Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Advertisements

UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
VIKTIGE BEGREPER Økologi er læren om samspillet mellom planter og dyr, og mellom disse og det miljøet de lever i. Individer: Enkeltmennesker eller enkeltdyr.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
FYR Ny GIV
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Bærekraftig utvikling
Digital kompetanse i Mat og helse
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Reviderte læreplaner skoleåret 2013/2014
Differensiering fordi…
Landsorganisasjonen i Norge
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Det ligger 10 minnepenner med materiale som vi skal bruke i løpet av seminaret. Kopier hele mappe Lillehammer2011 over på din lokale harddisk c:\ Installer.
Nye læreplaner – føringer og konsekvenser
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Didaktiske analysekategorier
Hundsund ungdomsskole
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Tidlig innsats i matematikk
Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen
Velkommen til et nytt skoleår!
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Tema: Økologi 1NXV Tre økter i våres: 9 mai: generell økologi
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Borgund vgs FYR I PRAKSIS. Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling (frå skolen si pedagogiske.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Fagforbundet Vest-Agder
Bærekraft og global bevissthet
Vurdering og undervisning
NY GIV over i Ungdomstrinn i utvikling
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Valgfaget design og redesign
Tverrfaglige tema.
MARKAPLASSEN SKOLE Umi-Sci-Ed Dag Rune Kvittem Valgfag programmering
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer

Relevans: Begrepet relevans benyttes ofte i sammenheng med begrepet yrkesretting, men det blir vanligvis forstått som bredere enn kun relevans knyttet til et fremtidig yrke. Relevans av undervisning og læring i et fellesfag på yrkesfaglige utdanningsprogram omfatter det å benytte fagstoff, læringsmetoder, læringsarenaer og fagterminologi i undervisningen som har relevans for den enkeltes yrkesutøvelse. I tillegg handler det om å ta utgangspunkt i elevens forståelse, erfaringer, ferdigheter og hva som kan gi eleven mestring, eller det kan knyttes til elevenes hverdag i dag og som voksen. Relevans vil dermed omhandle både yrkesfaglige tema og temaer som er felles for alle elever. Uansett er det viktig at relevansen av både fagene som helhet og det konkrete kompetansemålet man arbeider med, tydeliggjøres for elevene. Relevansen ligger ikke nødvendigvis i et tema i seg selv eller i et undervisningsopplegg, relevansen må skapes gjennom at læreren møter elevene der de er. Hensikten må være å motivere elevene og gi dem den kompetansen de trenger i videre skolegang, som arbeidstakere og som deltakere i samfunnet.

Bærekraftig utvikling Sentralt i dette hovedområdet står utviklingen av kunnskap om og respekt for naturens mangfold. Kunnskap om biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer er viktig for å forstå samspill i naturen. Hovedområdet dreier seg videre om forutsetninger for bærekraftig utvikling, om menneskets plass i naturen, og om hvordan menneskelige aktiviteter har endret og endrer naturmiljøet lokalt og globalt. Feltarbeid legger et godt grunnlag for kunnskap om og holdninger på dette området. I Vg1 er dette hovedområdet kalt bærekraftig utvikling som uttrykk for vektleggingen innenfor hovedområdet. Mål for opplæringen er at eleven skal kunne: gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling gjøre rede for faktorer som virker inn på størrelsen til en populasjon kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til bærekraftig forbruksmønster undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg foreta risikovurderinger i forhold til helse, miljø og sikkerhet vurdere kostnader knyttet til en arbeidsoppgave

Hvilke avfallstyper er vesentlig for deg i ditt kommende yrke og i dine hobbyer? Hvilke forbruksvalg kan du gjøre for å tenke miljørettet? Har vi bedrifter i Notodden som er med på å tenke bærekraftig utvikling i sin avfallshåndtering?

Lokal avfallshåndtering. En liten stedsquiz Hvor er dette?

Vi skal se bilder på fra en kjent bedrift på Notodden, før vi ser bildene kan du tenke på: Hva kan gjenvinnes på en bil? Hva kan gjenbrukes på en bil? Tror du at du noen gang kommer til å kjøpe brukte bildeler, i så fall hvilke typer bildeler? Hva er forskjell på gjenvinning og gjenbruk? Hva er fordelene med gjenvinning Hva er fordelen med gjenbruk?