M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Advertisements

Beslutningsrelevante kostnader
Økonomistyring - Kalkulasjon Del1
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Kapittel 8 Produktkalkulasjon Prinsipper og metoder
Konkurransevirkemidlene PRIS
Økonomi. Økonomi Økonomi Salgsbudsjett - Viser en oversikt over det totale salget, og hvordan dette varierer fra mnd til mnd. Budsjettet varer gjerne.
Driftsregnskap – en oversikt
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Formålet med produktkalkyler
Formålet med produktkalkyler
Tjenesteytende bedrifter
Kapittel 7: Prosjektanalyse og evaluering
INTERNHANDEL HELSE BERGEN HF Medisinsk-teknisk avdeling og Teknisk avdeling siviløkonom Ann-Mari Høiland.
Kapittel 12 – Noen begreper
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 6.
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Hva er penger? Penger er gyldig betalingsmiddel for økonomiske transaksjoner. Både sedler og bankkort regnes som penger Penger har tre funksjoner i økonomien.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Kalkulasjon © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
SKATT. I Norge betaler vi skatt på mange forskjellige måter. N.Johansen for undervisning.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Inntekter og kostnader © Gyldendal Akademisk Innholdet i.
Frisørsalong Gruppa driver en frisørsalong i byen Dere skal bestemme prisene, og lage et budsjett for en måned.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Utvidet situasjonsanalyse Oslo, sept 2010.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 Produksjon og produkttilbud
Driftsbudsjett og regnskap
Hovedtrekk Stor aktivitet privat God fart på næring
Litt om bedriftens kostnader
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
[Firmanavn] Forretningsplan.
Hva er inflasjon? Inflasjon er en vedvarende stigning i prisnivået. Et fall i prisene kalles deflasjon. Inflasjon innebærer ikke at alle varer stiger like.
Produktutvikling med kalkyle Av Monica og Linn Helen
[Firmanavn] Forretningsplan.
Lokallagsledermøte Om økonomi – om felles forståelse og forutsigbare løsninger Johannes Rindal.
Grunnleggende økonomi II Økonomistyring
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Velkommen til Academic Day!
Prissetting Key Account Management
Costs and the changes at firms over time
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Kapittel 6: Prosjektanalyse og evaluering
Kapittel 7: Prosjektanalyse og evaluering
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Velkommen til Academic Day!
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Presentasjon av forretningsplan
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Kapittel 14 Prissetting.
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
BØK711 Bedriftsøkonomisk analyse
Formålet med produktkalkyler
Utskrift av presentasjonen:

M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010

Prissettingsmetoder Kostnadsbasert prissetting –Selvkostkalkyle –Bidragskalkyle Verdibasert prissetting Break-even-metoden

15,- 10,- 5,- 20,- Pris! Minimumspris (Kostnadsbasert prissetting) Maksimumspris! (Verdibasert prissetting) Prissetting i praksis Utsalgspris- området Konkurransebasert prissetting (hva har konkurrentene gjort) og psykologisk prissetting brukes for å justere prisen til riktig nivå!

Selvkostmetoden vs bidragsmetoden Endelig litt regning! BidragsmetodenSelvkostmetoden Innkjøp stoff, glidelås, tråd etc. per bukse38,-38,- Andre direkte kostnader, lønn etc.50,-50,- Sum direkte kostnader88,-88,- Indirekte kostnader200,- Selvkost288,- Fortjeneste (55,55%)160,- Dekningsbidrag (410 %)360,- Salgspris uten mva448,-448,- 25 % mva112,-112,- Salgspris med mva560,-560,-

Verdibasert prissetting Kalles også markedsbasert prissetting og etterspørselsbasert prissetting Gjennom sin kjennskap til markedet og forbrukeratferd fastsetter bedriften en pris Prisen settes ut fra hva bedriften tror markedet kan betale

Break-even metoden Break-even er et begrep vi bruker når bedriften verken tjener eller taper penger. Overskuddet = 0 kroner Bedriften forsøker å finne hvilke priser som innebærer at resultatet blir break-even Bedriften vil så beslutte et prisnivå mellom break-even-punktene, hvor den tjener mest mulig penger på lang sikt. Inntekter Kostnader Salgsmengde Pris (a) gir break even Pris (b) gir break even