Selvskading ALNSF Fagkonferanse 2016 Christian Wangsnes, anestesisykepleier St.Olavs hospital.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Psykologisk ivaretakelse av mennesker med alvorlige nevrologiske tilstander – Erfaringer fra Sunnaas sykehus Fagkonferanse om nevromuskulære sykdommer.
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Ta livet og øyeblikket tilbake
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Hva er det med Elin? Selvskading – et rop om hjelp eller uttrykk for… Psykolog Jostein Arntzen og psykolog Synøve Harstad.
HELSE OG LIVSSTIL.
Psykiske utfordringer ved MS
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Alvorlige emosjonelle ustabile personlighetsforstyrrelser Den ”vanskelige” bruker/pasient/klient Morten Samsonsen.
Hvordan overleve som personale i skjermet enhet
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Svein Øverland SELVSKADING Svein Øverland
Undervisning om Joyce Travelbee
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Skal en hjelpe en og/eller hele familien?
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Akuttbehandling av ustabile
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
Stress, utbrenning, mobbing
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Mestring og forebygging av depresjon
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Carina Fjelldal-Soelberg
Selvskading RVTS Sør
Aggresjon.
Bulimi Nervosa og Selvskading
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Fosterbarna Modul 2 Opplæring for tilsynspersoner.
TBO Trinn 3 dag april 2016 Iveland Aud Ørnes og Ruben Gausdal.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Avd. for helseopplysning - SiA
Hvordan forebygge mobbing?
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Psykisk helse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Buddhismen Vokste fram i et hinduistisk miljø.
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Om leger og rus, ved Jan og Sigri
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Selvmord; Risikofaktorer og vurderinger i akuttsituasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Selvskading ALNSF Fagkonferanse 2016 Christian Wangsnes, anestesisykepleier St.Olavs hospital

Psyk. akuttpost ved St.Olav Hospital, avd. Østmarka Psykologspesialist Kåre Sivertsen Konst. overlege psykiatri Renate Holm Gundersen Psykolog Ann-Karin Hoff

Oversikt Definisjon Sterke følelser Barndom, trygg og utrygg Personlighetsforstyrrelse Selvskading som mestringsstrategi I møte med selvskaderen Terapi DBT

Selvskade definisjon «Selvskade er handlinger som innebærer at individet påfører seg selv skade og smerte uten at man har til hensikt å ta sitt eget liv. Selvskade er en handling mennesket bruker for å håndtere smertefulle eller overveldende tanker, følelser eller situasjoner. Ved å skade seg selv kan man føle seg bedre for en stund og være i stand til å mestre livet sitt». Thorsen 2006

Selvskade «Selvskading forstås som tilpasning, mestring, spenningsutløsning og forsøk på egenomsorg.» Moe og Ribe 2007

Sterke følelser De som skader seg blir ofte møtt med fordommer, avsky, avvisning og lite planlagt behandling Vi som hjelpere kan føle på meningsløshet, håpløshet, sinne, frustrasjon og fortvilelse i møte med selvskaderen

Sterke følelser Selvskaderen kan ha mye av de samme følelsene. De kan overføre sine følelser til hjelperne og derved få bekreftet sine egne oppfatninger om seg selv Samtidig kan hjelperen overføre sine egne følelser på pasienten, som kan forsterke pasientens eget selvhat

Barndom «Hvor godt rustet vi er til å møte psykisk smerte, er blant annet avhengig av hvordan vår smerte ble møtt da vi var små, hvordan våre omgivelser håndterte den» Moe og Ribe 2007 Vi er forskjellig fra fødselen av, noen mer robuste og andre har en større sårbarhet

Barndom Et spebarn kan ikke selv regulere ubehag og behag. Barnet er avhengig av at andre tar bort ubehaget. Når det er sultent gråter det og noen må gi det mat, når det er vått må noen skifte på

Trygg barndom Hvordan spebarnet/barnet blir møtt når det opplever ubehag påvirker den emosjonelle utviklingen både nevrofysiologisk og psykologisk

Trygg barndom - emosjonell utvikling Nevrofysiologisk: –Områder i hjernen som har med følelsesregulering å gjøre blir utviklet når barnet blir roet ned og barnets behov blir møtt. –Barn som blir roet ned får et «sterkere» reguleringssystem som tåler mer før følelsen av ubehag setter inn. Psykologisk –Når barnet har erfaringer med å være i gode relasjoner, dannes grunnlaget for et veltilpasset trygt forhold til seg selv og andre

Evnen til å trøste seg selv Ved hjelp av trøst fra nære gode omsorgspersoner, så lærer vi etter hvert måter å trøste oss selv på Barnet «imiterer» foreldrenes trøstende stemme Barnet får erfare at det er mulig å gjøre noe med vonde følelser og at de går over

Utrygg barndom. Intervju med kvinner som selvskader seg « Alle informantene har i barndommen opplevd smerte som ble uutholdelig for dem, som de ikke fikk hjelp til å verbalisere.» Moe og Ribe 2007

Utrygg barndom Mobbing Seksuelle overgrep Vold i familien(utrygghet) Psykisk syk forelder Rus i hjemmet Overlatt mye av tiden til selv

Utrygg barndom SelvskadingRus Spiseforstyrrelse Traume

Utrygg barndom «Fellestrekket for informantene/dem er at de ikke hadde kontroll over smerten som de ble utsatt for.» Moe og Ribe 2007 Barn/ungdom med lite handlekraft og påvirkningsevne på egen situasjon. «De måtte tåle» Ingen hjalp dem med å forstå og håndtere smerten

Utrygg barndom forts. Et barn som ikke har erfart trygge relasjoner, danner erfaringsbilder inne i seg som sier at det å være i en relasjon er vondt, ustabilt og utrygt «Stoler ikke andre mennesker»

Dårlig evne til å trøste seg selv Barn som sjelden opplever trøstende stemmer og fysisk omsorg, kan slite med utviklingen av adekvat egenomsorg. De blir reddere og mer hjelpeløse i møte med ubehaget

Dårlig evne til å trøste seg selv «Ubehag blir noe som påføres utenfra, og som forsvinner på en mystisk måte» Moe og Ribe 2007

Dårlig evne til å trøste seg selv Manglende evne til å forstå egne og andres følelser Manglede evne til å sette ord på følelser Manglende mentaliseringsevne og ved kriser så kollapser det helt Dårlige sosiale ferdigheter

Dårlig evne til å trøste seg selv Blir lettere «slått over ende» av en opplevd avvisning fra en annen «veggene» som er satt opp mellom godt og vondt faller lettere sammen og ubehag tar lettere overhånd Vanskeligere å ha et større perspektiv om at «selv om ting er vondt nå så går det over»

Dårlig evne til å trøste seg selv Mer altoppslukende smerte (svart/hvitt- tenkning) Vansker med å tenke «Selv om noen har såret meg så er verden god»

Dårlig evne til å trøste seg selv Vansker med å verbalisere smerte Ubehaget kommer kanskje brått og uventet og må vente passiv til det slipper taket

Dårlig mestringsstrategi «Informantene har fortalt om hvordan det å påføre seg selv smerte ble en effektiv handlemåte for å håndtere den skuffelsen, desperasjonen og smerten som ofte oppstod i kjølevannet av både gode og vonde møter med mennesker som de ønsker å knytte seg til.» Moe og Ribe 2007

« Det har mye med kontroll og ikke kontroll å gjøre. Av og til føler jeg at det eneste jeg kan kontrollere er selvskadingen» Moe og Ribe 2007

Personlighetsforstyrrelse psykisk lidelse preget av avvik i personlighetstrekk reaksjoner og atferd som er –annerledes enn det som er kulturelt forventet og akseptert –lite fleksible –ikke funksjonelle i mange situasjoner

Personlighetsforstyrrelse fører til betydelig ubehag for personen selv eller for hans/hennes sosiale miljø utvikler seg langsomt gjennom barndommen og viser seg sent i barndomsårene/ungdomstiden

F60.3 Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse tendens til å handle impulsivt uten å tenke på konsekvensene stemningsleiet er uforutsigbart og svingende evne til å planlegge fremover kan være minimal

F60.3 Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse forts. utbrudd med intenst sinne kan ofte føre til vold eller «atferdseksplosjoner» kan lett utløses dersom impulsive handlinger blir kritisert eller motarbeidet av andre (veldig sårbare for avvisning)

F60.3 Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse forts. tilbøyelighet til å bli involvert i intense og ustabile forhold kan føre til gjentatte følelsesmessige kriser desperate bestrebelser for ikke å bli forlatt, og serie av selvmordstrusler episoder med selvpåført skade

Ambivalens Vil ikke dø, klarer heller ikke å leve Å balansere på døden kan være en lettelse

Blodet Nettopp det å se blodet komme, understrekes av mange som skader seg selv De å se blodet renne ut har en forløsende effekt Konkretisering av det vonde som får utløp som man ikke har ord for

Såret «Nå trenger jeg andre» Vansker for å be andre om hjelp. Føler ikke at en er verd andres tid. Såret gjør det lettere for selvskaderen å be om hjelp Et sprikende sår krever at noen kommer inn og leger såret

Arrene Bærer budskap om psykisk smerte Synliggjør indre psykisk smerte som en ikke har ord for

Møte med selvskaderen Validering av personen: Vise forståelse, anerkjennelse, bekreftelse og aksept Ikke gå inn som terapeut! Nøytral, saklig Hverken negativ / avvisende /avsky eller overbeskyttende/trøstende «jeg skal ta vare på deg» Vanlig folkeskikk og høflighet Ref: Kåre Sivertsen.

Terapi Mange går i terapi i mange årevis for å lære seg å forstå egne følelser Sette ord på egne følelser Lære andre mer hensiktsmessige måter å regulere/håndtere vonde følelser på

Terapi Dialektisk atferdsterapi, DBT –Utviklet av Marsha M. Linehan, psykolog og selvskader Basal eksponeringsterapi, BET

Marsha M. Linehan KAS

Behandlingsmoduler i DBT Individualtimer 1 t/u – prinsippbasert, målhierarkisk Ferdighetstrening 2 t/u - manualbasert –Mindfulness ferdigheter –Ferdigheter for å regulere følelser –Interpersonlige ferdigheter –Holde-ut-ferdigheter Telefonkonsultasjon Teamkonsultasjon 2 t/u KAS

Målhierarki i DBT Første fase – stabilitet og sikkerhet 1.Redusere selvskading/suicidatferd 2.Redusere terapiforstyrrende atferd 3.Redusere atferd som forstyrrer livskvalitet 4.Øke ferdigheter Andre fase – bearbeide livshendelser Tredje fase – arbeide fremover, mål i hverdagen Fjerde fase – skape et meningsfylt liv KAS

Behandlingsmål under innleggelse Sammen med pas utarbeides en behandlingsplan over hva det skal jobbes med Fokus på hva som førte til innleggelse, jobbe med å unngå ny innleggelse og hva som må til for å greie å holde seg utskrevet Øve på Ferdigheter Bevisstgjøring på Kjedeanalyse Måling gjennom Dagbokskort KAS

Take home message Selvskaderen Mangler evne til å forstå og sette ord på egne og andres følelser Har ikke lært gode måter å trøste seg selv på Har ikke lært normale gode mestringsstrategier I møte med selvskaderen Validere pasienten, vise forståelse for at du forstår at pas har det vanskelig Ikke terapi og trøst Normal høflighet og folkeskikk

Takk

Referanser Moe, A. og Ribe, K. (2007). Selvskadingens dynamikk. Oslo: Universitetsforlaget. Thorsen, G.-R. Bloch (2006). Selvskading og selvmord … ingen selvfølge. Suicidologi, 11, 1, 5-9. Øverland, S. (2006). Selvskading. En praktisk tilnærming. Bergen: Fagbokforlaget WHO ICD-10 Psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser