Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Advertisements

Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Side 1 «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV- kontor « - Bakgrunn og rammer  Utviklingsforsøk som har sitt utspring i, men er ikke en videreføring av.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Kunnskapsnettverk Bruker og driftstøtte. kunnskapsnettverk VVirksomheter er opptatt av kunnskap og vil gjerne fremstå som kunnskapsbedrifter eller kunnskapsorganisasjoner.
NAV Arbeidslivssenter Oslo IA-avtalen for tillitsvalgt og verneombud bydel Østensjø, 4 des rådgiver Margrethe Herberg.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Skien kommune. Mål Nye løsninger ved bruk av velferdsteknologi skal bidra til at den enkelte bruker kan oppleve økt trygghet, mestring og livskvalitet.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Nav veileder i videregående skole
Veileder for gevinstrapportering
Pårørende.
Kompetansenettverk innen velferdsteknologi i Telemark
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Bærekraftig samfunnsutvikling
Familieråd En for alle, alle for en
Bruk av tolk i pasientsamtaler
Dialog Elektronisk medisineringsstøtte - fra apotek til mage
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Erfaringer med bruk av NS 8435
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Valgfag innsats for andre
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
HMS © Caritas Norge..
Arbeid for å gjøre Nordland universelt utformet
NAV i tall og fakta 2016.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Den matematiske samtalen
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Oddbjørn Almli, seniorrådgiver HR
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Informasjon til NAVs brukerutvalg, mai min.
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Brukermedvirkning ved UNN
Orientering HOV 4. juni 2019.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utredningsgruppe samferdsel
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Seniorråd og ny Kommunelov
INNOVI sitt hovedformål er å gi arbeidstilbud til personer som har, eller i nær fremtid ventes å få innvilget varig uførepensjon. Vi arbeider med spesiell.
Foreldremøte 9.klasse
Anskaffelse og Gjenanskaffelse
Utskrift av presentasjonen:

Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen i praksis? 24.04.2017 Fagansvarlig og Seniorrådgiver Randi Kalleland

Brukermedvirkning Medvirkning handler om mulighet til å delta i beslutningsprosesser innenfor de rammer og regler som gjelder for formidlingsprosessen. Det vil kunne oppstå situasjoner der rammene og regelverket for formidlingen er snevrere enn det brukeren kunne ønske seg – viktigste verktøy for å ivareta slike situasjoner er en god relasjon og kompetanse.

Regelverk og lover setter ytre rammer Folketrygdloven eks Kapittel 10 - Stønad for å kompensere for utgifter til bedring av arbeidsevnen og funksjonsevnen i dagliglivet. Forskrift: https://www.nav.no/rettskildene/forskrift/F20140625-865 Rundskriv: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/10-7-bokstav-a-aktivitetshjelpemidler-til-personer-over-26-%C3%A5 Lov og forskrift om offentlige anskaffelser. Anbudsprosesser, avtaleperioder, rammeavtaler, rangeringer, produktkrav, samsvarserklæringer/sertifikat i henhold til aktuelle standarder og etiske krav til leverandør. http://hjelpemiddeldatabasen.no/news.asp?newsid=3731&x_newstype=7 Vegtrafikkloven https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119?q=sykkel

Brukermedvirkning Kartlegging http://www.kunnskapsbanken.net/om-hjelpemiddelformidling Klagemuligheter Valg av produktgruppe Valg av produkt Valg av produktløsning og nødvendig tilbehør Behov for og gjennomføring av utprøving Tilpasning og etterjustering- evaluering. Grad av selvstyring i formidlingsprosessen Innovasjon og produktutvikling På systemnivå - Brukerutvalg https://www.nav.no/no/Person/Hjelpemidler/Tjenester+og+produkter/Nyttig+a+vite/brukermedvirkning

Brukermedvirkning og innovasjon Det er et nært samarbeid mellom NAV Hjelpemidler og tilrettelegging, leverandører og produsenter. Dette foregår i stor grad gjennom brukermøter og i opplæringstiltak, der det formidles erfaringer med løsninger og utviklingsbehov i det daglige arbeidet. Et viktig prinsipp i denne dialogen er at NAV-ansatte har ansvar for å formidle brukerbehov på en åpen måte som er tilgjengelig for hele markedet. https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Samarbeid/Hjelpemidler/Snarveier/for-leverand%C3%B8rer?kap=405206

Tjenestekvalitet? Er indikatorer og måleparameter hvordan vi møter faglige krav, lover og forskrifter eller brukers subjektive opplevelse? Kvalitetsopplevelse er avhengig av selve utførelsen på tjenesten, men også hvilke forventinger og verdi den har for bruker. «Sannhetens øyeblikk» (Richard Normann) Begrepet indikerer at det er situasjoner med direkte kontakt som er avgjørende for kvalitetsopplevelsen, samtidig som at service i bunn og grunn handler om å ta kunden på alvor. Kulturell forståelse gir hjelpemidler en symbolverdi.

Formidlingsprosess NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal 3 terapeuter med interesse og kompetanse på aktivitetshjelpemidler. Fullført saksgang og ansvar inndelt i geografiske områder som fører til at alle får en fast kontaktperson. Vi har ingen firma som holder til i fylket så utprøvinger skjer organisert av sentralen. Aktivitetsdager- Vinter/snø, sommer/barmark og en aktivtetshelg. Samarbeid med Idrettslag, Friluftsråd, Turistforening, Turlag mm. Eks http://www.friluftsraadet.no/turkort Bevist ønske om stimulere til tilrettelagt fysisk aktivitet – er en del av vårt fokus på inkludering i utdanning og arbeid.

Tips Støtte til egenandel http://www.legathandboken.no/ og https://www.idrettsforbundet.no/funksjonshemmede/om-idrett/soke-midler/