Kompetanse for mangfold

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Melding til Stortinget…
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Pedagogisk utviklingsarbeid
Mangfold og fellesskap
Samepolitikken – av statssekretær Raimo Valle Nordland fylkeskommune, Bodø.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Undervisningssektoren 2015
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
Velkommen til et nytt skoleår!
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Kompetanseplan oppvekst
Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Inkluderande barnehage- og skulemiljø
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanse for mangfold Satsning gjennom UDIR. En femårig satsning (2013 – 2018).

Hva er målet i satsningen Kompetanse for mangfold? Målet med satsingen er at ansatte i barnehager og skoler skal være i stand til å støtte barn, elever og voksne med minoritetsbakgrunn på en måte som fører til at disse i størst mulig grad fullfører og består utdanningsløpet. Målet er at barna/elevene skal gjennomføre videregående opplæring! Hindre frafall.

Om prosjektet Foregår over to semestre med oppstart høsten 2016. Alle fylker skal være med i løpet av en 5 års periode Høgskolen skal bidra med faglig støtte ut fra det kompetansebehovet skolen/ barnehagen har, f.eks. innenfor områdene; flerkulturell pedagogikk og flerspråklighet. Foregår over to semestre med oppstart høsten 2016. Økonomi – det følger med midler. Hvem deltar i prosjektet? Alle barnehagene og VO. Ønskelig med PPT Skal være en del av hverdagen – ikke noe i tillegg til! Hvilke ønske for tema har vi? Hva skal midlene gå til? Høgskolen i Telemark – som snart blir Høgskolen i Sør-Øst Norge Barnehager og skoler som deltar i NAFOs nettverk/ «hjulet» skal ikke velges som deltakere i KFM.

Ledelse av prosjektet Fylkesmannen i Telemark administrerer satsingen lokalt. Styringsgruppe; med deltakere fra Fylkesmannen, kommunene, fylkeskommunen og høgskolen. Prosjektgruppe i hver kommune; rep. fra kommunenivå, og skole- barnehage (prosjektlederne i enheten). Legger føring på prosessene.

Deltakere Kragerø kommune Nome kommune Notodden kommune Tinn kommune Telemark fylkeskommune

5 prinsipper til grunn for satsningen Mangfold og flerspråklighet er ressurser i det norske samfunnet og skal verdsettes i utdanningsløpet. Verdier som demokrati og toleranse skal formidles av barnehagen, skolen, voksenopplæring og høyere utdanning. Det er et mål i hele utdanningen at alle skal føle seg sett, inkludert og verdsatt. Oppdraget har bakgrunn i stortingsmelding 6. En helhetlig integreringspolitikk. Mangfold og fellesskap (2012-2013). Hva legger vi i mangfoldsbegrepet? Det er ulik forståelse av hva mangfold er. Inneholder kulturelle trekk, etnisitet, holdninger, fysiske trekk. Mangfold som avvik eller normalitet? Det er typisk norsk å være lik. Oss og de… Hannah Arendt: mangfold = normalitet. Vi er alle ulike! Hvordan utvikle mangfoldskompetanse blant barn/elever/ lærere? Det er ikke tilstrekkelig at det er ok å være annerledes eller forskjellig! Det er heller ikke tilstrekkelig at vi skal se på mangfold som en ressurs. Hva er kultur? Begrepet hypermangfold - superdiversity

5 prinsipper til grunn for satsningen Tidlig innsats innebærer blant annet at barn tilbys et barnehagetilbud tilpasset sine behov. Det betyr også at nyankomne elever får kartlagt sine språkferdigheter og får et tilpasset opplæringstilbud i grunnskolen og videregående opplæring, og at nyankomne voksne som mangler grunnleggende ferdigheter og/eller norskferdigheter, og som har rett til slik opplæring, får tilbud om dette. Langvarig andrespråksopplæring: Det tar tid å lære norsk så godt at språket fungerer som et opplæringsspråk, og barnehager og skoler må derfor arbeide systematisk med barnas språklæring og språkutvikling. Dette betyr at barnehagepersonalet bør ha nødvendig kompetanse i språkstimulering i en flerspråklig barnehagehverdag, og lærere bør ha innsikt i hva det vil si å ha norsk som andrespråk og tilpasse opplæringen i alle fag.

5 prinsipper til grunn for satsningen Alle generelle tiltak i utdanningsløpet skal ta hensyn til det flerkulturelle mangfoldet i befolkningen og ivareta minoritetsperspektivet.

Skole- og barnehagebasert kompetanseutvikling Med utgangspunkt i det som allerede finnes i personalgruppa. Delingskultur. Kollektiv læring. Erfaring viser at kompetanseutvikling lykkes best når ledelsen og de ansatte deltar i en prosess der den samlede kompetansen til organisasjonen utvikles. En arbeidsmetodikk for læring på arbeidsplassen. Erfaring viser at kompetanseutvikling lykkes best når ledelsen og de ansatte deltar i en prosess der den samlede kompetansen til organisasjonen utvikles. IGP – metoden sentral. Du kan ikkje kun fokusere på refleksjon – det må også handlingskompetanse til!

Kjennetegn på kompetanseutvikling Individuelle og kollektive refleksjoner Refleksjoner over erfaringer fra praksis Refleksjoner over teoretisk kunnskap Og disse refleksjonene må føre til handling - vi må også ha handlingskompetanse! Det pedagogiske skjønnet er vel så viktig som forskning.