Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Jenter i elektrofag.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Jenter i elektrofag."— Utskrift av presentasjonen:

1 Jenter i elektrofag

2 Forskning/Fakta Forskning viser at jenter ikke velger vekk de tekniske fagene, de vurderer dem ikke i det hele tatt! Når svært få jenter velger bygg, elektro og industrifag, går bransjene glipp av mange gode talent og lærlinger som kan bli dyktige fagarbeidere. Det er også dokumentert at arbeidsplasser som har en tilnærmet lik fordeling av kvinner og menn, har en tendens til å bli bedre I praksis velger gutter og jenter svært kjønnstradisjonelt, og arbeidsmarkedet er fortsatt preget av sterk kjønnsdeling

3 Forskning/Fakta Mathiesen m.fl. (2014) hevder videre at de enkjønnede utdanningene og yrkene er en av de største utfordringene for det aktive likestillingsarbeidet fremover. Når en gutt eller jente skal velge utdanning og yrke, foretas de valgene innenfor utdanningssystemet og arbeidsmarkedets segregerte kjønnsstrukturer (Mathiesen m.fl. 2014). Alle skal velge det de har lyst til, det som er viktig å tenke på her er at det elevene har lyst til henger ofte sammen med hva de vet noe om og hva de definerer som muligheter for seg selv.

4 Forskning/Fakta Å gjøre elevene bevisste på det kjønnssegregerte arbeidsmarkedet handler ikke om å presse flere til å velge utradisjonelt, men å åpne opp valghorisonten slik at de blir mere bevisst på det de faktisk har mulighet til å velge (Mathiesen, Buland og Bungum, 2014). Det handler om at flere skal få et arbeid de trives med og et arbeid hvor de har noe å bidra med.

5 Forskning/Fakta Valg av yrke og utdan­ning er langt mer enn bare det; unge mennesker velger i stor grad hvem de vil være, like mye som de velger hva de vil gjøre. Utdanning og yrke handler også om identitet. Å utforme og bli trygg på sin egen kjønnsrolle kan være et krevende prosjekt for mange. Slik valg av utdanning og yrke også handler om identitet og mening, handler yrkesvalg også om kjønn. Kjønnsdelingen i det norske arbeidslivet fører til store ulikheter mellom kvinner og menn i lønn, status, utviklingsmuligheter og arbeidsvilkår. Gjennom valg av utdanning/yrke, sier en per­son også noe om hvem hun/han er, med hensyn til kjønn. Valg av utdanning blir dermed ekstra vanskelig, siden dette handler om så mye mer enn valg av utdanning. Å velge utradisjonelt, kan dermed bli vanskelig, direkte truende for egen identitet.

6 Likestilling Norge har egen likestillingslov, kvinnelig statsminister og regler om kjønnskvotering. Alt ligger til rette for at vi skal kunne oppnå likestilling på alle nivå og felt. Alle kan i prinsippet velge hva de vil bli. Eller gjør det det? Hva med yrkesfagene? Vi har helt klart fortsatt typiske jente og guttefag. Blant elektrofag elevene var det i ,7% jenter,4,4% i 1998 og ,5%. Noen jenter tør ikke velge utradisjonelt pga at de er redd for å bli eneste jente og at de ikke tror de er flinke nok.

7 Hvorfor Spennende, utfordrende og varierte yrker Mange muligheter
Behov for folk med fagbrev og ingeniører innen elektrofag De beste ingeniørene er de med fagbrev Ikke vanskeligere for jenter enn for gutter De aller fleste som velger utradisjonelt trives med innholdet i jobben

8 IKT - SERVICEMEDARBEIDER

9 SKIPSELEKTRIKER

10 ELEKTROREPARATØR

11 ENERGIOPERATØR

12 ENERGIMONTØR

13 TELEKOMMUNIKASJONSMONTØR

14 Dataelektroniker

15 Automatiker

16 ELEKTRIKER

17 Muligheter http://www.gnizt.no/
67 yrker har inngang via vg1 elektro Vanligste yrkene Elektriker Energimontør Automatiker Dataelektroniker Heismontør Romteknolog Telekommunikasjonsmontør Fagbrev Ingeniør

18 Hvordan VG1 Elektro VG2 Elenergi, Automatiker

19

20 Fag ved elektro vg1 Fellesfag (12t) Matematikk (3t) * Norsk (2t)
Engelsk (3t) Naturfag (2t)* Kroppsøving (2t)

21 Fag ved elektro vg1 Programfag (23t) Data og elektronikk (7t)
Automasjon (5t) Elenergi (5t) Yrkesfaglig fordypning (6t)

22

23 Hvorfor jenter i elektrofag?
Fordi jenter KAN!

24 Kilder Yrke NOU 2012:15, Politikk for likestilling «Æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag å vil bli nå nytt æ», Skolens rådgiving i Møre og Romsdal, Sør- Trøndelag og Nord-Trøndelag, Mathiesen, Buland og Bungum, 2014 2014https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/ /skolens%2Br%25C3%25A5dgivning%2Bi% 2BST%2BNT%2Bog%2BMR82557.pdf?sequence=2 En av gutta? Skole-og bedriftsutvikling for å gjøre guttedominerte håndverksfag attraktiv for jenter. Ellen Møller og Inger Vagle Kjønnssegregering i utdanning og arbeidsliv, status og årsaker ved Liza Reisel og Idunn Brekke orm=QBRE&pq=kj%C3%B8nnssegregering+i+arbeidslivet+status+og+%C3%A5rsaker&sc=0-16&sp=- 1&sk=&cvid=91411e0f67a6417cb18fb6f97c065bd7


Laste ned ppt "Jenter i elektrofag."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google