MAPPE VURDERING LUT VÅREN 2011 Line Wittek

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Tine Widerøe Rektor NKF Oslo
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
MAPPE VURDERING En læringsfremmende form? Line Wittek
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Vurdering for læring Camilla Wiig, 2.nov.2011.HIVE.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Å være student Mattias Øhra
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
En kommentar til rapport nr. 2 fra følgegruppa for barnehagelærer- utdanning Jorunn Melberg, leder for programgruppe Nasjonale retningslinjer -BLU.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Bruk av kriterier i vurdering LUT VÅREN 2011 Line Wittek
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Undervisnings- og vurderingsformer
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Kvalifikasjonsrammeverket
Vurdering for læring.
Informasjon til FAU
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
Muntlig vurdering – å veilede andre
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Karin Helle og Gro Beate Vige
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Ny vri oppgave Wasim og Lise
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Valgfag innsats for andre
Vurdering for læring Camilla Wiig, HIVE.
PRAKSISMØTE.
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Om opprykk til førstelektor
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
Mattias Øhra 2002.
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

MAPPE VURDERING LUT VÅREN 2011 Line Wittek

Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 2 En mappemodell (Engelsen og Dysthe 2003) Enkeltarbeid  Samle- mappe summativ vurdering Refleksjon, Formativ vurdering, Variert aktivitet, Samarbeid, Kameratvurdering, Egenvurdering Utvalg med begrunn else Vurderings- mappe Motivasjon for videre læring Vurdering Elevkonferanse Foreldre- konferanse Ved overgang til ny skole

Eksempler på mappeoppgaver Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 3 1. Praksisrelaterte oppgaver 2. Teorirelaterte oppgaver 3. Et utvalg av rapporter med begrunnelse for valget 4. Studentens egne mål for studiet / kurset 5. Respons til/fra en medstudent 6. Refleksjonstekster 7. Webbaserte fagsider 8. Produksjonsoppgaver (ikke tekst)

Evaluering av forsøk med mappevurdering ved UiO (Wittek 2003): Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 4 1. Mappevurdering erfares som læringsfremmende. 2. Læringsverdien avhenger av oppgavetype. 3. Mappeoppgavene åpner for at læringsprosessen tillegges vekt, dette ser studentene som positivt. 4. Studentene jobber jevnt og trutt gjennom hele studieåret, og i forhold til en tradisjonell eksamen erfares det som mindre ”skippertaksorientert”.

Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 5 5. Kontakten med lærerne betegnes som svært god. Den tette oppfølgingen gir studentene en opplevelse av å bli sett og ha tilhørighet, 6. Også lærerne beskriver den nære kontakten med studentene som positiv. 7. Det stilles store krav til innsats fra alle parter. Både studenter og lærere beskriver arbeidsmengden som stor, en del av lærerne mener også at den er urimelig stor. 8. Mappevurdering oppleves som mer rettferdig enn en tradisjonell eksamen. 9. Samarbeidsprosessen i tilknytning til mappenes innhold blir beskrevet som stimulerende, lærerik og yrkesforberedende. 10. Når gruppearbeidene skal legges til grunn for vurdering oppstår det en del konflikter

Sentrale dilemma Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 6 Arbeidsmengde for lærerne Hvilke kriterier legges til grunn for vurderingen? Problemet med fusk Etiske problemstillinger knyttet til vurdering av prosess Hvordan sikre at det faglige nivået holder høyde? Koblingen mellom gruppearbeid og individuell karaktersetting Frihet – styring Ny lærerrolle – ny studentrolle Prosess - produkt

Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 7 Mappepedagogikk: En mappe inneholder en variert samling av studentens egne arbeider (eventuelt utført sammen med andre). Samlingen viser et allsidig, bredt og helhetlig bilde av studentens forsøk underveis, utvikling gjennom perioden og refleksjoner. Samlingen skal gi et bilde av studentens samlede kompetanse i relasjon til utdanningens mål på en måte som oppleves som meningsfull for studenten selv. I arbeidet med å utvikle mappen har studenten en aktiv rolle i å definere hva det skal arbeides med, hva som skal ligge i mappen, og hva som skal vurderes summativt. Utvikling og anvendelse av kriterier for utvalg og vurdering bør inngå som en del av det løpende arbeidet med å fremstille mappen. Arbeidet med kriteriene bør inngå som en vedvarende del av det løpende studiearbeidet. Kriteriene bør også peke frem mot den summative vurderingen. Studenten mottar formativ vurdering fra medstudenter og lærere underveis. Mappevurdering: Mappevurdering innebærer at mappen eller et utvalg av mappen inngår direkte eller indirekte som grunnlag for den summative vurderingen. Det bør være åpenhet for alle parter om hvilke kriterier som ligger til grunn for vurderingen.

Ulike mappetyper Dysthe og Engelsen 2003 Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 8 Læringsmappe Læringsverktøy Studenten selv som mottaker Vurderings- mappe Grunnlag for vurdering Sensor som mottaker Kompetanse- mappe Dokumentere kunnskap Arbeidsgiver / studieleder som mottaker Collect Select Reflect

Refleksjonsnotat knyttet til hele mappen (Wittek og Dysthe 2003) Fokus på innholdFokus på egen læring Ligger først i mappen Annotert innholdsoversikt -Faglig basert innramming og sammenfatning Introduksjons- brev -Personlig -Henvender seg til leseren -Kommentar med vekt på prosess og egen læring Ligger sist i mappen Egenvurderingsnotat - Faglig basert vurdering av innholdet i mappen Metakognitivt refleksjonsnotat - Kommentar til egen innsats, utvikling, læring, og veien videre Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 9

Etter kvalitetsreformen Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 10 Problemer med ”overvurdering” (Dysthe et al 2006) Ca. 70% har endret vurderingsform (Engelsen og Dysthe 2007) (Forskning viser at tilbakemelding øker læringsutbytte (Black & William 1998, Hattie 2006), men avhengig av Faglig kvalitet på kommentarene Pedagogisk kvalitet Studentenes ”revisjonskompetanse” Hattie 2007:Feed up Feed back Feed forward Tips videre: Sette fokus på ”undervisningsdesign”

”Vurderingsformer ved Høgskolen i Oslo” Line Wittek og Anton Havnes, HiO-notat 2005 nr. 14 Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 11 Har vurderingspraksis ved høgskolen i Oslo endret seg etter kvalitetsreformen? Hvilke vurderingsformer? Har nye former erstattet de gamle eller kommet i tillegg? Intensjoner? Erfaringer? Begrepsbruk og begrepsforståelse?

Hva fant vi? (2001 / 2004) Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 12 Reduksjon i antall eksamener Økning i antall innleveringer Økning i bruk av muntlig eksamen og hjemmeeksamen Gjeldende systemer for registrering av eksamen og - resultater vanskeliggjør registrering av nye ordninger. (Krav om mange innleveringer underveis blir f. eks. ikke registrert)

9 utdanninger opererer med termen ”mappevurdering” Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 13 De ni utdanningene rapporterer: Initiativet kom fra fagpersoner Hensynet til læring viktigste begrunnelse Erfaringer: Gjør det mulig å vurdere flere dimensjoner ved studentenes kompetanse Mer fokus på læring Studentene jobber jevnere Gir autentisk erfaring i fh. til yrkeslivet Utfordrende å finne ordninger med en rimelig tidsbruk for lærerne Vanskelig å få gjensidig studentveiledning til å fungere godt

Hva sier forskningsfeltet?

Mapper i grunnskolen

Gruppedrøfting Ta utgangspunkt i fagplanen for matte eller norsk på 8. trinn. Skisser hvordan dere vil bruke mappevurdering for en periode på fire uker knyttet til ett emne med utgangspunkt i modellen til Dysthe og Engelsen. To av gruppene vil bli bedt om å presentere for plenum.

Kilder Engelsen, K.S. og Winje, G. (2005). Arbeid med digitale mapper i skolen. Høyskoleforlaget Dysthe, O. og Engelsen K.S. (red.), (2003). Mapper som pedagogisk redskap - perspektiver og erfaringer. Abstrakt forlag. Wittek, L. (2007). Mappe som redskap for læring i høyere utdanning. Strukturer, kulturell praksis og deltakelsesbaner. Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. Dysthe, O. (2005). Mapper i barneskolen. Innspill til samtale om hvordan bruk av mapper kan fremme læring