MILL OG KONSEKVENSETIKK. Litteratur: Erik Brøntveit og Knut Duesund, Filosofi, livssyn og etikk. Bergen: Fagbokforlaget, 2. utg., 2004, kap. 9, 18 Jan-Olav.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Anton Punsvik, kapellan, Sortland
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Etikk i møte med mennesket
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Filosofi og etikk etter KRL-boka 2005 Ralph Meier Høgskulen i Volda
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Smålagsspill – Hvorfor smålagsspill? • Barn lærer på en progressiv og sekvensiell måte. Dette medfører. • Barn lærer gjennom handlinger og handlingsvalg.
• Med rikelig rom for tros- og livssynsutfoldelse • Med åpenhet for borgernes ulike livssyn, religiøse så vel som sekulære, minoritetenes så vel som majoritetens.
Etikk i psykologisk forskning
Etiske modeller - hva er det?
Å lykkes eller være lykkelig?
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Viktige lover og regler
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Etisk teori (Moralfilosofi)
Etikk.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Forelesning 13: Kants Politiske Filosofi/Utilitarismen
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Forelesning 6: Aristoteles’ Praktiske Filosofi
Identifisering og bruk av indikatorer
Etikk i pedagogisk arbeid
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Etikk og verdier – bare ord
Introduksjon til etikk for farmasøyter
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Politisk påvirkning.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Etisk vanskelig situasjoner
TEMA: VALG, ANSVAR, UTFORDRINGER LÆRINGSMÅL: -REFLEKTERE OVER ETISKE SPØRSMÅL KNYTTET TIL MELLOMMENNESKELIGE RELASJONER, FAMILIE OG VENNER -VITE HVA KONSEKVENSETIKK,
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
LC Sotra desember 2012 Innlegg til debatt: Hvordan nå Lions mål, gjennom våre handlinger bygget på Lions etiske norm? Målsetningen med å legge opp til.
To tenkjemåtar i etikken  Etikk: handlar om å tenkje gjennom spørsmål om rett og gale  aka moralfilosofi  Forholdet mellom menneske  Heile samfunnet.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Livssynshumanismen.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Stoisismen og kristendommen
Etikk og moral Kunne skilje omgrepa etikk og moral
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Livssynshumanismen.
Livssynshumanismen.
Antikkens filosofer 8. trinn
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Moralske holdninger - Dydsetikk
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Etikk i skole og arbeidsliv
Jenter i elektrofag.
Tverrfaglige tema.
Introduksjon til en normativ etisk teori
Utskrift av presentasjonen:

MILL OG KONSEKVENSETIKK

Litteratur: Erik Brøntveit og Knut Duesund, Filosofi, livssyn og etikk. Bergen: Fagbokforlaget, 2. utg., 2004, kap. 9, 18 Jan-Olav Henriksen og Arne Johan Vetlesen, Nærhet og distanse. Grunnlag, verdier og etiske teorier i arbeid med mennesker. Oslo: Gyldendal, 3. utg. 2006, kap. 13 Levi Geir Eidhamar, Paul Leer-Salvesen og Vigdis Hølen, Den Andre. Etikk og filosofi i skolen. Kristiansand: Høyskoleforlaget, 2. utg. 2007, s

Konsekvensetikk = en etikk som vurderer en handling ut fra dens konsekvenser. Konsekvensetikk del av sekkebetegnelsen teleologisk etikk (av gresk teleos, ”konklusjon, mål, formål”). I teleologisk etikk: fokus på handlingens resultat, mål og formål. I deontologisk etikk vurderes handlingen i seg selv.

John Stuart Mill ( ), britisk filosof, økonom, liberalist, politiker m.m. Stod i en utilitaristisk filosofitradisjon (latin: utilitas, engelsk: utility = ”nytte”) Utilitarismens grunnprinsipp: ”Størst mulig nytte for flest mulig mennesker”. Utilitarisme kalles også nytteetikk.

Sosialøkonomi – Storbritannia et verdensomspennende imperium, industrialiseringen kommet langt på de britiske øyene – Mill: viktig at den økonomiske politikken blir utviklet slik at den gav størst mulig lykke for flest mulig. – Privat eiendomsrett og konkurranse bra (sammenlikn Marx og Engels). – Samtidig viktig at fellesskapet er med på å styre den økonomiske utviklingen.

Demokratitanken – On Liberty (1859), standardverk om demokratitanken. – Ingen selvfølge av massene skulle slippe til i styre og stell. – Problemet med flertallstyranni: Hva skjer med minoritetene i et demokrati? Kan man prioritere flertallets nytte på mindretallets bekostning?

REFLEKSJONSOPPGAVER: 1.Midt-Norge trenger bedre tilgang til elektrisk energi for å gi bedre vilkår for industriutbygging, næringsutvikling, befolkningsvekst osv. Kraftkildene befinner seg for en stor del på Vestlandet. Er det riktig å plassere nye kraftforsyningslinjer til Midt-Norge i luftspenn over vakre Vestlandsfjorder? 2.Kraftutbyggingen av Altavassdraget dreide seg om flertallet i Nord-Norges behov for elektrisk kraft. Utbyggingen innskrenket tradisjonelle beiteområder for reindriftssamer. Var det riktig å prioritere flertallets nytte på bekostning av reindriftssamene?

Likestilling mellom kjønnenene – On the Subjection of Women (1869), oversatt til dansk samme år (Kvindernes underkuelse). – Mill blant de første i moderne tid til å satte kvinnenes stilling på sakskartet. – Fremmet forslag om stemmerett for kvinner. – Mill: ingen fornuftige grunner for at kvinnene skal holdes nede og at mennene skal ha den sentrale plassen i samfunnsordningen.

Teorietisk grunnlag: lykke og nytte I utilitaristisk tenkning: Utgangspunktet for etikk og politikk er det som bringer lykke og nytte for flest mulig. Mill: Det er fornuftig med lykke og nytte som høyeste goder. Lykke er et gode for hvert enkelt menneske og det Mill kaller den allmenne lykke, er et gode for menneskeheten. Vi trenger ikke flere bevis for å holde lykke som det høyeste gode. Jeremy Bentham: – Det vi streber etter i alle våre handlinger, er å oppnå lykke og unngå lidelse. Det nyttige er derfor det som fremmer lyst eller det som minsker ulysten. – Vi kan veie og måle lykke og dermed kalkulerer oss fram til summen av lyst og smerte. – Mill: Bentham er upresis. Flere former for lykke. Mentale gleder er overlegne kroppslige gleder. ”Det er bedre å være en ulykkelig Sokrates enn en lykkelig gris.”

Forholdet mellom mål og midler Innenfor utilitarismen: – Prinsipper og handlingsregler spiller en underordnet rolle. – Handlingene er midler for å oppnå mål.

Anvendelse Fordeler og bakdeler: – Livsnært: Vi er vevd inn i liv og situasjoner der vi tvinges til å ta stilling til handlingsalternativer hvor (forventet) resultat også er del av det hele. – Konsekvensene aldri fullt ut overskuelige. – En rendyrket konsekvensetikk sikrer ikke enkeltindividets eller mindretallets rettigheter. Rettferdighet er ikke noe absolutt og grunnleggende prinsipp. – Spørsmålet om definisjonsmakt: Hvem har rett til å definere lykke? Flertallet? Ekspertene?

Refleksjonsoppgaver OPPGAVE 1: Kan du finne eksempler på sitasjoner fra skolehverdagen hvor konsekvensetiske betraktninger ligger til grunn for handlingsvalgene som tas? Fordeler? Bakdeler? OPPGAVE 2: TPO er noe alle elever har rett til ifølge opplæringsloven. Du er lærer i matematikk for en klasse hvor det er stort faglig sprik blant elevene. Samtidig har kommunen svært dårlig råd og ekstraressurser (personell, materiell) kan du se langt etter. Som lærer må du foreta et valg ifht. matteundervisningen. Skal du hjelpe svake til å bli faglig sterkere, eller skal du hjelpe de faglig sterke elevene til å bli enda sterkere? OPPGAVE 3: I Bergprekenen sier Jesus: ”Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til.” Hvordan skal man vurdere dette budet ut fra en konsekvensetisk tenkning? Kan Jesu bud være et reelt alternativ for en person som har ansvar for andre menneskers ve og vel (statsleder, foreldre, lærer, …)?