M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010
Prissettingsmetoder Kostnadsbasert prissetting –Selvkostkalkyle –Bidragskalkyle Verdibasert prissetting Break-even-metoden
15,- 10,- 5,- 20,- Pris! Minimumspris (Kostnadsbasert prissetting) Maksimumspris! (Verdibasert prissetting) Prissetting i praksis Utsalgspris- området Konkurransebasert prissetting (hva har konkurrentene gjort) og psykologisk prissetting brukes for å justere prisen til riktig nivå!
Selvkostmetoden vs bidragsmetoden Endelig litt regning! BidragsmetodenSelvkostmetoden Innkjøp stoff, glidelås, tråd etc. per bukse38,-38,- Andre direkte kostnader, lønn etc.50,-50,- Sum direkte kostnader88,-88,- Indirekte kostnader200,- Selvkost288,- Fortjeneste (55,55%)160,- Dekningsbidrag (410 %)360,- Salgspris uten mva448,-448,- 25 % mva112,-112,- Salgspris med mva560,-560,-
Verdibasert prissetting Kalles også markedsbasert prissetting og etterspørselsbasert prissetting Gjennom sin kjennskap til markedet og forbrukeratferd fastsetter bedriften en pris Prisen settes ut fra hva bedriften tror markedet kan betale
Break-even metoden Break-even er et begrep vi bruker når bedriften verken tjener eller taper penger. Overskuddet = 0 kroner Bedriften forsøker å finne hvilke priser som innebærer at resultatet blir break-even Bedriften vil så beslutte et prisnivå mellom break-even-punktene, hvor den tjener mest mulig penger på lang sikt. Inntekter Kostnader Salgsmengde Pris (a) gir break even Pris (b) gir break even