Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Dosent Ingun Sletnes Presentasjonens tittel
To styringsformer Formannskapsformen (normalmodellen Parlamentarismeformen Hovedforskjellen på de to styringsformene Eksempler politisk organisering * Stor-Elvdal kommune * Kongsberg kommune * Drammen kommune * Tromsø kommuneStor-Elvdal kommuneKongsberg kommuneDrammen kommune * Tromsø kommune 2
Kommunestyret Øverste organ i begge styringsformer, jf. koml. § 6 – hva innebærer det? Velges av innbyggerne hvert fjerde år, jf. koml. § 7 nr. 1, Størrelsen kan variere, koml. § 7 setter minstekrav Krav til ordfører i begge styringsformene, jf. koml. § 9 3
Folkevalgte organer Kommunelovens utgangspunkt - kommunene skal kunne stå ganske fritt i hvordan de ønsker å organisere det folkevalgte nivået Særlover tilpasset dette, organisering av det folkevalgte nivået er lite regulert i særlovgivningen Begrepet folkevalgt organ Skillet mellom obligatoriske og frivillige folkevalgte organer 4
Obligatoriske folkevalgte (politiske) organer i formannskapsformen Kommunestyre Formannskap KlageutvalgKontrollutvalg Partssammen -satt utvalg Ordfører*) *) Er en person og ikke et kollegialt organ Kommuneloven åpner i en viss utstrekning for andre varianter 5
Frivillige folkevalgte organ etter kommuneloven Kommunestyret obs. er obligatorisk jf. foran Fast(e) utvalg koml. § 10 Kommunestyre- komité (er) koml. § 10 a Kommunedels- utvalg koml. § 12 Komité(ad hoc) koml. § 10 nr. 5 Styre for institusjon koml. § 11 6
Formannskapet, jf. koml. § 8 Obligatorisk Størrelse Valgperiode Valg Oppgaver og kompetanse Formannskapet i Smøla kommune
Ordfører og varaordfører, jf. koml. § 9 Fysisk person Valg og uttreden Valgperiode Forsøk med direkte valg i tre perioder, siste periode i 50 kommuner (valgperioden ) Oppgaver og kompetanse Forsøk - i to valgperioder med endrede oppgaver/utvidet myndighet for ordfører - i perioden forsøk i 18 kommuner - forsøkene evaluert - kommunelovutvalget skal spesielt se på ordførers rolle Ordførers rolle i Norge sammenholdt med den tilsvarende posisjon i de øvrige nordiske landene Ordfører Rita Ottervik i Trondheim 8
Ulike organiseringsmodeller Hovedutvalgsmodellen Komitémodellen Formålsorganisering Funksjonsorganisering Er disse organisasjonsmodellene beskrevet som modeller i kommuneloven? 9
Eksempel hovedutvalgsmodellen Kommunestyre Helse- og sosialutvalg Oppvekstutvalg Plan- og miljøutvalg Formannskap Rådmann Ansatte Administrasjonen Klageutvalg Kontrollutvalg 10
Faste utvalg, jf. koml. § 10 Begrepet fast utvalg – hva er et fast utvalg? Frivillig Oppretting, størrelse og valg Oppgaver og kompetanse Fast utvalg og forholdet til hovedutvalgsmodellen Hvem kan være medlem av et fast utvalg? Se koml. § 14 Omorganisering av faste utvalg 11
Kommunestyrekomiteer jf. koml. § 10 a Hva er en kommunestyrekomité? Frivillig Kommunestyrekomiteer og komitémodellen Oppretting, størrelse og valg Hvem kan og skal være medlem av kommunestyrekomiteer i en kommune Oppgaver Omorganisering av kommunestyrekomiteer Forholdet kommunestyrekomiteer og faste utvalg 12
Kommunedelsutvalg (bydelsutvalg) jf. koml. § 12 Hva er et kommunedelsutvalg? Frivillig Kan ikke etableres i fylkeskommuner Hvorfor kommunedelsutvalg? Oppretting og størrelse Medlemmene kan velges av kommunestyret selv eller kommunestyret kan beslutte direktevalg, se forskrifter om direktevalg Valgperiode og omorganisering Oppgaver og kompetanse 13
Styre for institusjon jf. koml. § 11 Hva er en institusjon? Frivillig Oppretting, størrelse og valg Oppgaver og kompetanse Valgperiode og omorganisering Et styre for flere institusjoner? 14
Ad hoc-komiteer, koml. § 10 nr. 5 Hva er en ad-hockomité? Frivillig Oppretting, størrelse og valg Oppgaver og kompetanse Valgperiode og omorganisering 15
Konstituering og valg etter kommuneloven Konstituering er regulert i koml. § 17 - Frist - Særlige krav til tilstedeværelse - Hva skal skje? Valg - Avtalevalg - Forholdsvalg - Krav til kjønnsmessig balanse 16
Særlovskrav – politisk organisering Barnevernet - ledes som hovedregel av en leder jf. bvl. § 2-1, men kan ledes av et folkevalgt organ, (vil i så tilfelle være et fast utvalg etter koml. § 10) - kan ikke ledes av kommunestyret - dersom folkevalgt organ skal behandle klientsaker etter bvl. må organet bestå av 5, vil være et fast utvalg i koml. Kommunale sosiale tjenester i NAV-kontor, jf. lov om sosiale tjenester i NAV § 46 - dersom et folkevalgt organ skal behandle saker vedrørende enkeltpersoner etter loven skal organet ha tre til fem medlemmer Valg - valgstyre er et obligatorisk organ etter valgloven § 4-1, vil være et fast utvalg, også stemmestyrer er obligatorisk etter § 4-2 hvis det kan stemmes flere steder i kommunen Eldreråd og råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne - er lovpålagte etter egne lover (1991 og 2005) - det kan opprettes slike utvalg for en geografisk avgrenset del av kommunen etter eldrerådsloven § 1og etter lov om råd for menneske med nedsett funksjonsevne § 2 andre ledd. 17