Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

- og strategier for å ta tjenestene tilbake

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "- og strategier for å ta tjenestene tilbake"— Utskrift av presentasjonen:

1 - og strategier for å ta tjenestene tilbake
Velferdsprofitt - og strategier for å ta tjenestene tilbake Helene Bank Spesialrådgiver Senterpartiet Oslo 22. November 2016

2 Det helt spesielle med Norge
Fordeling av makt og resssurser Det ordnete arbeidsliv – og kollektive forhandlinger Formannskapslovene – kommunal autonomi Konsesjonslovene og forvaltning av naturressursene – nasjonalt eierskap Hand i hand – forsterker positive effekter Sysselsetting, fordeling, universell velferd

3 Forvaltning eller forretning – ett fett?

4 ”Regjeringen mener i utgangspunktet at produksjon av velferdstjenester skiller seg lite fra andre tjenester.”

5 Likebehandle – blir det likt?
2008: Offentlige driftstilskudd:15 millioner kr Utbytte: 0 kr Fortjeneste: 3,5 millioner kr Andre selskaper Holding AS Morselskap Barnehage 3 AS Barnehageselskap Barnehage 2 Barnehageselskap og arbeidsformidling (enkeltmannsforetak) ”Vi tar ikke utbytte.” ”Barnehagene går med underskudd.” Forvalter investeringstilskudd.. Kjøper arbeidskraft fra Eiendom AS Eiendomsselskap Barnehage 1 AS Barnehageselskap Leier eiendom av.... Offentlige kapitaltilskudd til bygging av barnehage Offentlige tilskudd til drift av barnehage Foreldrebetaling Kilde: Brønnøysundregistrene.

6 Anbudshysteriet tar overhånd
Fagkompetanse Omstilling Kontroll Anbud Før-kostnader Profitt Etter-kostnader

7

8

9 Dagens Næringsliv : «Tidlig i desember 2013 inngikk alle tre skolene i en komplisert rekke transaksjoner med oppkjøp, opprettelse av nye selskaper og tilsammen fire fusjoner. Operasjonen var så fantasifullt ulogisk at den knapt lar seg forklare. Men resultatet var enkelt: Med noen pennestrøk var 100 millioner kroner tatt ut av skolene, overført til eierne - og frigjort fra alle krav om å bli brukt til utdannelsesformål.»

10

11 Velferdsprofittørene: Hvordan tjener de penger?
Lavere lønn: - Andre tariffavtaler og avlønningssystemer Dårligere pensjon: Innskuddsbasert vs. ytelsesbasert - (1.6) 2-7% for kommersielle vs % for offentlige Bemanning: - Avvik anbud / praksis - Mindre fagpersonell, innleie, selvstendige - Ulike turnuser, doble vakter, bruk av innleid/midlertidig «Å utnytte markedet»: - Konsentrert i store markeder - kjedemakt Strategisk selskapsstrukturering: - Skille drift, eiendom, bemanning, kjøpe tjenester og vikarer/ansatte fra egne selskap, styrehonorarer, uoversiktlige konsernstrukturer, skatteparadis, konsernlån Begrense innsyn for tillitsvalgte: Ét regnskap for alle enheter, hovedkontortjenester, ansatte i ulike selskap

12 Velferdsprofitørene - de som profiterer skattefinansierte velferdstjenester
«Private aktører» og «alle gode krefter»? Skille innen «de private» mellom kommersielle og ideelle. Gråsoner mellom ideelle og kommersielle Ulike former for kommersielle selskap Finansielle investorer vs «velferdsgründere». Velferdsprofitørene er helt nye aktører i velferdsstaten, og bør skilles fra ideelle/behovsorienterte aktører.

13 Hva er risikoen? Brukerne – skal man spare penger på velferdstjenester vil det gå ut over kvaliteten og trygghet. Pårørende – utrygghet for kvalitet. De ansatte – lavere bemanning, dårligere arbeids-, lønns- og pensjonsvilkår. Kommunen – risiko og ikke kontroll. Hva når de kommersielle går konkurs, eller vil bruke bygningene til annet? Innbyggerne – skatteinngang mindre, litt fattigere, økte sosiale utgifter, større sosiale forskjeller og mindre tillit Handelsnæringa – når kommersielle eiere bor utenfor byen eller landet, og innbyggerne får dårligere inntekt eller sendes på NAV etter neste konkurranse, og får dårligere pensjoner

14

15 Barnehage: - Kommersialisering, uten privatisering
Privat / offentlig : ca 50/50 i lang tid. Ideell / kommersiell (andel plasser) 13% AS i 2000 26% AS i 2005 52% AS i 2012

16

17

18

19 «Renholdsbransjen opplever stort press på pris i anbudsrunder.
Det går utover de ansatte, Fafo-rapport.» Aftenposten,


Laste ned ppt "- og strategier for å ta tjenestene tilbake"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google