennomgang av uketjeneste (Maria Radke) Forelesninger er i varierende grad koordinert med pasientmøter i uketjenester Behov for å integrere uketjenesten bedre med sykehusets aktivitet Økt behov for bruk at polikliniske pasienter og dagpasienter Behov for klinisk undervisning også rettet mot primærhelsetjenesten

7 Gode eksempler på gjennomføring av uketjeneste
Rune Wiseth - Hjertemedisin Tore Amundsen- Lungemedisin Stine Gundrosen- simulatorsenteret Jon Olav Drogset –ortopedi Lars Petter Bjørnsen – akutmottaket Bjørge Lillebo - Longitudinal integrated Clerk-ship

8 Klinisk undervisning i medisinerstudie -framover
Fokus på utvikling av nye modeller for praksisundervisning Simulatortrening (Stine Gundrosen) Longitudinal integrated Clerk-ship (Børge Lillebo) Ting å tenke på i forhold til fremtidig undervisning Utdanning av generalister vs spesialister Tverrprofesjonalitet God logistikk Større fokus på hva studentene har lært og ikke bare på undervisning Ledelsen på MH fakultet og sykehusledelse skal sette seg sammen og se på hvordan organisasjonen kan jobbes sammen for å få til god organisering og gjennomføring av klinisk undervisning i sykehuset.

9 Utvikling av generiske emner under fellesemneordning-
Forslag til generiske tema Innovasjon og entreprenørskap Etikk og verdibasert praksis Fag og teknologi Fagpolitikk og systemforståelse Ledelse og organisasjon Relasjoner og kommunikasjon Tverrfaglig samhandling Medborgerskap

10 Utvikling av generiske emner under fellesemneordning- spørsmål
Hvilke generiske tematikker mener studieområdeforvalterne bør være gjeldende for sitt studieområde? I valget av generiske tematikker for deres studieområde, har dere innspill på generiske tematikker som ikke finnes på listen, men som dere mener bør være representert? I så fall, hvilke? Er forslagene til overordnede læringsutbyttebeskrivelser for de aktuelle tematikkene dekkende, eller har dere forslag til konkrete endringer? Dersom dere har innspill på nye generiske tematikker ber vi om at disse også beskrives i form av overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Anser dere generelt at de foreslåtte tematikkene er tjenlige ut fra et overordnet perspektiv (som felles NTNU-tematikker) og ut fra hensynet til studieområde- og programmessig tilpasning? Hvor mange generiske tematikker (og områdeemner) ser dere at det vil være behov for innenfor deres studieområde? Hvilke programmer kan disse tilordnes? Vi minner om at det i utgangspunktet ligger en forutsetning om 1–4 områdeemner pr. studieområde i den vedtatte ordningen.

11 Hva skjer videre? Innspill fakultet 03.05.2017
Gjennomgang av forslagene Harmonisering av utforming av generelle tematikker og læringsutbyttebeskrivelser Implementering studieåret

12 Utvikling av INB sin strategi
Instituttets ambisjoner og forutsetninger for å nå målene Analyse av viktige samarbeidspartnere og forventninger Merverdi av fusjonen og andre endringer Hovedoverskrifter med klare mål og konkrete tiltak Utdanning og læringsmiljø Forskning Innovasjon og nyskapning Formidling og kommunikasjon Ledelse, medvirkning og ressurser

13 INB satsingsområder 2017-2018 Samarbeidsprosjekt med Kavliinstituttet
Regenerativ nevrovitenskap Helseinformatikk og velferdsteknologi Gjennomgang av instituttets laboratorieressurser Utvikling av BOA portefølje Tungasletta Utvikling og faglig integrering av studieportefølje

14 Strategiske mål Utdanning og læringsmiljø Forskning
M1. Utdanne og aktivt lærende helsepersonell som kan jobbe i tverrfaglige team M2. Sikre høy kvalitet i utdanning av bachelor- og master-studenter M3. Sørge for høy kvalitet og god gjennomføring av phd stud. og forskerlinjestudenter M4. Er vi rustet til å møte morgendagense behov Forskning M1. Bygge gode, robuste forskningsmiljøer M2. Øke andel NFR- og EU prosjekter M3. Få fram flere stjernekandidater og toppforskere M4. Etablere forskningsportefølje på tvers av fagmiljø i instituttet M5. Bygge internasjonale nettverk M6. Ivaretakelse enkeltforskere/enkeltpersoner med faglige nettverk

15 Strategiske mål Innovasjon og nyskapning Formidling og kommunikasjon
M1. Øke antallet og videreutvikle innovasjonsprosjekt innen produkt- M2. og tjenesteinnovasjon mer aktiv/konkret ordlyd…. Formidling og kommunikasjon M1. Markedsføre INBs aktiviteter gjennom en god nettside M2. Formidle instituttets forskningsaktivitet og undervisning til forskere, helsepersonell, studenter og befolkningen for øvrig

16 Strategiske mål Ledelse, medvirkning og ressurser
M1. Etablere ny ledelses- og medbestemmelses-struktur for INB M2. Etablere prosjekt for integrasjon av profesjonsutdanningene M3. Etablere karriereplaner for vitenskapelig tilsatte og ansatte i utdannings og rekrtutteringstillinger *phd og postdoc M4. Videreutvikle et tidsriktig og kompetent administrativt støtteapparat M5. Utvikle en felles laboratoriefunksjon med et kompetent teknisk personale

17 Gjennomførte møter ØNH, øye og kjeve Nevrologi og nevrokirurgi GeMS
Fysikalsk medisin og rehabilitering Ortopedi og revmatologi Profesjonsutdanningene: audiologi, ergoterapi, fysioterapi

18 Hovedpunkter til oppfølging ØNH, øye og kjeve
Felles dialog StOlav/INB om felles infrastruktur i klinikk og bedre bruk forskningssykepleiere/prosjektstøtte Nettverksbygging og oppfølging av strategiske samarbeidspartnere. Kjeve: avklaring rundt behov: forskning og undervisning Faglig integrasjon med audiologi Kartlegge mulige samarbeidsområder på tvers av institutt og fakultet (EVU) Tilknytning forskerlinjestudenter HR-saker og talentoppfølging

19 Hovedpunkter til oppfølging Nevrologi og nevrokirurgi
I samarbeid mellom klinikk/institutt vurdere fremtidige stillingsressurser til forskning Fagenheten savner arenaer for utvikling av nye prosjekt, samhandling og idéskaping Fagenheten vurderer etablering av faglig og sosialt forum for sine Ph.d. og forskerlinjestudenter HR-saker og talentoppfølging

20 Hovedpunkter til oppfølging GEMS
Faglig integrasjon med profesjonsutdanningene Undervisningsressurser til Bevegelsesvitenskap Velferdsteknologi nytt satsningsområde Felles infrastruktur klinikk/institutt (geriatri og slag) Avklare laboratoriefasiliteter i Granåsen (OLT) «Gullkortsatsning» - mulighetsrom og forpliktelser? HR-saker og talentoppfølging

21 Hovedpunkter til oppfølging Fysikalsk medisin og rehabilitering
Vurdere fagenhetstilknytning Møte med TDI gruppa for avklaringer HR-saker og talentoppfølging

22 Hovedpunkter til oppfølging Ortopedi og revmatologi
Ønsker at noen tar PBL IA høsten 2017 Vurdere helhetlig stillingssammensetning ved revmatologi Instituttet initierer dialog med avdelingssjef Revmatologisk avd. vedrørende samarbeid innen forskning og utdanning HR saker og talentoppfølging Ortopedi

23 Hovedpunkter til oppfølging Profesjonsutdanningene
Undervisningsregnskapet Generasjonsskifte og turnover Integrasjonsprosjekter og undervisningskvalitet HR-saker og talentoppfølging

24 Egne møter/prosesser med
Helseinformatikk Velferdsteknologi Laboratoriene

25 Hovedpunkter til oppfølging – INB
Konsekvenser av desentralisert medisinutdanning for INB Hvordan ivareta utvikling av utdanning på fagenhetsnivå Hvordan bli tydeligere på ønsket utvikling av undervisningsform, metode og kvalitet Fare for økt byråkratisering rundt medisinstudiet Veileder- og prosjektlederopplæring Erstatning for aktivitetsrapporten/oversikt over egen aktivitet Statistisk kompetanse

26 Plan for høstens dialogmøter
Perioden 23/10-10/11 Form, hvem som skal inviteres, må avklares Hovedtema er undervisning

27 INB høsten 2017 Alle vitenskapelig og teknisk ansatte skal ha tilhørighet til en fagenhet

28 Ukentlige ledermøter Instituttleder Kontorsjef Nestleder forskning
Nestleder medisin EVU Nestleder bachelor master

29 Operativ ledergruppe (månedlige møter)
Fagenhetsledere: Bevegelse Ortoped/revma Nevro/kir. ØNH/Øye/kjeve Profesjonsutd. Studentrepresentanter Instituttleder Kontorsjef Nestleder forskning Nestleder medisin & EVU Nestleder bachelor & master

30 Utvidet ledergruppe/evt råd – strategisk, 2 ganger per semester
Fagenhetsledere: Bevegelse Ortoped/revma Nevro/kir. ØNH/Øye Profesjonsutd. 2 Studentrepresentanter Instituttleder Kontorsjef Nestleder forskning Nestleder medisin EVU Nestleder bachelor master 2 valgte fast vitenskapelig ansatte Valgt midlertidig vitenskapelig ansatte Valgt adm/tekn ansatt 2 eksterne representanter Helseinformatikk og velferdsteknologi SenTIF Labber

31 Eksterne representanter i utvidet ledergruppe
Kommunehelsetjeneste Spesialisthelsetjeneste Andre aktører?


Laste ned ppt "Oppsummering dialogmøter INB våren 2017"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google