Velkommen til førskoledag på Christi Krybbe skoler 01. 06. 2017
Innhold Barna er på førskoledagen fra 09.00 – 11.00. Avslutter ute Informasjon om skolen v/ Laila Damsgård SFO v/ Asgeir Eide Olsen Lesing v/ Anette Heggem
Christi Krybbe skoler – Nordens eldste skole, fra 1746 - Lite og oversiktlig Bruker hele byen, og fjellområdene Fysisk fostring - Praktiske-estetiske fag - Naturfag – forskerrom - Bibliotek, leseaksjon, bokjaktere - Smartboards, PC Rehabilitering av skolen
Neste skoleår 195 elever 1.-7. trinn SFO; Ca. 100 barn Ca. 30 ansatte
1. klasse 2016-2017 26 elever; 20 gutter og 6 jenter En klasse – inndeling i ulike grupper Kontaktlærere; Anne Lise Brandsøy og Guri Reiakvam
1. klasse i SFO-bygget
Fokusområder 1. trinn Trygghet og trivsel Læringsmiljø - sosial kompetanse Relasjoner Rutiner Begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk Uteskole IKT Hva er det lurt å øve på fram til skolestart?
Skolens satsingsområder Sammen for kvalitet – læring «Elever som er aktive i egen læring og reflekterer om læringen sammen med andre» Lesing – Leselos Regning Elevenes psykososiale læringsmiljø
Psykososialt miljø - Læringsmiljø Systematisk arbeid i klassene Sosiale læringsmål på ukeplanene Trivselsprogram Fadderelever Elevråd Plan for elevenes psykososiale læringsmiljø
Forventninger til lærere, elever og foresatte Forventninger til foresatte Forventninger til skolen Forventninger til elevene · Være lojal i sin omtale av skolen i barnets og andres påhør. · Ta opp uenigheter direkte med skolen. · Sørge for at barnet møter tidsnok og er klar til skoledagen. Det innbefatter: · Nok mat og hensiktsmessige klær · Være uthvilt · Ha spist frokost · Ha nødvendig skolemateriell · Følge opp hjemmearbeid, ukeplan, skriv og digitale meldinger fra skolen. · Samarbeide og hjelpe til med å nå faglige og sosiale målsettinger. · Møte på foreldremøter, utviklingssamtaler, og delta i sosiale aktiviteter og rådsorgan. · Legge til rette for et trygt miljø på skolen. · Gi elevene et best mulig læringsutbytte, faglig og sosialt · Skape gode og varierte arenaer for læring. · Utvikle elevenes tro på seg selv gjennom ros og oppmuntring. · Være faglig oppdatert. · Samarbeide med foresatte og aktuelle instanser dersom problemer oppstår. · Utarbeide planer i tråd med kunnskapsløftet og informere om dem. · Informere foresatte om skolens ordensreglement. · Informere og samarbeide med foresatte om elevens utvikling. · Respektere og følge skolens reglement. · Oppføre seg respektfullt overfor voksne og andre elever. · Ta ansvar for egne handlinger. · Møte presis hver dag. · Arbeide hardt og ikke forstyrre egen og andres læring. · Ha med nødvendig utstyr på skolen. · Gjøre hjemmearbeid. · Arbeide mot å nå målene i alle fag. · Samarbeide med andre elever. · Følge stoppregelen
Valg av foreldrekontakter En klassekontakt og en vararepresentant (vara blir neste års klassekontakter) Bindeledd mellom kontaktlærer og foreldrene i klassen Jul- og sommeravslutninger En representant til FAU fra hver klasse og en vararepresentant FAU skal fremme fellesinteressene til foreldrene Oppgaver fordelt på ulike trinn Kurstilbud for elevene på fritiden FAU-turen
Skolestart VELKOMMEN TIL FØRSTE SKOLEDAG ONSDAG 16. AUGUST! https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinge r/skoler/christi-krybbe-skoler
SFO - formål «Skolefritidsordningene er et frivillig aktivitets- og omsorgstilbud før og etter skoletid for elevene på 1. – 4. trinn og for elever med særskildte behov på 1. – 7. trinn» (Vedtekter for Bergen kommune) Tilrettelegging for lek, kultur- og fritidsaktiviteter Omsorg og tilsyn Skolefritidsordningen er åpen for alle som søker. Google; SFO Bergen
SFO, forts…… Åpningstid; 07.30 – 16.30 SFO er åpen 11 mndr. i året, se skolerute på skolens hjemmeside Personale på 1. og 2. klasse-basen; Anne Birkeland Hanne Naglestad Sik Yin Woo
Innhold Uteaktiviteter Måltid – mat til både skole og SFO Tomatsuppe onsdager «Fredagskos» Lekeaktiviteter inne/ute Leksegrupper 2 ganger i uken, eget påmeldingsskjema. Foresatte har hovedansvar for leksearbeid
Praktisk informasjon Ønskelig med henting av 1. klassingene Skriftlige avtaler om når barnet skal sendes hjem hvis det ikke hentes Faste avtaler kan også gjøres på telefon Ønskelig å unngå dag til dag avtaler på telefon Bytteklær og regntøy
Lesing Ulike utgangspunkt – store forskjeller Ordforråd, begrepsapparat Stimulere til nysgjerrighet og interesse
Lesing Fokus på bokstavlyd og språklig bevissthet Lek med språket, rim, første lyd/siste lyd Lese og skrive-parallelle prosesser Høytlesing, forventninger, undre seg, bilder Ordforråd - begrepsapparat