Foreleser: Finn R. Førsund

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Copyright, 1996 © Dale Carnegie & Associates, Inc. Moralsk hasard, insitamentsproblemer.
Advertisements

MARKEDSBASERT FORVALTNING Stein Ivar Steinshamn Senter for fiskeriøkonomi SNF.
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Velferdsteori - markedseffisiens
Foreleser Finn R. Førsund
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Professor Erling Eide: Forelesninger i rettsøkonomi (B og M)
Verdsetting av miljøgoder1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 11 Verdsetting av miljøgoder Kapittel 6 Foreleser: Finn R. Førsund.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Løsningsforslag Eksamen 2008
ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 3 Modellering økonomi – miljø Avsnitt 3.2, 3.1, 3.3 Foreleser: Finn R. Førsund.
Virkemidler1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 6 Virkemidler Avsnitt 3.3 Foreleser: Finn R. Førsund.
ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Modellering økonomi – miljø Avsnitt 2.5 – 2.7 Foreleser: Finn R. Førsund.
ECON 2915 Høst 2009 Forelesning 10 Kapittel 3.2 Bævre og Vislie (2007)
Virkemidler1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 5 Virkemidler Avsnitt Foreleser: Finn R. Førsund.
Forurensninger over landegrenser1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 10 Forurensninger over landegrenser Kapittel 5 Foreleser: Finn.
Velferdsøkonomi Forelesning nr. 4.
Alternativer til nett Enova og Statnett starter FoU-prosjekt for å få fram de beste totalløsningene Nasjonal kraftsystemmøte, Gardermoen, Jan.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Bedriften er en, eller en av få, produsenter og tar hensyn til at produktprisen er en funksjon av X; p= p(X), som faller når tilbudet øker p’(X)
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Bærekraftig utvikling Viktige prinsipper for handling (fra Nasjonalbudsjettet): – Rettferdig fordeling (nåværende og fremtidige generasjoner) – Internasjonal.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Kostnadsforløpet © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Kapittel 2 Produksjon og produkttilbud
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
ECON 1500 Innføring i samfunnsøkonomi for realister
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Kapittel 13 Kollektive goder og eksterne virkninger
Allmenningens tragedie
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Foreleser: Finn R. Førsund
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Individuell og markedsetterspørsel
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Kapittel 15 Public goods 1.
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Kurs i mikroøkonomi Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 10 Monopol 1.
Penger og pengemarked I dette kapitlet skal vi se på følgende forhold:
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 7 Markedsteori 1.
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Etterspørsel og konsument-atferd
Kapittel 6 Produksjon 1.
Professor Erling Eide: Forelesninger i rettsøkonomi (B og M)
The Rise and Fall of Industries
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Kapittel 3 Konsument- atferd 1.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Tilbud og etterspørsel
Pengepolitikk og realinvesteringer
Åpen økonomi aggregert etterspørsel
Konjuktur i en åpen økonomi
Grunnmodellen: likevekt
Torunn Drage Roti F4 - INEC Økonomi, finans og regnskap Foreleser: Torunn Drage Roti Universitetslektor.
Utskrift av presentasjonen:

Foreleser: Finn R. Førsund ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 4 Modellering økonomi – miljø Kapittel 2; 2.1-2.4 Foreleser: Finn R. Førsund 6.02.2008

Frikonkurranseøkonomi og miljø Pareto-optimalitet Nytten til en person kan ikke økes uten at nytten til minst en annen person går ned Bytte i en frikonkurranseøkonomi To goder Gitte initialer mengder 6.02.2008

Konsumentens tilpasning Konsumentens optimeringsproblem, prisene tas som gitte Forutsetter bruk av all inntekt, innsetting for yi: 6.02.2008

Konsumentens tilpasning, forts. Nødvendig førsteordensbetingelse Substitusjonsbrøk lik prisforholdet Edgeworth bytteboks 6.02.2008

Pareto-optimalitet Problemformulering 6.02.2008

Pareto-optimalitet, forts.2 Lagrangefunksjonen 6.02.2008

Pareto-optimalitet, forts. 3 Nødvendige førsteordensbetingelser 6.02.2008

Pareto-optimalitet, forts. 4 Eliminering av Lagrangeparametre 6.02.2008

Alternativ utledning De marginale substitusjonsbrøker for forbrukerne Impliserer at nytten til nr1 kan økes ved å redusere x1 men øke y1 , da øker x2 og y2 går ned Nytten for nr 1 øker helt til likhet, han overkompenseres ved y1-økningen, nytten for nr 2 holdes hele tiden konstant 6.02.2008

Perfekt konkurranse En forbrukers beslutningsproblem Bedriftenes beslutningsproblem (aggregert) 6.02.2008

Perfekt konkurranse, forts.1 Konsument, løsning ved Lagranges metode Nødvendige førsteordensbetingelser 6.02.2008

Perfekt konkurranse, forts.2 Produsent, løsning ved Lagranges metode Nødvendige 1. ordensbetingelser 6.02.2008

Perfekt konkurranse, forts.3 Kopling konsument- og produsenttilpasning Marginal substitusjonsbrøk lik marginal transformasjonsbrøk lik prisforholdet 6.02.2008

Velferdsteoremene Første velferdsteorem Andre velferdsteorem En frikonkurranseløsning er Pareto-optimal Andre velferdsteorem En Pareto–optimal situasjon kan realiseres som en frikonkurranseløsning Forusetninger Ingen eksterne effekter Ingen kollektive goder 6.02.2008

Eksterne effekter Direkte virkninger av en agents forbruk og/eller produksjon på en annen agents nytte og/eller profitt som ikke er tilsiktet og som ikke blir kompensert Eksterne effekter Mellom forbrukere Fra forbruker til produsent Fra produsent til forbruker Mellom produsenter 6.02.2008

Eksterne virkninger mellom forbrukere To konsumenter, den enes forbruk av x-godet utgjør en ekstern effekt ved at nytten for den andre påvirkes Pareto-optimalitet 6.02.2008

Pareto-optimalitet Lagrangefunksjonen 6.02.2008

Pareto-optimalitet, forts.1 Nødvendige 1.ordensbetingelser 6.02.2008

Pareto-optimalitet, forts.2 Eliminering av Lagrangeparametre 6.02.2008

Pareto-optimalitet, forts.3 Eliminering av  I et frikonkurransemarked vil 6.02.2008

Alternativ utledning Vi ser på økning i x1 med en enhet, da må x2 gå ned med en enhet Vi deriverer nyttefunksjonen til person 1 mhp x1 NB! y1=y1(x1), x2=x2(x1) 6.02.2008

Alternativ utledning, forts. Pareto-optimalitet krever like substitusjonsbrøker 6.02.2008

Tolking Frikonkurranse kan ikke av seg selv gi Pareto-optimal løsning Positiv ekstern effekt Pareto-optimalitet betyr mer x til nr.2, mindre y til nr.2, mindre x til nr.1, mer y til nr.1 Negativ ekstern effekt Pareto-optimalitet betyr mindre x til nr.2, mer y til nr.2, mer x til nr.1, mindre y til nr.1 6.02.2008

Kollektive goder Produksjonssiden Konsumsiden Et kollektivt gode kan ikke stykkes opp og selges til individuelle kjøpere (ikke ekskluderbart) Et kollektivt gode blir konsumert i det øyeblikket det blir produsert Konsumsiden Den mengden en forbruker konsumerer påvirker ikke den mengden andre forbrukere kan konsumere (ikke-rivaliserende) 6.02.2008

Modell med kollektivt gode Pareto-optimalitet 6.02.2008

Modell med kollektivt gode, forts.1 Lagrange-funksjonen 6.02.2008

Modell med kollektivt gode, forts. 2 Nødvendige 1.ordensbetingelser 6.02.2008

Modell med kollektivt gode, forts. 2 Eliminering av Lagrangeparametre 6.02.2008

Modell med kollektivt gode, forts.3 Eliminering av  6.02.2008

Alternativ utledning Nyttenivået til nr 2 holdes fast, x2 øker med en enhet og M må da gå ned med en enhet 6.02.2008

Alternativ utledning, forts.1 For nr 1 vil y1 øke mens M blir redusert, x1 forblir konstant. Pareto-optimalitet krever at nyttenivået skal være konstant, dvs nytteøkningen for nr 1 av økning i y1 skal akkurat oppveies av nyttereduksjoen av nedgang i M med en enhet 6.02.2008

Alternativ utledning, forts.2 Sette sammen utrykkene 6.02.2008

Tolkninger Et kollektivt gode verdsettes på marginalen ved å summmere de individuelle marginalnytter Det følger direkte fra ikke-ekskluderbarhet at det ikke vil bli produsert kollektive goder i et frikonkurransemarked uten inngrep 6.02.2008