Å forstå traumatiserte barn Omsorgssvikt og overgrep Traumatiserende, og ødeleggende for normal tilknytning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Liten i barnehage May Britt Drugli Professor, RKBU/NTNU
Samhandling.
Hva er psykisk utviklingshemming?
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Fritidslederen min roper hjelp!
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Hva gjør vold med barn og hva trenger de?
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Stress, utbrenning, mobbing
Mestring og forebygging av depresjon
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
"God bagasje på livets reise."
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
Lek og Læring i barnehagen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
BARNAS BARNEVERN 2020.
Aggresjon.
KLASSELEDELSE.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Aggresjon.
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Modul 3 Fosterhjemsomsorgen Opplæring for tilsynspersoner.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Modul 3: Hvordan forstå traumenes konsekvenser? 1 Illustrations by Erich Ippen, Jr. Used with permission.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Avd. for helseopplysning - SiA
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Provided By: hundetrening skole Provided By:
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
SAMSPILLMETODEN DIALOG
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sinne Film:
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Å forstå traumatiserte barn Omsorgssvikt og overgrep Traumatiserende, og ødeleggende for normal tilknytning

Post traumatisk stress syndrom (PTSD) Rundt 1980 kom begrepet aktivt i bruk i forbindelse med ettervirkninger av krigsopplevelser hos Vietnamveteraner. Økt fokus på PTSD mot slutten av årene; hos voksne personer som var utsatt for voldtekt, katastrofer eller lignende. Hva med barn som utsettes for stress? Hvilken effekt har kortvarig eller langvarig stress?

Post traumatisk stress syndrom (PTSD) 1990: Barnehjem i Chicago for gutter med ekstrem antisosial atferd. Alder, 7-17 år gamle. De fleste hadde vært innom 10 fosterhjem. Av de 200 guttene som var eller hadde vært på hjemmet, var samtlige blitt utsatt for ekstrem omsorgssvikt. På dette tidspunktet var fokuset på diagnostisering (ADHD). Liten oppmerksomhet ble rettet mot traumer som mulig forklaring på antisosial atferd. Seymour Levines stressede rotter.

Post traumatisk stress syndrom (PTSD) Barnehjemsguttene i 1990: Behandling med Clonidine. Clonidine hadde vært benyttet i flere år hos personer med normalt blodtrykk, men som under stress fikk ekstrem blodtrykksøkning. Clonidine ble forsøkt på guttene, for de fleste av dem med godt resultat.

Post traumatisk stress syndrom (PTSD) Hva er resiliens? Hvordan påvirker vekt-trening muskulaturen vår? Systematisk repetisjon er avgjørende for resultatet. Stress påvirker de synaptiske forbindelsene i hjernen. Stress, både positivt og negativt?

Justin Utsatt for ekstrem omsorgssvikt fra han var 11 måneder. Kom i terapi i 1995, 6 år gammel. Hjernen er et historisk organ som reflekterer vår personlige historie. Våre genetiske talenter/disposisjoner utvikles bare hvis vi mottar riktig form for utviklende stimulering. Stimuleringen må også være riktig timet. De voksne rundt barnet kontrollerer primært dette.

TRAUMA Fight Flight Freeze Hjernens oppbygging PTSS hos barn

3 områder/teorier som kan hjelpe oss å forstå traumatiserte barns komplekse verden BARNS UTVIKLING TILKNYTNINGS-TEORI TRAUMA

BARNS UTVIKLING I det nære forholdet mellom spedbarnet og omsorgspersonen(e) lærer barnet –Omsorg og kjærlighet –Å stole på omsorgen/kjærligheten –Å etter hvert forstå at barnet selv er fundamentalt godt, og verdt å være glad i.

BARNS UTVIKLING Uten tidlig varme og omsorg, utvikles ikke hjernens nervebaner som er nødvendige for å –forstå sosiale relasjoner –forstå regler i sosial interaksjon –bli psykisk og fysisk sterkere av normal kroppskontakt, normal samtale og normal lek.

TILKNYTNINGS-TEORI Normal utvikling ses hos barn gjennom lek og utforskende aktiviteter En trygg omsorgsperson (eller flere), er avgjørende for å balansere barnets fysiologiske aktivering. Dette gjøres med en blanding av støtte og stimulering (beskytte og utfordre). Tilknytningen dannes gjennom den voksnes respons på barnets signaler.

TILKNYTNINGS-TEORI Ved å beskytte barnet, når det er nødvendig, unngår barnet traumatiserende opplevelser. Samtidig utvikles synaptiske koblinger i hjernen (biologisk rammeverk), som gjør barnet i stand til å håndtere framtidig stress. –Barnet som gikk ut av døra og møtte en hund…

TILKNYTNINGS-TEORI Vi blir ’resiliente’ – bedre i stand til å takle stress senere i livet, dersom vi utsettes for stress i barndommen. Men, stresset må oppleves sammen med en trygg og omsorgsfull voksen, som hjelper barnet med å håndtere stresset. Når denne prosessen – stress fulgt av beskyttelse, repeteres over tid, utvikles en evne til å stole på en indre følelse av sikkerhet. Slik bygges resiliens opp i hjernen. Dette betyr at mental styrke, resiliens, er ikke medfødt, men kan bygges opp i et trygt forhold hvor barnet knyttes til en omsorgsperson.

TRAUMA Kronisk omsorgssvikt og/eller overgrep påvirker det kognitive apparatet, utviklingen av hjernen, kroppen (det fysiske og fysiologiske), humøret, og forholdet til andre (sosial kompetanse). Kronisk omsorgssvikt påvirker barnets evne til å regulere følelser og reaksjoner. Dårligere –impulskontroll –evnen til å kontrollere aggresjon og emosjoner –konsentrasjonsevne

TRAUMA One definition of trauma is when something happens that is so terrible it overwhelms our ability to cope. ‘At the moment of trauma, the victim is (made) helpless by overwhelming force … Traumatic events overwhelm the ordinary systems of care that give people a sense of control, connection, and meaning’ (Herman, 1992/1997).

TRAUMA The media pays far more attention to the one-off traumas of natural disasters, terrorist attacks or acts of random violence than it does to child abuse, even though it is known that around 80 per cent of human trauma occurs within the family setting.

TRAUMA Barn som har vært utsatt for omsorgssvikt opplever ofte problemer knyttet til kognisjon, språk, motoriske og sosiale ferdigheter. Typiske trekk ved traumatiserte barn er: Reagerer med redsel – aggresjon og seksuelt-orientert oppførsel avvisning og ukontrollerte følelsesmessige reaksjoner. Dersom denne tendensen til å repetere traumet ikke oppdages, vil omgivelsenes reaksjon på barnets oppførsel bli tolket som nok et overgrep – en kjent situasjon - hvor relasjonen inneholder trauma. Disse barna opplever alt nytt, inkludert regler og beskyttende tiltak, som straff. De opplever svært ofte lærere og terapeuter (og andre) som forsøker å skape trygghet – som overgripere.

Intervensjon/tiltak på tidlig tidspunkt 0 år 18 år < Intervensjon / tiltak Få problemer Mange problemer

Intervensjon/tiltak på sent tidspunkt 0 år 18 år < Intervensjon / tiltak Få problemer Mange problemer

Hva preger traumatiserte barns hverdag? Tapsopplevelser Blir oversett og neglisjert Fysiske og seksuelle overgrep Følelsesmessige overgrep Kontinuerlig aktivering (stress) Frykt for framtidens innhold Depresjon og oppgitthet Selvskading

Hva preger traumatiserte barns læring? Uro Skamfølelse Redusert kognitiv kapasitet Problemer med å huske Forsinket språkutvikling Behov for kontroll (fører til konflikter med lærere og medelever) Tilknytningsproblemer (vanskelig å få et godt forhold til ’skolen’ og medelever) Urolige hjemmeforhold – redusert læring, reduserte muligheter til å knytte god kontakt til en ny skole

Hvordan kan man forholde seg til traumatiserte barn? Forstå barnet – forståelse av tilknytningsproblemer fører til empati og omsorg Kontrollere dine egne reaksjoner (bevare roen) ”Jeg ser du trenger hjelp med...” Disse barna er ikke nødvendigvis interessert i å gjøre som voksne sier. Hjelp dem å akseptere/gi etter for beskjeder og oppgaver de får. Struktur og konsistens - T. barn har ofte svært dårlig internalisert struktur, og trenger derfor rammer, regler, forventninger og konsekvenser – utført med ro og trygghet. T. barn opplever ”time-out” som nok en avvisning, som gir dem enda mer skam, og opplevelser av å være verdiløs. ”Time-in” bevarer tilknytning.

Hvordan kan man forholde seg til traumatiserte barn i klasserommet? Uoppmerksomme barn (ofte ukonsentrerte) trenger rolig veiledning og oppmerksomhet. Konsekvenser må være rettet mot å løse problemet. Unngå straff. Tilby valg på en blid måte. La barnet respondere på deg, i stedet for å la barnet styre interaksjonen mellom dere. Positiv forsterkning. Vurder å bli kjent med foreldre og andre voksne som kjenner barnet. Å bo sammen med et traumatisert barn kan være svært vanskelig. Vær en trygg voksenperson. Ikke beveg deg for langt ut av rollen din som lærer.