Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnehagen som lærings- og danningsarena
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Evaluering av oktober på blå
Månedsevaluering november 2011
Torsdag 26. april am. Bengt-Ove Andreassen
Forum for EVU og digitale medier i læring
Språk, Tekst og Kommunikasjon
Rolighetsmoen barnehage
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
På barnehagens lunsjmeny!
Evaluering av november på Blå avdeling:
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
"God bagasje på livets reise."
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Å LEDE EN BARNEHAGEN I FORANDRING
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TLF: –
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Velkommen til nytt barnehageår her på Titt i hålå! Velkommen til Mikkel, Tirill, Eva, Leah, Isak, Edvin, Othilie, Niclas og Sven. For en flott gjeng med.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
VELKOMEN TIL FORELDREMØTE I TU BARNEHAGE Onsdag,
Quiz.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Pedagogisk dokumentasjon
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Foreldremøte Odderøya barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen

dmmh.no PEDAGOGISKE LEDELSE Kilde: Gotvassli & Vannebo (2016, s. 260)

dmmh.no PEDAGOGISK LEDELSE: LEDELSE AV EN LÆRENDE BARNEHAGE Lærende barnehage Læringsarena for barn Lærende organisasjon

dmmh.no 0 LEDELSE OG ELEVERS LÆRINGSUTBYTTE I SKOLEN Pedagogisk (instructional) ledelse sentralt for elevers læringsutbytte i skolen (Robinson, Lloyd & Rowe, 2008) Dimensjon med størst innvirkning: Lederen fremmer og deltar i lærernes formelle og uformelle læring. Hvorfor det? Relevans for barnehagen?

dmmh.no ARBEID MED BARNS LÆRING I BARNEHAGEN I hvor stor grad brukes følgende aktiviteter i din barnehage for å fremme en lærende barnehage? 6 I svært stor grad* Strukturerte læringsaktiviteter for barn 9 % Arbeid med barns læring basert på omsorg, lek og danning 31 % * Inngår i seksdelt skal fra «1 I svært liten grad» til «6 I svært stor grad», samt «vet ikke». Andel styrere som har svart «6 I svært stor grad».

dmmh.no Andel styrerne som har svart «6 i stor grad»* på spørsmål om i hvilken barnehagen har arbeidet systematisk med læring knyttet til sosial kompetanse og fagområder. (N = ). I hvilken grad har din barnehage i inneværende år arbeidet systematisk med barns læring knyttet til:6 I svært stor grad Sosial kompetanse48 % Språk, tekst og kommunikasjon37 % Kropp, bevegelse og helse22 % Kunst, kultur og kreativitet11 % Natur, miljø, teknikk12 % Religion, etikk og filosofi 7 % Nærmiljø og samfunn11 % Antall, rom og form17 % * Inngår i seksdelt skal fra «1 I svært liten grad» til «6 I svært stor grad», samt «vet ikke».

dmmh.no BARNEHAGENS ARBEID MED SKOLEFORBEREDENDE TILTAK I hvilken grad er de skoleforberedende tiltakene i din barnehage knyttet til følgende områder? 6 I svært stor grad Sosial trening69 % Læring av praktiske ferdigheter46 % Skrivetrening8 % Lesetrening6 % Trening av tall, rom og form20 % Andel styrere som har svart «6 I svært stor grad»* på spørsmål om arbeid med fem mulige skoleforberedende tiltak (N= ). * Inngår i seksdelt skal fra «1 I svært liten grad» til «6 I svært stor grad», samt «vet ikke».

dmmh.no ANALYSEMODELL I Moen (2016, s. 282)

dmmh.no ANALYSEMODELL II

dmmh.no FORHOLD SOM HAR MEST INNVIRKNING PÅ ARBEIDET BARNS LÆRING Organiserte/strukturerte tiltak i personalets kompetanseutvikling Styrer involverer seg ved å utfordre personalet til å se ting på nye måter Personalet har stor grad av frihet til å ta egne faglige initiativ (motiverende) Har arbeidet mye med å komme frem til felles læringssyn Ulike faktorer har i forskjellig grad innvirkning på ulike dimensjoner ved barns læring

dmmh.no UTVIKLING AV SYN PÅ BARNS LÆRING I PERSONALET – STYRERS ARBEID Varierende hvor eksplisitt styrer har arbeidet Bringer inn påfyll fra internt og eksternt hold Organiserer og identifiserer arenaer for personalets læring Fasiliteter til dialog og refleksjon og utfordrer mentale modeller om verdier og læring Utøver i forskjellig grad direkte og indirekte ledelse på formelle og uformelle arenaer (jf. Jacobsen & Thorsvik, 2013) Har i varierende grad endt opp med felles, eksplisitt læringssyn Bevissthet om det som skrives ned (vekt på samsvar mellom uttalt teori og praksisteori jf. Argyris & Schön, 1978).

dmmh.no STYRER A - HØY BEVISSTHET OG EKSPLISITT ARBEID Og da er jo det med læring et av begrepene som vi har diskutert. Altså, hva betyr læring for oss? Hva er gode læreprosesser? Hvordan kan vi skape gode læreprosesser? Hvordan er det viktig at rommene ser ut for at det skal bli gode læringsprosesser? Osv. osv. Så det har vi jobba masse med. Vi har jo diskutert læringssynet vårt - hva slags læringssyn har vi i forhold til barn. …. Og - det som på en måte har vært viktige prosesser. … Vi starta helt på skratch. Altså vi - når barnehagen var helt ny, så var vi så heldig å få være med i en kursrekke som heter Kompetente barn og unge, som X kommune arrangerte.

dmmh.no STYRER B - OM EKSPLISITT LÆRINGSSYN I: Læringssynet til barnehagen – har det kommet tydelig fram i profileringen deres? S: Ja, det gjør det. Det er veldig tydelig. Det er skriftliggjort både i langtidsplanen og årsplanen vår og - Vi har en visjon som heter «vi oppdager verden sammen», og den rommer jo veldig mye. Men den sier samtidig noe om – vi gjør det sammen. Altså er det ikke bare de voksne som driver eller barns som driver, men vi gjør det faktisk sammen. Det er utgangspunktet for alt vi gjør. Men vi har et veldig uttalt læringssyn, og vårt læringssyn tar utgangspunkt i flere ting, men barns medvirkning i læringssynet er veldig viktig for oss.

dmmh.no UTFORDRINGER Tidkrevende prosesser (store forskjeller i kompetanse, ustabilitet i personalet, tar tid å internalisere nye praksiser) Dilemma: Hvor mye skal leder blande seg inn?

dmmh.no LEDELSE AV PERSONALETS LÆRING OG BARNS LÆRING - bl.a. når leder fremmer læringsprosesser i personalet om barns (og med) læring i barnehagen Lærende barnehage Læringsarena for barn Lærende organisasjon Læringskultur i barnehagen

dmmh.no Takk for oppmerksomheten!